3270
Sök

Koppla slutsteg till dörrhögtalarna

117 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
Hej har skaffat ett slutsteg som jag tänkte skulle dra mina dörrhögtalare nu undrar jag hur jag ska koppla högtalarkablarna kan man ta kablarna innan dom går in i stereon isf vilka är det och hur ska jag göra plus och minus till steget är redan fixat så det är bara detta ja inte vet hur man ska göra, Bilen jag ska göra detta är i en Volvo 850 T5R 1996a.

Tacksam för snabbt svar

Mvh
Tobias

234 Inlägg
29 september 2011
Det ska väll inte vara några problem att använda originalkablarna som går mellan stereon och högtalarna. Vilka kablar det är kan du lista ut genom att skruva loss högtalarna i dörrarna och kolla vad det är för färg på kablarna som sitter kopplade på högtalarna och jämföra dem med de på baksidan av stereon. har själv inte kopplat ett slutsteg till dörrhögtalare men jag har kopplat en lågnivåomvandlare på originalkabelstam för att kunna använda slutsteg med org stereo, men det funkar med samma princip för att lokalisera vilka kablar som är vilka.

Mvh// Mattias

117 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
Okej tack för svar då ska jag kolla det smile

234 Inlägg
29 september 2011
Ok skriv om du får ihop det, alltid kul att veta hur det har gått smile

Mvh// Mattias

117 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
De ska jag göra ska försöka fixa de imorgon kom en jävla massa mygg så blockade ihop för idag tongue

117 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
Fick ihop allt idag o de spelar riktigt bra vet inte riktigt hur jag ska ställa in allt på steget så de låter så bra som möjligt tongue

21 761 Inlägg
30 september 2011
Vad heter slutsteget?

117 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
Spectron SP-M1500

21 761 Inlägg
30 september 2011
Det där är ju ett monosteg, driver du verkligen dörrhögtalarna med det steget?

117 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
Oj det hette visst Spectron SP-M4150 var felskrivet på kvittot tongue

400 Inlägg
30 september 2011
Hur du ska ställa in beror lite på hur resten av ditt system ser ut också, har du nån bas t.ex.? Eller är det dörrhögtalarna som ska stå för basen?

Edit: Kolla dina bilder och såg att du har en rätt rejäl baslåda.. Såg också att du bytt ut framsystemet till nåt eftermarknads kitt.

Då beror det ju mycket på smak och hur du lyssnar på musik. Samt hur stumt och fint du har monterat middarna fram.

Bästa sättet är ju nog ändå att använda öronen. HPF kommer du vilja ha nånstans mellan 50-100, beroende på hur högt du vill spela utan att det börjar låta skräp. Högre HPF = mer 'party-ljud'. Dock förlorar du den fina övergången från lågbas till midbas vid normalt lyssnande om du kör med för hög delning.

Gain ställer du in så det lirar fint med resten av systemet volymmässigt.

Resten av inställningarna får stå på off.

Nu borde du få det fixat så som du själv vill ha det smile
Senast redigerat av JonatanR (1 oktober 2011)

117 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
Det jag ha i bilen nu är 2st Magnat Selection 132 i fram i bak har jag 2st Magnat Classic 132 + st 6*9or i hatthyllan orginal från volvo Slutsteget som driver detta är som sagt Spectron SP-M4150. Bashögtalarna är 2st Magnat AD-300 som drivs av ett MDS D-3 steg och en Spectron SPF-01Z kondensator. Stereon är en Panasonic RX-300N. Vad tycker ni om allt detta något som jag borde byta ut eller?

Självklart vill jag kunna spela rätt högt men om jag ska välja skit högt ljud eller bättre ljud skulle jag ju välja bättre ljud.

Okej tack så mkt då ska jag ställa in den så imorgon.

Sök