ska väl skriva min åsikt också i denna tråd..
för en vanlig förare så är ABS det snabbaste sättet att få stopp på fordonet
man "kan" jämföra blanis och asfalt på det sättet att båda är underlag och bromsarna reagerar likadant på båda FAST förstår med olika hastigheter!
det som händer på is när mar tvärnitar så känns det som bromsarna inte funkar, (men det är abs som inte låter hjulen bli låsta) , på astfalt så är bromssträcakan typ 10 gånger kortare, och när man bromsar så det enda man känner av är att pedalen pulserar, det visar att vid varje pul så har hjulet släppt för att inte låsas
men den finns en liten korn av sanning i att utan abs så kan man få stopp på bilen snabbare.
det sägs att RIKTIGT erfarna förare som känner av bromsarna kan få stopp på bilen snabbre utan abs, (dem låser inte hjulen då förstås, dem bromsar EXAKT på gränsen att hjulen ska låsas, och alla som har antispin och liknande vet att en erfaren människa är alltid bättre än en dator..)
jag har vart på halkan för inte så länge sedan och fick testa av dem olika typer av bromsningar och har en hemmabygge utan abs som jag har testat av alla liknande saker (få stopp på 1 ton tunga maskin på blankis, met 0mm mönster kvar på däcken, och bara frambromsar...), och jag säger ABS är bättre än utan ABS, när man ska tvärnita....
Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a