2522
Sök

Vad är problemet med monterad farthållare i Chevrolet Cruze?

31 oktober 2011
Trådstartare
#1
Har införskaffat en eftermaknadsfarthållare av märket Rostra som jag skickat efter från USA. I beskrivningen står den är avsedd för årsmodell 2011 och att det inte behövs någon programering. Min bil är av årsmodell 2010 men uttagen 2011 och inköpt här i Sverige. När jag köpte bilen frågade jag försäljaren vad som var skillnaden mellan 2010 årsmodell och 2011 årsmodell. Säljaren sa att det inte var någon skillnad mellan årsmodellerna utan det var bara årsbeteckningen som skiljde.

Hur som helst jag chansade och beställde en farthållare till min Chevrolet Cruze 2010 eftersom det inte skiljer något mellan årsmodellerna och kopplade in den. Grejen är att alla kablar och alla färger på kontakterna osv. i min bil stämmer på pricken överens med installationsinstruktiomnen till farthållaren så det var inga problem att montera kablarna på det rätta ställena.

När jag slår på farthållaren så får den ström då on/off lampan lyser men mer än så händer inte. Den reagerar inte på då jag trycker in rätt knapp på farthållaren.

Vad kan vara problemet att den inte fungerar i min 2010:a? Tycker att det borde gå att få den att fungera på något sätt. Har sökt på internet för att hitta vettig information om Chevrolet Cruze 2010 och denna farthållare men det är helt dammsuget så när som på att någon testat och heller inte fått det att fungera.

Personligen tror jag att det är någon lite skitsak som det handlar om men att GM gör allt för att förhindra att informationen läcker ut.

Någon som har en aning?

1 045 Inlägg
31 oktober 2011
#2
pröva ring företaget du handla ifrån kan dom säkert guida dig,,
är nog lättast få svar där


31 oktober 2011
Trådstartare
#3
Det är ju just därför jag ställer frågan här, för att jag inte får något vettigt svar där annat än att man säger att "det går inte", vilket jag inte tror på eftersom årsmodelleran inte skilljer sig åt som beskrivet. Likaså kablage och kontakter lika i båda årsmodellerna. Är säker på att det finns ett litet columbiägg i form av information från någon av något slag så löser det sig förhoppningsvis.
Senast redigerat av Michele_Lamborghini (31 oktober 2011)

440 Inlägg
31 oktober 2011
#4
Jag tror att årsmodellerna skiljer sig i modulerna (t ex. BCM), samt att den är svensksåld betyder att den är ihopskruvad utanför USA, då är det annan programmering gissar jag på.
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

1 november 2011
Trådstartare
#5
De breda kontakterna i BCM:n har samma färger som i instruktionen och sitter i samma ordning i BCM:n. Likaså färgerna på kablarna som sitter i kontakterna har precis samma färgkombination och pinplatserna där kablarna som man ska koppla in sig på och som man refererar till i instruktionen sitter på den plats de ska så det stämmer också med instruktionen.

Det är tre kablar det handlar om som jag anslutit. En går till jord i chassit, de övriga går in på två specifika kablar i sina specifika pinhål i kontakten som sen sitter BCM:n. Allt detta är korrekt så långt.

Ja det är så att de svensksålda är ihopskruvade i Korea. Annan programmering skriver du. Vad specifikt skulle det vara för "annan" programmering isåfall? Jag vet att märkesverkstaden sätter in eftermarknadsfarthållare i den modell som jag men problemen är tre till antalet. De är dyra. Jag har redan köpt en farthållare och märkesverkstaden hjälper mig inte på något sätt eftersom jag är inne och klampar på deras mark när jag själv vill montera en annan farthållare än den de använder sig av.

Känner du till någon snubbe som möjligtvis är haj på Chevrolet och det elektriska?


Sök