3172
Sök

Glödstift utskjutet v70 tdi -97

53 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
Hej

Ett glödstift åkte ut och tog med sig gängorna i toppen på min v70 tdi -97. Troligtvis drog jag åt den lite för hårt när jag hade bort glödstiften för ett par veckor sedan, och kanske har någon innan mig gjort det också hmm. Det är ju små gängor i typ m8-storlek och gängorna i aluminiumtoppen är känsliga..

Så nu antar jag att jag måste ta av toppen och borra upp samt sätta dit en ny insatsgänga(var köpa? volvo?). Om man skulle göra nya gängor utan att ta bort toppen blir det väl väldigt svårt att få bort alla metallflisor som åker ner i förbränningsrummet? Jag vill gärna ha förslag på eventuella enkla bonnlösningar som skulle funka då bilen och motorn i övrigt inte är i toppskick..

3 235 Inlägg
7 november 2011
Behöver inte demontera toppen. Borra försikting upp hålet och gänga om, sen in med insatsgängan (köper bl a på biltema), helst med locktite på. Sen kan man blåsa med tryckluft in i hålet, så kommer det mesta ut, bara se till att kolven är i toppläge och ventilerna är stängda.

53 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
Ok, tack för svaret! Jag har även precis hört från en annan erfaren mekaniker att det inte gör något att det blir lite flisor kvar i förbränningsrummet, ska tydligen följa med ut sen och inte skada kolv eller cylinderväggar. Har tagit reda på att det är m10x1 gängor så då får man hitta en sån gängsats nånstans.

Mvh Peter

Sök