3400
Sök

E30, 419whp, 580wnm! Nu väghållning och bromsar!

Speed Freak
258 Inlägg
14 mars 2011
#401
Hur går det med turbon? Har det blivit nån vårprovning än? wink


287 Inlägg
18 mars 2011
Trådstartare
#402
Har ínte hänt någe än, fullt upp med flytt...

men borde ta fram den ganska snart å prova lite å börja få dit avgassystemet...

/R

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

487 Inlägg
18 mars 2011
#403
nosskirenibor skrev:
Har ínte hänt någe än, fullt upp med flytt...

men borde ta fram den ganska snart å prova lite å börja få dit avgassystemet...

/R

Raka rör, lite så vi kör!


287 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#404
Ja då har det hänt lite grejjer igen..

Fälgarna är hemkommna sen länge men beställde nya toyosulor från däckonline nyligen som kom till slut,
krängde på dem å provmonterade å det blev riktigt bra!! Ser fet ut!smile fick bli 205er ifram å 225er bak, vart lite lagom tyskstuk..

Det va lite saker som skulle fixas innan provkörning men när det väl va dax så verkade allt funka förutom att soppapumparna i tanken lät illa..  jag och polarn va ut i uppsala å lekte runt lite å allt verkade funka.. fick fylla vatten en gång men borde va ok då jag bytt termostaten innan jag åkte så det försvann lite vatten där..
Men när jag kom hem så såg oljan lite muggig ut å det hade försvunnit lite mer vatten!

det här va onsdan för en vecka sen så på fredags så va jag ut igen å bara smygkörde för å se hur motorn gick och det va lite tryck i kylsytemet å när jag tömde ur oljan efteråt så var det uppenbart att den blandade vatten och olja! jävligt surt..

"förhoppningen" var att den gått snålt då soppapumparna lät illa å att packningen gett med sig så som det verkade i höstas..  så är det bara dit med ny packning, (och nytt soppasystem!)
så i lördags rev jag av toppen men packningen såg väldigt fin ut?!
När jag plockade ihop motorn i vintras så hade jag inte spricksökningsmedlen som jag har nu så nån kväll senare rev jag ur kam å vippor för å testa å då hittade jag en spricka på 5ans cylinder!!

Så jävla surt! då toppen är svetsförstärkt, tillfixade förbränningsrum m.m.
Med största sannolikhet så sprack toppen redan i höstas då jag hade problem med tempen under en konbanekörning (då tydligen topppackningen va kass å det kom luft i kylsystemet)

Så nu måste jag bygga ett nytt soppasystem med catchtank som matas av en deatschwerks dränkpump som pallar e85 sen en alternativt 2st bosch 044er får mata railen..
även en "ny" originaltank ska inskaffas så jag slipper mina sönderkapade.. blir lite pyssel innan allt är på plats..

Sen måste jag ha tag på en ny topp och få den svetsförstärkt..

För det går väl inte å laga toppen genom att svetsa sprickan?! jag har aldrig hört någon som provat ialf?

aja jag kan leva länge på provkörningsresan förra veckan på drygt 15mil innan bilen är ihop igen, lär väl ta nån månad lr två kanske...

hejs!
Senast redigerat av nosskirenibor (15 april 2011)

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

77 Inlägg
15 april 2011
#405
Har hört att bilen din ska ha blivit riktigt feet med de nya fälgarna! Väldigt tråkigt det med pumparna och toppen. Hoppas du fixart fort och förhoppningsvis får en problemfri sommar smile

Mvh


287 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
#406
Jaha nu kommer det lite update på vad som hänt.. har varit mycket jobba ett tag men blir ledig 6 dagar från tisdag morgon så då blir det till å skruva igen..

Till och börja med så har jag fått sprickan i toppen lagad, va en som va väldigt entusiastisk å prova å det fick han, (inget å förlora) det blev borrat i båda ändarna så inte sprickan ska kunna gå vidare å sedan urkapat en flera mm bred skåra som han sedan la igen med svetsen.
Han tyckte det gick så väldigt bra å svetsa så han va övertydag om att det ska va tätt..
Ringde å fråga uppsala motorslip va dom trodde och dom va skeptiska, menade att svetsningen borde funka om man kan sin sak men att den förmodligen kommer slå sig för mycket för å en få i kammen..

Hem å prova å kammen gick i hur fint som helst sen fick jag den planad å då visade det sig att den knappt slagit sig nånting, minimalt.smile

Så det blir en liten chansning men klart värt en toppackning, vätskor å lite arbete för å prova istället för x antal tusen för å ragga tag på en lika topp, hoppas på det bästa!smile


Sen så har jag rett ut hur jag ska göra med soppan, fått hem en bosch 044 o en deatchwerk dränkpump för å sätta i tanken, sen va jag in till slangservice å köpte lite kopplingar å slang. Blir med slangklämmor men kommer nog bli jäkligt bra efter en del tänkande..

Fått en catchtank tillverkad (tack Emil) som passar fint å sen har jag  skurit ur en 2mm aluminium bit som täcker hela botten i bakluckan fram till frjäderbensstaget, den kommer bara sitta skruvad med några skruvar så man lätt kan lyfta ur den så man kan meka diff å soppasystem lätt då baljan är urkapad.smile
Sen framför den kant i kant blir en "balja" med catchen, pumpar och filter som kommer sitta mer permanent..
lite knepigt å förklara, jag får ta några bättre bilder sen..

Men tills på tisdag kommer jag få lite motordetaljer från blästring så då kan jag göra allt klart med motorn då jag inte gjort någonting förutom monterat toppen..

Enda problemet som är kvar är å få tag på en originaltank!? från 1988 å frammåt den utan slang i botten mellan tankhalorna...

p.s. Beställde en till bosch 044 ikväll så nu kommer det finnas sås till moset!!


Hejs!!


https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60332/60332-d00dcc6216a3a4f0e5beb4592f63cfdb.jpg
Tidigare sprickan som blivit svetsad. nerslipat till vänster då det byggde lite väl högt..


https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60332/60332-6451a876fb75bc3f62fff734c8dd5736.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60332/60332-8679cea8f9f9a60387584f35e3278447.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60332/60332-2fd0e930167c22ffe8a9466da549454e.jpg
Lite packningar


https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60332/60332-ca5edb18f412da916e4aebf60fe09394.jpg
Cromo retainers, en 044 å en deatchwerks pump.


https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60332/60332-8e53613c779910f30f4f6717df8c7324.jpg
Skitliten som en originalpump, 3 års garanti på e85 å ska flöda 300 l/h!! för bra för å va sant!? hoppas inte..


https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60332/60332-0eb536028bb1445ce534003921fd8da3.jpg
Lite slang å annat bra å ha till soppan..


https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60332/60332-4a8d5a52e2375c56fff11f203f17fda4.jpg
2mm alu till skuffen


https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60332/60332-581e09c3604cf3ceec09031731532e72.jpg
På g med nya retainers i..


https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60332/60332-c9855e15419094cd6b4a38f7f0a6e4ec.jpg
På plats och fastdragen..


https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60332/60332-489f6ccd851112e5027856f57bc56d4a.jpg
Railen med påsvetsad mutter i bak för banjo..


https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60332/60332-011aafb5b5a5dea963f03640726ddd01.jpg
Ny slang under bilen monterad, 10mm invändig..


https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60332/60332-9196a4e21c20ba91944d1854ae5d9d22.jpg
Catchtank med slangstosar i botten (den andra synns inte men sitter motsvarande på andra sidan) för 13mm slang till pumparna, sen blir det 10mm slang till filter å samma fram till railen, 8mm för returen å till och från catchen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60332/60332-5b7fb6e61ec511432ef84738b3d7fa2a.jpg
Catchen är på 5.4liter, räcker för långa autobahn promenader å mysiga hemmabörnar!wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60332/60332-bf061d1d924ada4913223a5aaeac3833.jpg
Hemmagjort fäste av avgasklammor till filtren, bara gjort en för å prova men det blir 2st sånna till varge filter å samma för pumparna..


https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60332/60332-2918159a2c7579d97be3268640234cdc.jpg
Precis lagom för 2.smile

Hejs!!
Senast redigerat av nosskirenibor (8 maj 2011)

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

Östhammar
117 Inlägg
8 maj 2011
#407
Smart lösningen vart med avgasklammorna, men hur ska du få fast dom i alu baljan sen?
Snygg catch tank, BIG! smile

Hoppas då får ihop allt snart så de kan bli åka av smile

Mvh

Skruvar bmw e30
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=195303
http://www.facebook.com/#!/TeamRuffstuffracing
Stort tack till Östhammar Reserv och motordelar som Alltid bidrar med bra pris och snabba leveranstider!

vinnarskalle!
907 Inlägg
8 maj 2011
#408
känns tveksamt att svetsa i alu. problemet är att materialet blir försvagat bredvid svetsen. Men hoppas på det bästa smile mvh


287 Inlägg
8 maj 2011
Trådstartare
#410
Monsterw skrev:
Smart lösningen vart med avgasklammorna, men hur ska du få fast dom i alu baljan sen?
Snygg catch tank, BIG! smile

Hoppas då får ihop allt snart så de kan bli åka av smile

Mvh

borrar hål och försänker skruvskallarna, samma till catchen..

mm har blivit mycket skruva å lite körning sissta tiden..hmm


Casy skrev:
känns tveksamt att svetsa i alu. problemet är att materialet blir försvagat bredvid svetsen. Men hoppas på det bästa  mvh

Mycket möjligt, men sprickan kom när motorn kokade (vilket orsakades av strejkande soppapumpar - spikningar - kass toppackning - vattnet försvann.mad) och så länge man undviker kokningar så hoppas jag det borde hålla ihop, då det inte är någon påfrestning där.. 

Men när man svetsförstärker kylkanalerna så blir det ju betydligt mer svetsande, värme å på ett mer kritiskt ställe (anlägningsytan mot blocket) och det funkar, visserligen lite grövre gods där..
Aja som sagt man hoppas på det bästa!


https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60332/60332-18f1e8852d7c81502202e6a4abc894fb.jpg
Nytt kablage å hella reläer då jag brände ett "noname" relä för 2 sommrar sen..
Senast redigerat av nosskirenibor (8 maj 2011)

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

vinnarskalle!
907 Inlägg
8 maj 2011
#411
nosskirenibor skrev:
Men när man svetsförstärker kylkanalerna så blir det ju betydligt mer svetsande, värme å på ett mer kritiskt ställe

Jo det har du rätt i, tänkte inte på det smile håller tummarna iaf


287 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
#412
Jag har fått lite motordelar blästrade så dom har fått lite ny färg på sig, sen igår så började jag montera allt under huven så nu är motorn klar, endast vätskor som ska fyllas..
Sen imorse så va jag till uppsala å böt några slangkopplingar som hade blivit fel sen vidare till stockholm för att köpa en originaltank.. 
Killen hade tanken i ett föråd å hade inte kollat på den på ett år, så han mindes inte hur risig den var. men den va tät ialf mena han.. eftersom jag åkt långt å den va billig så får det bli en test med denna tank..
Sen hade han 2st fällbara originalsportstolar, förarstolen toktrasigt som vanligt med hål i klädseln men passagerarstolen va fin å samma färg som i turbobilen så den ska få en klädseltvätt sen åker den i där..
300spänn för tank å stolarna klart värt d.smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60332/60332-3f210b0ffba27941d68552f7227a8d2f.jpg
Motorn ihop igen..


https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60332/60332-003820aeb90d49f4dbbfa1045347a4e2.jpg
"nya" tanken.wink slipa å på med rostätare sen prova, hoppas den håller över sommarn ialf tills man hittar någon bättre...


https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60332/60332-5776e695d9c412c8acb9428ed0c53a8f.jpg
Dom såg fan skitigare ut på bild, aja på med klädseltvätt så blire nog bra, passagerarstolen verkar va i väldigt bra skick ialf..


Nu blir ut å fortsätta skruva soppasystem...
/R

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

487 Inlägg
241 Inlägg
29 maj 2011
#414
Mycket trevligt projekt må jag säga! lär sig lite av att läsa igenom allt också big_smile


Speed Freak
258 Inlägg
98 Inlägg
26 oktober 2011
#416
tjena! redigt fin bil du har, såg dig på hondaklubbens  konkörning i somras o den verkar ju röra sig ordentligt!.) tänkte jag skulle ta o skaffa mig en lika dan IC som du har till min, är de samma som raggasockan har också och vad är det för mått på den?wink

livet är underbart när underlivet är bart!

2 230 Inlägg
26 oktober 2011
#417
fundering.. får man ens köra med vanlig slang under bilen så dära långt? måste det inte vara stålomspunnet eller koppar ledning? eller kanske inte behövs om man bara kör bana/stripp?

så kan det vara då det inte blev som det skulle

287 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
#418
nuckan skrev:
tjena! redigt fin bil du har, såg dig på hondaklubbens  konkörning i somras o den verkar ju röra sig ordentligt!.) tänkte jag skulle ta o skaffa mig en lika dan IC som du har till min, är de samma som raggasockan har också och vad är det för mått på den?wink

Tackar, kul körning då. Vad körde du för bil?

jag kommer inte ihåg vilka mått mått det är på ICn... kan ta ett mått i helgen om jag kommer ihåg;)

Rojpen skrev:
fundering.. får man ens köra med vanlig slang under bilen så dära långt? måste det inte vara stålomspunnet eller koppar ledning? eller kanske inte behövs om man bara kör bana/stripp?

har ingen aning faktiskt, jag har inte vart hos bilprovningen än, men jag har åkt med pexslang under tidigare  år då har dom inte sagt något... får se om dom har nått å påpeka nu.


/R

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

98 Inlägg
28 oktober 2011
#419
ja de såg kul ut men jag körde inte, men jag hade min e30 turbo där, en röd med svarta framlysen, den lär du nog sett:) ja ta gärna de! alla mojliga så jag vet preisvilken man ska beställa vore underbart!smile

livet är underbart när underlivet är bart!


Sök