Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter när det gäller import av veteranbil från USA. Detta gäller alltså en tidigare registrerad (I USA) veteranbil av årsmod 1970. För nyare bilar gäller andra regler än vad jag tar upp här. En bil blir veteran vid 30 års ålder.
Min tanke är att fler som har detta intresse ska våga/vilja importera, speciellt som staten verkar göra allt de kan för att sätta käppar i hjulet i form av regler, intyg och kriminellt höga avgifter.
Jag satt på nätet och läste allt jag kunde hitta om USA import och ändå fann jag att det var mycket som inte stämde gällande regler och summor. Denna texten skildrar alltså min personliga erfarenhet. Du kommer säkert att stöta på skillnader men du kan nog ha nytta av den då jag samlat ihop mycket av det jag hittat på många olika sidor i en text. Använd detta bara som en guide, regler ändras hela tiden.
Att hitta en bil låter kanske inte så svårt i ett land som USA men det kan vara lite pyssel med att hitta den rätta bilen med avseende på skick, pris, årsmodell mm. Jag har en kontakt som skaffade min bil. En Oldsmobile av 1970 års modell. Jag fick 24 bilder skickade till mig. Som ni vet så säger inte bilder hela sanningen. I mitt fall så fick jag hem en mycket fin bil. Det var dock en hel del fel på bilen som trasiga dörrlås, tutan, lyktor, div elfel mm. Jag litar på min kontakt och jag är övertygad om att han helt enkelt inte gått igenom bilen. Han är en stressad man! Åker man inte o tittar själv så är väl sånt här saker man får räkna med antar jag. Alla fel på bilen har dock mest kostat mig tid men räkna kallt med att det finns att fixa med. Så se till att ha tid och lite tålamod. Handla heller ingen bil i maj och tro att du kommer att hinna njuta av den samma sommar. Allt tar tid!!
Jag betalade min bil i mars 2011 och väntar i skrivande stund fortfarande (5/9-2011) på mina svenska skyltar. En industrisemester kom också emellan och försenade saker o ting.
Ang kostnader så verkar det finnas en tumregel: Det blir alltid dyrare än du beräknat! Jag har skrivit ner de olika kostnaderna. Vad du ger för bilen styr tullen o momsen du betalar. En bra idé är att räkna på 38% i skatter till vår kära stat.
Bilens pris ?
Frakt Räkna med 1400-2000 US dollar
Fraktförs ca1.5% av värdet ?
Kontakt i USA En middag om han kommer till Sverige! Överkomligt:-)
Tullavgift ?
Införselmoms ?
Förtullning i hamn 1250SEK
Banköverföring 100-150SEK
Exp avgift 495Kr
THC 850SEK
Containerdragning 850SEK
Urlastning 1100SEK
Ursprungskontroll 700SEK
Tillf reg (röda plåtar) 450SEK valfritt
Resa upphämtning bil Bensin, hyra av släp mm
Registreringsbes 1600SEK Får du ombes här som jag fick kostar det 600
Vanlig bes 300
Ev hamnhyra 100SEK/dag o uppåt sen ofta successivt ökande
Du betalar i regel 25% moms och 10% tull. Nordtrafik har en importkalkylator på sin hemsida som ger en bra bild över slutsumman http://www.nordtrafik.se/default.asp?go=1&sgo=0
Jag läste på ouppdaterade hemsidor att det var 12% moms och 0% tull på vetaranbilar och gjorde glad i hågen min lilla glädjekalkyl. Men så enkelt är det inte längre. Numera måste du bevisa att din bil är "unik" för att få den låga momsen dvs den måste klassificeras som samlarfordon. Vad jag hört av importörer så är denna klassificeringen inte att lita på. Du räknar på endast 12% och sen står det en statens tjänsteman och tycker något annat och du får betala 38% skatt i stället och vips så rök din Thailandresa. Det var folk som hade bilar på väg hem när denna regel trädde i kraft. Jag vet att detta håller på att överklagas. Vill du ändå försöka så kan du läsa om vad som krävs för att få denna klassificeringen här
http://www.tullverket.se/innehallao/b/b … 04593.html
När du läst texten så kommer du upptäcka att det inte är helt lätt att uppfylla dessa orimliga krav. Ska du ta hem en mycket dyr bil som du vet är unik i Sverige så kommer du troligen lyckas.
En annan idé att komma undan lite billigare är att låta förtulla sin bil i Holland. Där betalade du tills nyligen endast 6% moms (ingen tull) men är nu höjt efter påtryckningar från andra länder till 19%. Slår ändå 38%! EU kan vara härligt ibland!
Jag vet bara en firma som tar bilarna via Holland och det är Nordtrafik, kanske det finns fler? De erbjuder bara RoRo frakt här, dvs att bilarna körs på och av fartyget. Jag skickade min i container då jag ansåg det vara säkrare och inte gillade idén att min bil kanske får stå på nåt däck i 3-4 veckor exponerad för solsken, stormar o salt men visst, det går ju att tvätta av! Vad gäller fraktbolag så är det bara att googla runt. Jag har blivit mkt bra bemött av Nordtrafik även om jag inte använde dem när det väl kom till kritan. Det var min kontakt som insisterade på att jag skulle använda mig av en för mig helt okänd firma med bas i Miami. Tar du bilen i container se till att fylla upp bilen med grejer om du har möjlighet. Det mesta är snorbilligt i USA jämfört med Sverige.
När bilen är hemma så blir du underrättad om detta och du kan åka o hämta den. Jag hämtade min bil med släp. Tänk på att försäkra den innan. Det går bara att få garageförsäkring på en bil som inte är reggad i Sverige. Jag använde mig av det nystartade bolaget Svedea.
I bilen ska det ligga om du inte fått det via posten redan - den amerikanska titlen dvs vår motsvarighet till registreringsbeviset. Utan detta papper har du problem. Titlen ska vara "clean". Bilen måste ha varit körbar i USA om det nu är en körbar bil du avser att ta hem. Fråga din kontakt om titlen är clean. Är den inte det, glöm den bilen.
Nu ska du skicka in papper till Transportstyrelsen (ursprungskontroll). Du kan ansöka via Transportstyrelsens e-tjänst på deras hemsida. Vad jag kommer ihåg här är att du ska kryssa i rutan "eget bruk" då får fordonet vissa undantag på tekniska krav. Anger du detta alternativet är det en bil på en 12 mån period som gäller.
När du ansökt via e-tjänsten skriver du ut papperet och bifogar med de andra papperen som består av "titlen", alla delar om det finns fler än en del. Kvittot från säljaren (original eller kopia) där det står säljare, köpare samt datum och vilken bilmodell det gäller. Bilens VIN nummer (chassinr) ska också stå på kvittot. Du ska också skicka med bevis om förtullning som du fick när du betalade tull o moms.
Nu är det bara att vänta på att det ska malas i maskineriet. Räkna med 3-4 veckor. Du kan i samband med detta också ansöka om tillfällig registrering dvs du får de röda importskyltarna. Har du dessa får du köra kortaste väg till verkstad, besiktningsstation eller uppställningsplats. Jag hade dem som ursäkt för att köra lite rundor här ute på landet då jag visste att jag inte skulle kunna hålla mig tills bilen blir "svensk" :-).
När ursprungskontrollen är klar o du fått hem papper på detta kan du boka tid för registreringsbesiktning. Fråga om det är möjligt att boka den vanliga besiktningen direkt efter regbes så slipper du åka dit två gånger. Ta med alla tekniska data du kan hitta på din bil. Jag gjorde inte det och det blev liv om det. Du ska också ha med dig beviset på att urspungskontrollen är genomförd. Be också en stilla bön för att du får en vettig besiktningsgubbe då dessa inte verkar växa på träd i det här landet.
Det jag gjorde på min 70a var att sätta dit vita glödlampor i parkeringsljusen. Den får inte ha orange p ljus men däremot får den blinka vitt. Så en tvåpolig vit lampa blir det rätta. Röda reflexer bak måste du också klistra dit. Stansa in chassinummer i ramen gäller vad jag vet all US import. Jag stansade in mitt nr i ramen ovanför höger framhjul. En del sätter det vid batteriet. Stansa på en plåt o svetsa dit blir INTE godkänt. Min bil hade bara miles mätare så jag klistrade km siffor utanpå glaset. Det gillade inte bes gubben och det blev ombesiktning. Att klistra direkt på mätartavlan under glaset gick tydligen bra. Sidoblinkers behövs inte på en 70a och inte heller behöver du sätta dit fula gula sidoblinkers. De flesta summor involverade i USA import är löjliga och inte rättfärdigade. En ombesiktning på reg besiktning kostar tex 600Kr!!
När bilen gått igenom besiktningarna registreras bilen hos Transportstyrelsen och du får de svenska skyltarna och regbeviset på posten. Nu ska du ställa på bilen. Det kan du enkelt göra på Transportstyrelsens hemsida. Mitt förs bolag ville också att jag skulle höra av mig när bilen var klar så att de kan ändra garage förs till helförs.
Klart slut!
Min tanke är att fler som har detta intresse ska våga/vilja importera, speciellt som staten verkar göra allt de kan för att sätta käppar i hjulet i form av regler, intyg och kriminellt höga avgifter.
Jag satt på nätet och läste allt jag kunde hitta om USA import och ändå fann jag att det var mycket som inte stämde gällande regler och summor. Denna texten skildrar alltså min personliga erfarenhet. Du kommer säkert att stöta på skillnader men du kan nog ha nytta av den då jag samlat ihop mycket av det jag hittat på många olika sidor i en text. Använd detta bara som en guide, regler ändras hela tiden.
Att hitta en bil låter kanske inte så svårt i ett land som USA men det kan vara lite pyssel med att hitta den rätta bilen med avseende på skick, pris, årsmodell mm. Jag har en kontakt som skaffade min bil. En Oldsmobile av 1970 års modell. Jag fick 24 bilder skickade till mig. Som ni vet så säger inte bilder hela sanningen. I mitt fall så fick jag hem en mycket fin bil. Det var dock en hel del fel på bilen som trasiga dörrlås, tutan, lyktor, div elfel mm. Jag litar på min kontakt och jag är övertygad om att han helt enkelt inte gått igenom bilen. Han är en stressad man! Åker man inte o tittar själv så är väl sånt här saker man får räkna med antar jag. Alla fel på bilen har dock mest kostat mig tid men räkna kallt med att det finns att fixa med. Så se till att ha tid och lite tålamod. Handla heller ingen bil i maj och tro att du kommer att hinna njuta av den samma sommar. Allt tar tid!!
Jag betalade min bil i mars 2011 och väntar i skrivande stund fortfarande (5/9-2011) på mina svenska skyltar. En industrisemester kom också emellan och försenade saker o ting.
Ang kostnader så verkar det finnas en tumregel: Det blir alltid dyrare än du beräknat! Jag har skrivit ner de olika kostnaderna. Vad du ger för bilen styr tullen o momsen du betalar. En bra idé är att räkna på 38% i skatter till vår kära stat.
Bilens pris ?
Frakt Räkna med 1400-2000 US dollar
Fraktförs ca1.5% av värdet ?
Kontakt i USA En middag om han kommer till Sverige! Överkomligt:-)
Tullavgift ?
Införselmoms ?
Förtullning i hamn 1250SEK
Banköverföring 100-150SEK
Exp avgift 495Kr
THC 850SEK
Containerdragning 850SEK
Urlastning 1100SEK
Ursprungskontroll 700SEK
Tillf reg (röda plåtar) 450SEK valfritt
Resa upphämtning bil Bensin, hyra av släp mm
Registreringsbes 1600SEK Får du ombes här som jag fick kostar det 600
Vanlig bes 300
Ev hamnhyra 100SEK/dag o uppåt sen ofta successivt ökande
Du betalar i regel 25% moms och 10% tull. Nordtrafik har en importkalkylator på sin hemsida som ger en bra bild över slutsumman http://www.nordtrafik.se/default.asp?go=1&sgo=0
Jag läste på ouppdaterade hemsidor att det var 12% moms och 0% tull på vetaranbilar och gjorde glad i hågen min lilla glädjekalkyl. Men så enkelt är det inte längre. Numera måste du bevisa att din bil är "unik" för att få den låga momsen dvs den måste klassificeras som samlarfordon. Vad jag hört av importörer så är denna klassificeringen inte att lita på. Du räknar på endast 12% och sen står det en statens tjänsteman och tycker något annat och du får betala 38% skatt i stället och vips så rök din Thailandresa. Det var folk som hade bilar på väg hem när denna regel trädde i kraft. Jag vet att detta håller på att överklagas. Vill du ändå försöka så kan du läsa om vad som krävs för att få denna klassificeringen här
http://www.tullverket.se/innehallao/b/b … 04593.html
När du läst texten så kommer du upptäcka att det inte är helt lätt att uppfylla dessa orimliga krav. Ska du ta hem en mycket dyr bil som du vet är unik i Sverige så kommer du troligen lyckas.
En annan idé att komma undan lite billigare är att låta förtulla sin bil i Holland. Där betalade du tills nyligen endast 6% moms (ingen tull) men är nu höjt efter påtryckningar från andra länder till 19%. Slår ändå 38%! EU kan vara härligt ibland!
Jag vet bara en firma som tar bilarna via Holland och det är Nordtrafik, kanske det finns fler? De erbjuder bara RoRo frakt här, dvs att bilarna körs på och av fartyget. Jag skickade min i container då jag ansåg det vara säkrare och inte gillade idén att min bil kanske får stå på nåt däck i 3-4 veckor exponerad för solsken, stormar o salt men visst, det går ju att tvätta av! Vad gäller fraktbolag så är det bara att googla runt. Jag har blivit mkt bra bemött av Nordtrafik även om jag inte använde dem när det väl kom till kritan. Det var min kontakt som insisterade på att jag skulle använda mig av en för mig helt okänd firma med bas i Miami. Tar du bilen i container se till att fylla upp bilen med grejer om du har möjlighet. Det mesta är snorbilligt i USA jämfört med Sverige.
När bilen är hemma så blir du underrättad om detta och du kan åka o hämta den. Jag hämtade min bil med släp. Tänk på att försäkra den innan. Det går bara att få garageförsäkring på en bil som inte är reggad i Sverige. Jag använde mig av det nystartade bolaget Svedea.
I bilen ska det ligga om du inte fått det via posten redan - den amerikanska titlen dvs vår motsvarighet till registreringsbeviset. Utan detta papper har du problem. Titlen ska vara "clean". Bilen måste ha varit körbar i USA om det nu är en körbar bil du avser att ta hem. Fråga din kontakt om titlen är clean. Är den inte det, glöm den bilen.
Nu ska du skicka in papper till Transportstyrelsen (ursprungskontroll). Du kan ansöka via Transportstyrelsens e-tjänst på deras hemsida. Vad jag kommer ihåg här är att du ska kryssa i rutan "eget bruk" då får fordonet vissa undantag på tekniska krav. Anger du detta alternativet är det en bil på en 12 mån period som gäller.
När du ansökt via e-tjänsten skriver du ut papperet och bifogar med de andra papperen som består av "titlen", alla delar om det finns fler än en del. Kvittot från säljaren (original eller kopia) där det står säljare, köpare samt datum och vilken bilmodell det gäller. Bilens VIN nummer (chassinr) ska också stå på kvittot. Du ska också skicka med bevis om förtullning som du fick när du betalade tull o moms.
Nu är det bara att vänta på att det ska malas i maskineriet. Räkna med 3-4 veckor. Du kan i samband med detta också ansöka om tillfällig registrering dvs du får de röda importskyltarna. Har du dessa får du köra kortaste väg till verkstad, besiktningsstation eller uppställningsplats. Jag hade dem som ursäkt för att köra lite rundor här ute på landet då jag visste att jag inte skulle kunna hålla mig tills bilen blir "svensk" :-).
När ursprungskontrollen är klar o du fått hem papper på detta kan du boka tid för registreringsbesiktning. Fråga om det är möjligt att boka den vanliga besiktningen direkt efter regbes så slipper du åka dit två gånger. Ta med alla tekniska data du kan hitta på din bil. Jag gjorde inte det och det blev liv om det. Du ska också ha med dig beviset på att urspungskontrollen är genomförd. Be också en stilla bön för att du får en vettig besiktningsgubbe då dessa inte verkar växa på träd i det här landet.
Det jag gjorde på min 70a var att sätta dit vita glödlampor i parkeringsljusen. Den får inte ha orange p ljus men däremot får den blinka vitt. Så en tvåpolig vit lampa blir det rätta. Röda reflexer bak måste du också klistra dit. Stansa in chassinummer i ramen gäller vad jag vet all US import. Jag stansade in mitt nr i ramen ovanför höger framhjul. En del sätter det vid batteriet. Stansa på en plåt o svetsa dit blir INTE godkänt. Min bil hade bara miles mätare så jag klistrade km siffor utanpå glaset. Det gillade inte bes gubben och det blev ombesiktning. Att klistra direkt på mätartavlan under glaset gick tydligen bra. Sidoblinkers behövs inte på en 70a och inte heller behöver du sätta dit fula gula sidoblinkers. De flesta summor involverade i USA import är löjliga och inte rättfärdigade. En ombesiktning på reg besiktning kostar tex 600Kr!!
När bilen gått igenom besiktningarna registreras bilen hos Transportstyrelsen och du får de svenska skyltarna och regbeviset på posten. Nu ska du ställa på bilen. Det kan du enkelt göra på Transportstyrelsens hemsida. Mitt förs bolag ville också att jag skulle höra av mig när bilen var klar så att de kan ändra garage förs till helförs.
Klart slut!
1
0
0
0