3128
Sök

V70 -97 klonkar i bakvagnen

53 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
Jag har en v70 -97 som klonkar till i bakvagnen när man kör på något kraftigare gupp eller farthinder. Låter som ett "metalliskt" dunk. Har kollat bussningarna och dom verkar helt fräscha, har bännt på dom med kofot. Stötdämparna är lite dåliga, kanske beror på det? Som sagt är det bara vid större gupp och hålor det dunkar till.

4 822 Inlägg
19 augusti 2011
kollat övre stötdämparfästet? inte allför ovanligt att dom pajar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

53 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
Jag tog bort stötdämparna där bak för att se om det va något fel på dom som gjorde att det lät. Dom behöver bytas för dom dämpar lite dåligt, men dom har nog inget med ljudet att göra. Jag tänkte inte på stötdämparfästet men jag tror det va fräscht.

Jag åkte en kortare sträcka i bagagen och då hördes det mycket mer än när man kör själv. Det klonkade till vid lite hårdare växling och det klonkade och knarrade ibland när man svängde.

53 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
Ingen som har nån idé?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
21 oktober 2011
det är ju inta alls många fästpunkter i bakvagnen på dessa, det som sitter i bilen är yttre bussningar, övre fjädersäte och övre dämparfäste, kolla dessa, utöver dessa så är det ju bara inre bussningar och kränghämmaren,

kolla de inre bussningarna, det är inte ovanligt att aluminiumet som håller själva bussningen spricker och i viss fall trillar bort, med ev. påföljd att den släpper bussningen så tvärarmen ligger lös, kolla detta

men ifall det är kraftig klonk på kullersten så kollar övre och undre stötdämparfäste...

Sök