3117
Sök

Luktar bränt

124 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
kopplade min gzrw 120spl baslåda och 1.1200DX steg idag.. kopplade det på 1 ohm (steget är stabilt på 1 ohm) efter att ha spelat ganska högt en stund började det lukta bränt från baslådan.. men under tiden jag spelade så spelade det aldrig sönder ljudet, och basen lät inte sönder spelad efteråt heller.. nånting att oroa sej för? har hört att man ska spela in basen också, spelade nog 1-2 timmar med ett mindre steg före jag kopplade in det större steget.. men har aldrig hittat nån information om hur länge man ska spela in basen.. kan det vara att basen inte är inspelad tillräcklit?

Tacksam för svar smile
Senast redigerat av jocki_ (17 augusti 2011)

87 Inlägg
17 augusti 2011
Det är helt beroende på vad det är för bas. Men med tanke på att du har ground zero, så skulle jag gissa på runt 40-50 timmar

Mvh

337 Inlägg
17 augusti 2011
du förstör inte basen för att den inte är inspelad smile däremot förstör du basen om du matar den full med "oren" effekt hmm ta och känn försiktigt på konen med vardera hand mitt emot varann... skrapar de nått eller låter illa när du trycker in konen?
Senast redigerat av Rwd (17 augusti 2011)

3 liters diesel, mumma!

44 Inlägg
17 augusti 2011
Att det luktar bränt kan bero på mycket, men om du har för klen jord eller för dålig signal så kan det vara en anledning då det vid 1ohm och höga watt lätt blir disturtion. Och ju mer kräm ju varmare blir det dessutom. Så jag föreslår om du inte redan har gått över det ordentligt att se över jord och lågnivå.

smile

124 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
Rwd skrev:
du förstör inte basen för att den inte är inspelad smile däremot förstör du basen om du matar den full med "oren" effekt hmm ta och känn försiktigt på konen med vardera hand mitt emot varann... skrapar de nått eller låter illa när du trycker in konen?

nej de skrapar inget.. och basen låter inte sönderspelad heller när jag spelar, men är nog nästan 100% säker på att det är stereon som ger orent ljud har en väldigt gammal stereo.

men bilen används av andra i familjen också, och dom kommer ju höra på musik också men på väldigt låg volym, men kan det skada talspolen också fasst dom spelar väldigt lågt?

35 Inlägg
19 augusti 2011
Ju högre du spelar desto orenare blir ljudet, det distar... Eftersom du kopplat basarna på ett sånt sätt att du belastar steget till max (1ohm) så får du mest effekt men oxå mest dist... Jag skulle rekomendera att försöka koppla det till 2 eller 4 och och inte stirra sig blind på effekten utan istället satsa på ett rent ljud. Då går det dessutom att spela högt utan att man behöver vara rädd att spela sönder något. Röken du nämnde var troligtvis lite av lacken på basens talspole som förångades, inget att oroa sig för om den ff spelar bra, men händer det igen så kan talspolen bli ett garnnystan av koppar och då är basen körd... Provade detta på min 18tummare, inget jag rekomenderar då en omkoning kostar pengar.

124 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
Torben_2050 skrev:
Ju högre du spelar desto orenare blir ljudet, det distar... Eftersom du kopplat basarna på ett sånt sätt att du belastar steget till max (1ohm) så får du mest effekt men oxå mest dist... Jag skulle rekomendera att försöka koppla det till 2 eller 4 och och inte stirra sig blind på effekten utan istället satsa på ett rent ljud. Då går det dessutom att spela högt utan att man behöver vara rädd att spela sönder något. Röken du nämnde var troligtvis lite av lacken på basens talspole som förångades, inget att oroa sig för om den ff spelar bra, men händer det igen så kan talspolen bli ett garnnystan av koppar och då är basen körd... Provade detta på min 18tummare, inget jag rekomenderar då en omkoning kostar pengar.

2 ohm går det ju inte att koppla det till, eftersom det är 2x4 ohms talspolar, och 4 ohm känns lite fel att koppla det till eftersom slutsteget då ger ut 500 watt rms, och basen är 1000. men ska nog köpa en ny stereo snart, är ju inte 18 ennu så det är ju inte brottomt eftersom jag inte ens kör bilen ennu. men vad kostar en omkoning om man skulle råka bränna basen?

Sök