Tjena, tänkte bara skriva till dom som skrivigt innan att det visst finns m-stakar till b230 blocken, har själv sett det.
Renoverade mitt fk block från 97 för ca 2 månader sen. o i den sitter det iaf M-stakar, om inte volvo bara har stansat in ett stort M på ena kortsidan av stakarna på vevaxelsidan för skoj skull.
O till dej som frågade vad man behöver göra:
Har du som du säger M-stakar till b230 så räcker dom mer än nödvändigt, har ca 320 hk o 480nm i min 940 med dessa stakar så dom pallar.
Vet dock inte om du kan använda dom med tanke på att du har 6 mm mer slaglängd på en marinvev, så sätter du bara ihop allt så kommer kolvarna att slå i toppen ganska rejält
Vet inte hur man går till väga faktiskt, om man använder sig att andra kolvar eller andra stakar eller både och.
När det gäller toppen så använd en 531 eller 405 topp. lämna in toppen till någon känd firma som vet va dom håller på med, så fixar dom både portning, större ventiler och planing, ca 1.5-2mm för att få mer komp.
Sen vad du ska använda för kam får du fråga firman du lämnar in toppen till.
Sen för att få ut det mesta av motorn så skaffa dej ett bra extraktorgrenrör o ett lite grövre avgassystem, dock inte för grovt. DÅ tappar man vrid ist.
Har själv testat grenröret dom säljer på jt-tuning på min förra 740 o det gav grymt mycke vrid i botten.
O sen ett bra insug med avstämda trattar o dina webrar sen ska det nog bli fart i maskineriet.
//Jocke