3279
Sök

Volvo 240 GL 1988 (CAT) som inte riktigt vill gå.

6 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
Tjenare! Gjorde nyss grovtabben att jag skulle prova om varvräknaren funkade som jag lagt händerna på, men jag råkade koppla + (tändspolen) till vad jag trodde var minus på varvräknaren men tydligen också var +roll, dvs jag kortslöt troligen någonting, Bilen vill inte starta alls utan startkablar och så fort man tar bort startkablarna så vill bilen bli orolig och slutligen dör:(. Allting funkar prima med hjälp av startkablarna och sedan tokdör den bara, hoppas på att någon kan ge en hjälpande hand samt lite idéer:/
Mvh: André

695 Inlägg
23 oktober 2011
Dioderna/laddrelät i generatorn kanske är kassa? verkar som att generatorn ej levererar ström... Kanske dåligt med jord?
Senast redigerat av nesum (23 oktober 2011)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

6 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
Oj, formulerade mig visst lite dåligt, varvräknaren visade sig vara dålig och därav plockade jag bort den, nu är det så att Bilen i sig vill inte gå efter denna incident hmm

695 Inlägg
23 oktober 2011
Men den går med startkablar?!

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

6 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
Ja då är det precis som att inget hänt!
Sen när man tar bort startkablarna börjar den spöka.

21 761 Inlägg
23 oktober 2011
Då låter det ju som att generatorn inte laddar och att batteriet för närvarande är urladdat. Starta bilen med hjälp av startkablarna och mät med multimeter vilken spänning det visar på batteripolerna när startkablarna plockas bort, sjunker spänningen direkt under tex 13 V och även fortsätter att sjunka så ger inte generatorn laddning. I så fall har kanske laddrelät eller diodbryggan i generatorn pajjat, som nesum skrev.

Efter den mätningen laddar du upp ditt batteri med batteriladdare tills laddaren visar fulladdat, det mår inte bra av att vara dåligt laddat. smile

6 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
Tackar för alla svar! Ska kikas upp omgående smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 118 Inlägg
25 oktober 2011
utan mätarhus laddar inte bilen värt att nämna skulle jag tro ;-)

laddlampan måste lysa för att den ska kunna börja ladda smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Tack för alla svar!
Bytte laddregulatorn och mycke riktigt så gick den som en dröm efteråt! smile

Sök