14 oktober 2011
Trådstartare
Tjena!
jag har några frågor om kamaxel betydelserna så som dur, lyft och grader och tdc
jag ska nämligen sätta i en lite roligare kamaxel i min vinterbil… En original volvo b230f motor ska den sitta i.
jag vill inte ha nån ska säga att det e onödigt. Jag vill kunna varva lite över 4000varv och endå kunna fortsätta varva upp fort ha lite effekt.
Dem kammarna jag funderar över är:
kamaxel 1 -
Dur på körspel 300 grader
Kamlyft 12,9mm
Nockvinkel 108 grader
TDC lyft ca 4,5mm.
Kamaxel 2 -
Dur på körspel 298 grader
Kamlyft 11,5mm
Nockvinkel 108 grader
TDC lyft ca 3,5-3,7mm
Jag vet att volvo K-kam brukar vara lagom till vinterbilen men dessa är vassare vad jag förstår, är det för mycket vassa så den kommer gå sämre?
Mvh david