2895
Sök

Byta klossar fram?

300 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
#1
Halloj!

Var påväg att göra ett enkelt klossbyte fram, när jag stötte på problem. Tog av hjulet, samt övre bulten till oket. Men när jag skulle ta loss oket, så stretchades bromskabeln så pass mycket att jag inte kunde få av det. Behövde luta oket ett par cm till, men det gick inte då bromskabeln tog emot.

Som ni ser finns det ingen nedre bult på oket, utan det ska helt enkelt glida ut.

http://img823.imageshack.us/img823/1361/img1110me.jpg

Så nu står jag med ett dilemma här. För att få av oket gissar jag på att jag måste skruva av bromskabeln (inringat i rött)?

Om så, betyder detta även att jag måste lufta bromsarna efter ett klossbyte? hmm
Senast redigerat av RoniisH (2 oktober 2011)


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
2 oktober 2011
#2
Ser ut att vara ifram. Provat att svänga åt något håll?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

300 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
#3
ToTTeN skrev:
Ser ut att vara ifram. Provat att svänga åt något håll?

Det blir inte slappt nog tyvärr hmm testade det.


...has left the building...
4 474 Inlägg
2 oktober 2011
#4
Om du "lyfter" fjäderbenet med en domkraft så bör du väl få loss oket?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Forummoderator
18 077 Inlägg
2 oktober 2011
#5
Har du lossat luftnippeln? Då kan du ju vicka oket när oljan börjar rinna ut. Kan du inte vicka är nåt kvar som håller det.

Du bör nog lägga till vad det är för bil i rubrik. (edit första inlägg)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
2 oktober 2011
#6
dawwe skrev:
Om du "lyfter" fjäderbenet med en domkraft så bör du väl få loss oket?

där borde du ha svaret.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

300 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
#7
Det är en Mazda 6 det gäller (profilbilen).

Nej, jag har inte lossat luftnippeln. Att lyfta fjäderbenet känns så överkurs bara för att byta belägg, men kanske är enda utvägen då. hmm


5 089 Inlägg
2 oktober 2011
#8
Bytte på en audi a8 en gång och det var samma typ av bromsok att det var en skuv överst och man skulle vrida ner och trycka bak allting.

Jag fick pressa ihop kolven i oket på plats och sen fick man ur klossarna så fick man ur oket sen.  kanske är samma sätt på din, man vet ju aldrig:)

\Lindgren

1 Inlägg
4 oktober 2011
#9
följ bromsslangen en bit ifrån oket så ska du se att du kommer till ett fäste med en m8 skruv  med 12mm skalle, lossa den o vipps får du de som krävs;)


300 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#10
Jokameken skrev:
följ bromsslangen en bit ifrån oket så ska du se att du kommer till ett fäste med en m8 skruv  med 12mm skalle, lossa den o vipps får du de som krävs;)

Låter rimligt! Skall ta en titt på detta i helgen igen smile



Sök