Jaha nu kommer det lite update på vad som hänt.. har varit mycket jobba ett tag men blir ledig 6 dagar från tisdag morgon så då blir det till å skruva igen..
Till och börja med så har jag fått sprickan i toppen lagad, va en som va väldigt entusiastisk å prova å det fick han, (inget å förlora) det blev borrat i båda ändarna så inte sprickan ska kunna gå vidare å sedan urkapat en flera mm bred skåra som han sedan la igen med svetsen.
Han tyckte det gick så väldigt bra å svetsa så han va övertydag om att det ska va tätt..
Ringde å fråga uppsala motorslip va dom trodde och dom va skeptiska, menade att svetsningen borde funka om man kan sin sak men att den förmodligen kommer slå sig för mycket för å en få i kammen..
Hem å prova å kammen gick i hur fint som helst sen fick jag den planad å då visade det sig att den knappt slagit sig nånting, minimalt.
Så det blir en liten chansning men klart värt en toppackning, vätskor å lite arbete för å prova istället för x antal tusen för å ragga tag på en lika topp, hoppas på det bästa!
Sen så har jag rett ut hur jag ska göra med soppan, fått hem en bosch 044 o en deatchwerk dränkpump för å sätta i tanken, sen va jag in till slangservice å köpte lite kopplingar å slang. Blir med slangklämmor men kommer nog bli jäkligt bra efter en del tänkande..
Fått en catchtank tillverkad (tack Emil) som passar fint å sen har jag skurit ur en 2mm aluminium bit som täcker hela botten i bakluckan fram till frjäderbensstaget, den kommer bara sitta skruvad med några skruvar så man lätt kan lyfta ur den så man kan meka diff å soppasystem lätt då baljan är urkapad.
Sen framför den kant i kant blir en "balja" med catchen, pumpar och filter som kommer sitta mer permanent..
lite knepigt å förklara, jag får ta några bättre bilder sen..
Men tills på tisdag kommer jag få lite motordetaljer från blästring så då kan jag göra allt klart med motorn då jag inte gjort någonting förutom monterat toppen..
Enda problemet som är kvar är å få tag på en originaltank!? från 1988 å frammåt den utan slang i botten mellan tankhalorna...
p.s. Beställde en till bosch 044 ikväll så nu kommer det finnas sås till moset!!
Hejs!!
Tidigare sprickan som blivit svetsad. nerslipat till vänster då det byggde lite väl högt..
Lite packningar
Cromo retainers, en 044 å en deatchwerks pump.
Skitliten som en originalpump, 3 års garanti på e85 å ska flöda 300 l/h!! för bra för å va sant!? hoppas inte..
Lite slang å annat bra å ha till soppan..
2mm alu till skuffen
På g med nya retainers i..
På plats och fastdragen..
Railen med påsvetsad mutter i bak för banjo..
Ny slang under bilen monterad, 10mm invändig..
Catchtank med slangstosar i botten (den andra synns inte men sitter motsvarande på andra sidan) för 13mm slang till pumparna, sen blir det 10mm slang till filter å samma fram till railen, 8mm för returen å till och från catchen.
Catchen är på 5.4liter, räcker för långa autobahn promenader å mysiga hemmabörnar!
Hemmagjort fäste av avgasklammor till filtren, bara gjort en för å prova men det blir 2st sånna till varge filter å samma för pumparna..
Precis lagom för 2.
Hejs!!