5184
Sök

Kylfläkt fungerar inte på tomgång

108 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
Hej!

Skoda Felicia, 01a. En sådan bil har jag.

När jag kör så fungerar min kylfläkt alldeles utmärkt men i bilköer och när den står i tomgång stiger temperaturmätaren inne i bilen ganska rejält och jag har nu tagit reda på att min kylfläkt inte snurrar alls när den står på tomgång. Hur kan den inte göra det? Den snurrar ju när jag kör eftersom då är tempen normal.

Måste jag byta ut fläkten eller kan det vara något annat man kan försöka med innan?

/Victor

845 Inlägg
19 oktober 2011
Fläkten snurrar nog inte heller när du kör. Det är luften som kyler motorn när du kör, men inte när du står still.

Har du kollat säkringar?

Sen har din tråd hamnat i fel kategori. Den bör vara i någon motorkategori
Senast redigerat av Jimpiz (19 oktober 2011)

108 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
Ja, kylarfläkten som sitter i motorn. Okej, så det är fartvindarna som kyler den när jag kör, eller?

Men varför fungerar inte min kylarfläkt? Eller dum fråga men vad tror du felet kan vara? Vad kan jag göra för att försöka fixa det. Tempraturmätaren fungerar i bilen och jag har fyllt på med kylarglykol så det är någonting som spökar med fläkten...

108 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
Okej, nej har inte kollat säkringar. Jag ska göra det! Tack för det tipset. Ber om ursäkt för att jag la den i fel kategori, kan någon flytta den till den rätta? Jag trodde det här var rätt.. tongue

845 Inlägg
19 oktober 2011
Fläkten kan vara trasig. Givaren som styr fläkten kan vara trasig. Någon säkring kan vara trasig. Kabeln kan vara av eller glapp!. Bara börja felsöka. Inget fel man kan skriva på rak arm.

Kylfläkt har ju inget med Bromsar eller Växellåda att göra big_smilewink
Senast redigerat av Jimpiz (19 oktober 2011)

108 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
Jimpiz skrev:
Fläkten kan vara trasig. Givaren som styr fläkten kan vara trasig. Någon säkring kan vara trasig. Kabeln kan vara av eller glapp!. Bara börja felsöka. Inget fel man kan skriva på rak arm.

Okej wink Det är i alla fall inte säkringen. Var sitter givaren? Hur ska jag kunna kolla om det är fel på den eller om det är fläkten det är fel på?

Har också kollat lite sladdar och kablar, allt verka sitta som det ska.

845 Inlägg
19 oktober 2011
victor-93 skrev:
Jimpiz skrev:

Okej wink Det är i alla fall inte säkringen. Var sitter givaren? Hur ska jag kunna kolla om det är fel på den eller om det är fläkten det är fel på?

Har också kollat lite sladdar och kablar, allt verka sitta som det ska.

Den bör sitta på någon kylslang. Följ sladdarna från fläkten mot någon kylslang.

Sök