3156
Sök

Köpa mb 300 te -24v med hög HC-halt.

53 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
Hallå där.

Jag har hittat en begagnad Mercedes 300 te 24v -91 som jag har blivit lite sugen på. Den har körförbud för ett antal fel och det allvarligaste tycks vara att den har för hög HC-halt. Den ryker även blått ibland och abs-lampan lyser ibland.

Jag vill därför ha lite tips om vad det skulle kunna vara för fel på den? Är det vanliga fel? Ägaren tror att det kan vara toppackning? Skulle vara bra att få en liten uppfattning om vad det skulle kunna vara för fel på den innan man köper smile

/Peter

564 Inlägg
29 oktober 2011
Blårök = bränner olja. Jag kan inte Mercedes motorer men gissar på dåliga ventiltätningar, kan även vara kolvringar. Troligtvis inte toppackningen men den får du ändå byta när du tar av toppen för att renovera den.

Bäst är att göra ett leakdown-test för att kolla kolvringarna men det går att testa lite enklare genom att göra ett vanligt komptest och anteckna värdena på alla cylindrar. Om du då ser att du får lägre värde på en cylinder så häll i en matsked motorolja i tändstifthålet och om det då blir bra komp så är det sannolikt dåliga kolvringar på den cylindern.

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 oktober 2011
Blåryker den så bränner den olja, kan klara besikningen trots detta naturligtvis, men det beror på hur mycket olja den bränner...
ABS kan vara nån givare, om man har tur.
När man köper "repobjekt" gäller det o försöka luska lite, är det en bilkunnig person som säljer den kan man utgå från att felen är rätt knepiga/dyra att fixa. Är det däremot en som är helt grön på bilar så kan man ha tur...
OT men iaf... Min bror köpte nyligen en BMW 528i -97 ca 20000 mil, så gott som rostfri och "allt funkar", men med spricka i vindrutan som största minus, ja bortsett från att den var okörbar pga att den kokade....Han fick den för 10" o när han kom hem så såg han att en kylarslang läckte, fixade läckaget o vips så slutade den koka, där hade han bra mycket tur:).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök