2472
Sök

Bygga downpipe till volvo 940 turbo svårt eller?

89 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
#1
tänkte bygg downpipe till min 940 och undrar om någon gjort detta förut om någon har nå "blueprints" mått och grader:D


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 november 2009
#2
när jag byggde på polarens 940 så köpte vi bara 2 stycken 90graders  3tums böjar + ett 3tums flexirör
det va simpelt att bygga i hopp smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

mariestad
59 Inlägg
2 november 2009
#3
har du inte redan en downpipe ?smile

raggarsvin!

89 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
#4
joo men de är orginal vill ha lite större så turbon kan andas:D


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
2 november 2009
#5
somsagt, 2 stycken 90* böjar funkar fint

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

89 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
#6
kanoners:D tack för hjälpen=)


Rejsa ?
2 959 Inlägg
2 november 2009
#7
Om du inte ska kapa sönder din orginal så behvöer du ju även en lös fläns mot turbon att bygga på.

Autotech

97 Inlägg
11 februari 2010
#8
Ja, jag funderar också på att bygga en större downpipe. Men jag kör original i motor för tillfället, och undrar om det kommer vara bättre om jag bygger en 3" downpipe?

jaha?

3 860 Inlägg
12 februari 2010
#9
har haft samma diskusion, fast till min v70 o brorsan t4... Rosfri 3" till min är ju svin dyr!! Någon som gjort eller sett bilder på egengjorda??

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
12 februari 2010
#10
turboforssen skrev:
när jag byggde på polarens 940 så köpte vi bara 2 stycken 90graders  3tums böjar + ett 3tums flexirör
det va simpelt att bygga i hopp smile

vart satte ni flexröret? mellan 90 graderna eller efter?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 februari 2010
#11
ja satte det efter för att avgasröret ska följa karossen bättre smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
12 februari 2010
#12
turboforssen skrev:
ja satte det efter för att avgasröret ska följa karossen bättre smile

gött! då kan man börja planera för polaren lite då smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

volvolover
667 Inlägg
22 september 2011
#13
jag ska göra en ny downpipe på min 945 men funderar på hur man ska göra med lamdan.. måste man göra ett nytt fäste i den nya DP eller kan man kapa direkt efter lamdan på den orginal DP som sitter nu?
den sitter ju ett par cm från flänsen till turbon så gör det ngn skillnad om man har 2,5 tum 5 cm först och sen utökar till 3 tum? eller är de vettigast att ha 3 tum från flänsen direkt?

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

579 Inlägg
29 september 2011
#14
Du kan ta början på orginal downpipen å sedan kona upp den till 3". Men är bättre å göra ett nytt fäste enligt mig. Och placera om det på ett lite mer lätt åtkomligt ställe wink

Men som turboforssen sa 2 st 90g 3" rör funkar prima wink

Lite bilder på hur min downpipe blev med orginal placering av turbon blev:

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68083/68083-c33ab88d9bf9d8996f6fe008e440a79b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68083/68083-b6d87a2059560ea70aed9bdfad9d3b42.jpg

Sen byggde jag om samma downpipe till mitt exktraktor grenrör å K27 turbo, riktigt smidigt å lätt även dä wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/69/68083/68083-5c952188d2b1a32792915c26cec782e7.jpg



Sök