3768
Sök

Vill jobba med bilar, hur gör jag?

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 oktober 2011
#21
Med den bakgrunden du har kanske du skulle gå vidare i stället och börja utveckla fordon? Tipsar om: http://www.studiekanalen.se/Alla-utbild … kholm.html

Är förståss väldigt teoretiskt och mycket plugg men kan vaa en ide kanske?

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

950 Inlägg
5 oktober 2011
#22
Plugga till ingenjör. Då finns där många möjligheter att jobba med bilar. Har jobbat som ingenjör i typ 15 år,  på Audi, Volvo, Porsche, SAAB och GM. jobbar med motorstyrsystemet. Mycket kontakt med bilar och motorer. Jobbar mycket med test och då får jag åka till olika testbanor och iväg för att hitta extrema förhållanden. Extrem kula i Norrland på vintern, extrem värme i Arizona, Death Valley och Las Vegas åä sommarn, höga berg i Colorado och i Alperna.
Jobbar även i vindtunnel, motorbromsbänk och på chassisdynamometer.
Tycker det är ett spännande jobb, där man hela tiden lär nytt.
Det är okay betalt och man får köra mycket bil :-)
Och om man tröttnar på att jobba på bilar, kan en ingenjörsutbildning användas till jättemycket annat spännande :-)
Lycka till!

104 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#23
Dansken- skrev:
Plugga till ingenjör. Då finns där många möjligheter att jobba med bilar. Har jobbat som ingenjör i typ 15 år,  på Audi, Volvo, Porsche, SAAB och GM. jobbar med motorstyrsystemet. Mycket kontakt med bilar och motorer. Jobbar mycket med test och då får jag åka till olika testbanor och iväg för att hitta extrema förhållanden. Extrem kula i Norrland på vintern, extrem värme i Arizona, Death Valley och Las Vegas åä sommarn, höga berg i Colorado och i Alperna.
Jobbar även i vindtunnel, motorbromsbänk och på chassisdynamometer.
Tycker det är ett spännande jobb, där man hela tiden lär nytt.
Det är okay betalt och man får köra mycket bil :-)
Och om man tröttnar på att jobba på bilar, kan en ingenjörsutbildning användas till jättemycket annat spännande :-)
Lycka till!

Det lät inte fel wink Men som ingenjör behövs väl ganska bra betyg?


285 Inlägg
6 oktober 2011
#24
tro mig du vill inte jobba med att meka med bilar värsta som finns dödar intresset som fan..säljare därimot tror ja kan vara nått för dig.


950 Inlägg
6 oktober 2011
#25
Nagli skrev:
Dansken- skrev:
Plugga till ingenjör. Då finns där många möjligheter att jobba med bilar. Har jobbat som ingenjör i typ 15 år,  på Audi, Volvo, Porsche, SAAB och GM. jobbar med motorstyrsystemet. Mycket kontakt med bilar och motorer. Jobbar mycket med test och då får jag åka till olika testbanor och iväg för att hitta extrema förhållanden. Extrem kula i Norrland på vintern, extrem värme i Arizona, Death Valley och Las Vegas åä sommarn, höga berg i Colorado och i Alperna.
Jobbar även i vindtunnel, motorbromsbänk och på chassisdynamometer.
Tycker det är ett spännande jobb, där man hela tiden lär nytt.
Det är okay betalt och man får köra mycket bil :-)
Och om man tröttnar på att jobba på bilar, kan en ingenjörsutbildning användas till jättemycket annat spännande :-)
Lycka till!

Det lät inte fel wink Men som ingenjör behövs väl ganska bra betyg?

Vet inte hur det är med betyg i Sverige. Jag kommer från Danmark och pluggade i Köpenhamn för många år sedan. Då var inte nödvändigt med så bra betyg, för att komma in.

1 697 Inlägg
6 oktober 2011
#26
Dansken- skrev:
Nagli skrev:
Dansken- skrev:
Plugga till ingenjör. Då finns där många möjligheter att jobba med bilar. Har jobbat som ingenjör i typ 15 år,  på Audi, Volvo, Porsche, SAAB och GM. jobbar med motorstyrsystemet. Mycket kontakt med bilar och motorer. Jobbar mycket med test och då får jag åka till olika testbanor och iväg för att hitta extrema förhållanden. Extrem kula i Norrland på vintern, extrem värme i Arizona, Death Valley och Las Vegas åä sommarn, höga berg i Colorado och i Alperna.
Jobbar även i vindtunnel, motorbromsbänk och på chassisdynamometer.
Tycker det är ett spännande jobb, där man hela tiden lär nytt.
Det är okay betalt och man får köra mycket bil :-)
Och om man tröttnar på att jobba på bilar, kan en ingenjörsutbildning användas till jättemycket annat spännande :-)
Lycka till!

Det lät inte fel wink Men som ingenjör behövs väl ganska bra betyg?

Vet inte hur det är med betyg i Sverige. Jag kommer från Danmark och pluggade i Köpenhamn för många år sedan. Då var inte nödvändigt med så bra betyg, för att komma in.

Beror på ingenjörsutbildning och studieort. Högskoleingenjör kräver oftast inte allt för höga poäng om man inte ska plugga på chalmers, lund eller kth. Det finns ju även möjlighet att från en sån utbildning kunna läsa vidare till civil men det tar då lite längre tid.


7 274 Inlägg
6 oktober 2011
#27
ante850r skrev:
tro mig du vill inte jobba med att meka med bilar värsta som finns dödar intresset som fan..säljare därimot tror ja kan vara nått för dig.

Håller helt och hållet med!
Att stå och skruva med andras skitbilar, med oftast rätt dålig lön dessutom, för att sen på helgerna skruva med sin egna är väl inte det roligaste man kan göra.
Men man har väl fördelen att ha tillgång till ett bra ställe att hålla på med bilen...

Vill du verkligen jobba som mekaniker ändå så är det väl praktisk erfarenhet och kontakter som gäller.



Sök