2.0T har ett orginal laddtryck på maximalt 0,4 - 0,5 bar, och 2.0TS laddar 0,85 bar max.
Vissa saker ändrar sig inte.
Min Saab 900S från 1990 hade 0,4 bar. Skönare turbobil har jag aldrig haft. Den laddade från riktigt låga varv och det kändes som om jag egentligen hade en mer kraftfull motor vid alla varvtal än den två liters där låg under huven eftersom turbon aldrig kickade in abrupt utan var med från låga varv, smög igång och nådde sitt maxtryck innan det började dala lite vid 4 000 varv.
Fulltrycksturbon på samma bil hade visserligen typ 175 hk mot mina 145 hk men den började ladda senare vilket innebar att vridmomentet inte var så jämnt och fint som på lågtryckaren.
I mina unga år hade jag en 900 fulltryckare från 1979 med världens största taklucka och en servostyrning som var superlätt. Jag laborerade med laddtrycket så det låg maximalt innan motorn knackade. 1,3 bar tror jag att jag fick upp det till mot originalet på 0,8 bar och då var där en kick av guds nåde vid 3 000 varv. Knacksensorn var inte uppfunnen då...
Ursäkta min utläggning men när det gäller gamla Saabar med turbo så går jag igång och det citerade inlägget fick mig in på memory lane...