Hej.
Får du något felmeddelande och funkar det bra igen några sekunder efter att du stängt av bilen?
Du bör ha ett VNT turboaggregat i bilen, och det som kan ha hänt då är att styrningen till VNT klockan, klockan eller skenorna på VNT funktionen kärvar. Dessa skenor ändrar lite förenklat avgashusets interna diameter och styr på så sätt laddtrycket.
Det som händer om de kärvar är att huset förblir litet och när du gasar på så får du för högt laddtryck och bilens databox sätter den i "limp mode" och bilen blir mycket kraftlöst tills du stängt av och startat den igen.
Typiskt för detta kan vara att det kommer smygande och händer nån gång då och då för att sedan bli permanent. Man kan försöka att köra så lugnt som möjligt och se om det dröjer tills att man gasar för att det skall uppkomma som felsökning.
Om det kommit plötsligt som i ditt fall, så kolla vaccumslangen till klockan på turbon och följ den till magnetventilen. Kolla att alla är hela och rätt monterade om ni lossat. Om inga fel hittas, se om du kan komma åt att trycka armen på klockan inåt mot klockan utan att den kärvar/sitter fast. Läs sedan av ev felkoder.
Om det skulle vara turboproblem så är det utbytes eller renovering av aggregatet är det som gäller.
Det brukar oftast inte vara några problem att renovera kärvande VNT.
Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.