3108
Sök

Drivknut/hjullager byte 850 t5 -94?

1 679 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
#1
nåt spec man ska tänka på när man gör detta?
Några speciella verktyg?
Vet att man ska ha en stor hylsa, tror det är en 36mm som behövs eller vad är det för storlek till den stora muttern som sitter vid hjullagret?
Andra tips osv är välkommet smile


749 Inlägg
10 oktober 2011
#2
Om du nu tänkt lossa 36mm muttern för hand, då behöver du ett riktigt kraftigt krafthantag i 3/4tum och ett långt rör, samt får nån hålla bromsen stenhårt, vanligt 1/2 tum håller ej det brister.

Sen behöver man en Torxhylssats.
Låsvätska till bultarna och en Momentnyckel.
Sj skulle jag inte vilja byta detta utan tryckluft.
Senast redigerat av Bjornn (10 oktober 2011)


2 452 Inlägg
10 oktober 2011
#3
går att köra för hand...men kan tilläga att har det erjat så bra med smörjmedel samnt så kan man värma upp muttern med...brukar gå att lossa utan att nån står på bromsen har bytt antal gånger ...36 hylsa behövs

döden kommer tillbaka

749 Inlägg
10 oktober 2011
#4
Kan nog vara olika hur pass hårt bulten sitter, men då jag bytt för hand så har 1/2 krafthandtaget brustit och har fått stå på bromsen.
Beror nog på hur ofta muttern har lossats.

Man behöver även smärgelduk eller slipmaskin för att rengöra rost och elende ifrån hjulspindlen.
Senast redigerat av Bjornn (10 oktober 2011)


1 679 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
#5
Detta låter inte som nå jätte fara, lite muskler bara smile
Inget spec man ska tänka på med drivknuten?
Den kan väl bara monteras på ett visst sätt?


1 679 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
#6
Har inga missljud från drivknuten än men upptäckte i helgen att dammaskern var lite sönder och det har läckt ut sån där pasta, kan det räcka kanske med ny dammaskern och pasta?


braweheartsfoto.se
494 Inlägg
10 oktober 2011
#7
JimmyAndersson skrev:
Har inga missljud från drivknuten än men upptäckte i helgen att dammaskern var lite sönder och det har läckt ut sån där pasta, kan det räcka kanske med ny dammaskern och pasta?

Hör du inga missljud eller känner något fel räcker de med att byta dammasken.. Gör rent riktigt och sen i med nytt fett så funkar de..

Gjorde så på Svarten min.. Funka fint..

Roger M --- VOLVO 240 DL -83 "LILLABLÅ" --- www.braweheartsfoto.se
"You can take my life, but you can never take my freedom!!!"

1 679 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
#8
Braweheart skrev:
JimmyAndersson skrev:
Har inga missljud från drivknuten än men upptäckte i helgen att dammaskern var lite sönder och det har läckt ut sån där pasta, kan det räcka kanske med ny dammaskern och pasta?

Hör du inga missljud eller känner något fel räcker de med att byta dammasken.. Gör rent riktigt och sen i med nytt fett så funkar de..

Gjorde så på Svarten min.. Funka fint..

Då blire till att pröva ny dammask först smile
Då äre bara hjullagret kvar som är lite viktigare att fixa smile


braweheartsfoto.se
494 Inlägg
10 oktober 2011
#9
Det fixar du..
Se till att ha Torxhylsan bara..

Roger M --- VOLVO 240 DL -83 "LILLABLÅ" --- www.braweheartsfoto.se
"You can take my life, but you can never take my freedom!!!"

1 679 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
#10
Vad ska man rengöra drivknuten med och vad är det för "gegga" som ska in igen smile
Gärna vad det heter hos antingen biltema eller mekonomen smile


537 Inlägg
12 oktober 2011
#11
JimmyAndersson skrev:
Vad ska man rengöra drivknuten med och vad är det för "gegga" som ska in igen smile
Gärna vad det heter hos antingen biltema eller mekonomen smile

Köper man ny damask så brukar man få med en påse fett. annars så fungerar hjullagerfett finnt till drivknutar.


1 679 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
#12
SAAB-Karlsson skrev:
JimmyAndersson skrev:
Vad ska man rengöra drivknuten med och vad är det för "gegga" som ska in igen smile
Gärna vad det heter hos antingen biltema eller mekonomen smile

Köper man ny damask så brukar man få med en påse fett. annars så fungerar hjullagerfett finnt till drivknutar.

Då kanske det ligger lite fet i kartonger som jag köpte med dammasker i smile
Men vad ska jag göra rent med då? smile


537 Inlägg
12 oktober 2011
#13
JimmyAndersson skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
JimmyAndersson skrev:
Vad ska man rengöra drivknuten med och vad är det för "gegga" som ska in igen smile
Gärna vad det heter hos antingen biltema eller mekonomen smile

Köper man ny damask så brukar man få med en påse fett. annars så fungerar hjullagerfett finnt till drivknutar.

Då kanske det ligger lite fet i kartonger som jag köpte med dammasker i smile
Men vad ska jag göra rent med då? smile

jag brukar ta isär knuten och torka ur allt gammalt fett med en trasa. sen är det bara att sätta ihop den igen och vräka i nytt fett.



Sök