3490
Sök

Bromssträcka ABS vs INTE ABS

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 augusti 2008
#61
Sen har vi en aspekt som ni låstahjuletkillar säkert vinner bromssträcka på...   bilar med fjuttiga bromsar orkar inte hålla skivan "låst" eller näst intill när värme byggs upp. i detta läge vinner man självklart på att låsa hjulen helt mot att bromsa med en broms som inte tar.   men så länge ABS-systemet gör sitt jobb så blir stoppsträckan kortare.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 augusti 2008
#62
David_FT skrev:
Hoolmgren skrev:
"På de flesta asfaltsvägar, i vått såväl som torrt väder ger ABS en kortare bromssträcka"

http://sv.wikipedia.org/wiki/ABS läs och begrunda.

Helt rätt, det är ju bara att gå in och läsa innantill ni som diggar låsta hjul på torr asfalt! wink

Snart kommer det väl en sån här "det spelar ingen roll om din bil har ABS eller inte för det är ändå bara en Volvo" eller nått.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

274 Inlägg
30 augusti 2008
#63
Med ett låsningsfritt bromssystem, dvs. ABS, roterar hjulen under bromsningen. På så sätt kan föraren utföra en mer kontrollerad inbromsning och bibehålla kursstabiliteten samt styrbarheten på bättre sätt under inbromsningen. Med låsta hjul är bromssträckan i allmänhet längre. Fordonet kan inte heller styras.

Hjullåsningen hindras automatiskt med ett system som innehåller sensorer för hjulens rotationshastighet, en kontrolldator och en hydraulisk modulator.

950 Inlägg
30 augusti 2008
#64
torpis skrev:
David_FT skrev:
Hoolmgren skrev:
"På de flesta asfaltsvägar, i vått såväl som torrt väder ger ABS en kortare bromssträcka"

http://sv.wikipedia.org/wiki/ABS läs och begrunda.

Helt rätt, det är ju bara att gå in och läsa innantill ni som diggar låsta hjul på torr asfalt! wink

Snart kommer det väl en sån här "det spelar ingen roll om din bil har ABS eller inte för det är ändå bara en Volvo" eller nått.

Hmmm, verkar som att du har lärt hur forumet på Garaget fungera, hihi! Ge inte upp hoppet om ett bra forum, Torpis! Kämpa på bara!

/Dansken :-)

274 Inlägg
30 augusti 2008
#65
ABS förhindrar en bils hjul från att låsas vid kraftig inbromsning. Sensorer känner av när hjulet inte får fäste och ger då ett omväxlande tryck för att hitta maximal bromsstyrka, vilket känns som ett fladdrande i bromspedalen. Sensorerna känner av allt på 1000-dels sekunder. Det finns två fördelar med ABS bromsar, att de minskar bromssträckan och att de gör så att du alltid kan styra bilen. Ett låst hjul gör att du inte kan styra bilen och möjligheten att ta dig ur en svår situation genom att styra är borta. På vissa underlag, exempelvis grus ger ABS bromsarna en något längre bromssträcka



Från// http://www.bilcert.se/index.php/page/show/86

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 augusti 2008
#66
Dansken- skrev:
torpis skrev:
David_FT skrev:

Helt rätt, det är ju bara att gå in och läsa innantill ni som diggar låsta hjul på torr asfalt! wink

Snart kommer det väl en sån här "det spelar ingen roll om din bil har ABS eller inte för det är ändå bara en Volvo" eller nått.

Hmmm, verkar som att du har lärt hur forumet på Garaget fungera, hihi! Ge inte upp hoppet om ett bra forum, Torpis! Kämpa på bara!

/Dansken :-)

hehe, Lite kul är det med alla teorier som dyker upp smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

741 Inlägg
30 augusti 2008
#67
Hoolmgren skrev:
"På de flesta asfaltsvägar, i vått såväl som torrt väder ger ABS en kortare bromssträcka"

http://sv.wikipedia.org/wiki/ABS läs och begrunda.

Alltså wikipedia är en hemsida som ALLA kan gå in och redigera och skriva vad man vill på, den texten är alltså skriven av en helt vanlig svensson!

Jag gick in och redigerade texten nu då han skrivit att när Abs;en jobbar så pulserar pedalen kraftigt, det stämmer inte det gör det endast på äldre bilar, nyare så känns det knappt att abs;en ryckt in!

så det där är knappast en säker källa som man ska lita på! då det lika gärna kan ha varit johan svensson 21 år och jobbar som kontorsråtta på pappersbruket i allingsås som skrivit det..
Senast redigerat av Joo (30 augusti 2008)

blacken
30 augusti 2008
#68
Det är inget "fel" med ABS det är ett mycket bra komplement i det dagliga framförandet av ens fordon, men det är inte "guds gåva" till fordonsförarna. Det finns tillfällen när den inte riktigt "når fram" så att säga. Men största felet eller bristen med den är att man lär sig inte att hantera fordonet ordentlig för man förlitar sig på systemets/systemens "ofelbarhet", och när fel säkring ryker i fel situation så är man så rökt man kan bli.  Själv så fördrar jag att ha ABS på bilen, men vet att det går "utmärkt" att både bromsa och styra på dåligt eller halt underlag utan ABS..

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
8 november 2011
#69
ska väl skriva min åsikt också i denna tråd..

för en vanlig förare så är ABS det snabbaste sättet att få stopp på fordonet

man "kan" jämföra blanis och asfalt på det sättet att båda är underlag och bromsarna reagerar likadant på båda FAST förstår med olika hastigheter!
det som händer på is när mar tvärnitar så känns det som bromsarna inte funkar, (men det är abs som inte låter hjulen bli låsta) , på astfalt så är bromssträcakan typ 10 gånger kortare, och när man bromsar så det enda man känner av är att pedalen pulserar, det visar att vid varje pul så har hjulet släppt för att inte låsas

men den finns en liten korn av sanning i att utan abs så kan man få stopp på bilen snabbare.
det sägs att RIKTIGT erfarna förare som känner av bromsarna kan få stopp på bilen snabbre utan abs, (dem låser inte hjulen då förstås, dem bromsar EXAKT på gränsen att hjulen ska låsas, och alla som har antispin och liknande vet att en erfaren människa är alltid bättre än en dator..)

jag har vart på halkan för inte så länge sedan och fick testa av dem olika typer av bromsningar och har en hemmabygge utan abs som jag har testat av alla liknande saker (få stopp på 1 ton tunga maskin på blankis, met 0mm mönster kvar på däcken, och bara frambromsar...), och jag säger ABS är bättre än utan ABS, när man ska tvärnita....

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

624 Inlägg
8 november 2011
#70
när jag körde på gillinge banan för 10år sedan var denna fråga uppe även där,´vi fick gissa och även prova..
på torrt hade abs LÄNGRE bromssträcka
på blött hade abs KORTARE bromssträcka

på alla inblandade bilar under testet..

who´s the man?

1 758 Inlägg
8 november 2011
#71
Man kan ju också läsa igenom trådar man söker upp, så slipper man skriva samma saker som redan sagts för tre år sedan...

551 Inlägg
9 november 2011
#72
schnauz skrev:
Man kan ju också läsa igenom trådar man söker upp, så slipper man skriva samma saker som redan sagts för tre år sedan...

haha, priset för månadens trådlyft går till "offfroad"!!

OnT: om man gör som TS skriver, att låsa bromsarna i 100km/h på torr asfalt, så borde väll däcket komma till en punkt där det börjar smälta av friktionsvärmen, efter den punkten kommer ju däcket få mindre friktion och bara glida på det smälta gummit, vilket teoretiskt borde ge en längre bromssträcka. Detta är något min fysiklärare påstod för x antal år sedan när jag gick gymnasiet. nu har ju fysiker ganska lätt att påstå något i teorin som inte funkar i praktiken, så vem vill ta sin bil och prova? big_smile

Haters gonna hate.

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
9 november 2011
#73
p12 skrev:
schnauz skrev:
Man kan ju också läsa igenom trådar man söker upp, så slipper man skriva samma saker som redan sagts för tre år sedan...

haha, priset för månadens trådlyft går till "offfroad"!!   

OnT: om man gör som TS skriver, att låsa bromsarna i 100km/h på torr asfalt, så borde väll däcket komma till en punkt där det börjar smälta av friktionsvärmen, efter den punkten kommer ju däcket få mindre friktion och bara glida på det smälta gummit, vilket teoretiskt borde ge en längre bromssträcka. Detta är något min fysiklärare påstod för x antal år sedan när jag gick gymnasiet. nu har ju fysiker ganska lätt att påstå något i teorin som inte funkar i praktiken, så vem vill ta sin bil och prova? big_smile

tack för "haha, priset för månadens trådlyft går till "offfroad"!!  "

ja prova och prova, min buggy, delarna jag byggde bromssystemet av brukade ha abs, och kommer från mycket tyngre bilar så nu har buggyn väldigt krafitiga bromsar (för dess vikt) och inget abs, när man tar ner farten på asfalt så brukar jag sakta in utan att låsa hjulen och när farten är tillräckligt lågt så bara för skojjs skull lite då och då låsa dem, och varje gång så känner man tydligt av däckröken, så att låsa hjulen vid redan lågfart får dem att börja ryka, så jag tror också på att vid hög fart så smälter dem och tappar bromsverkan...

abs är bättre på så många sätt . (slut)
Senast redigerat av offfroad (9 november 2011)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Smålänning
7 883 Inlägg
9 november 2011
#74
2ooSX skrev:
spela roll om tråden är 2 år eller 10 år gammal?! går väl fortfarande att disskutera saken? eller måste man göra en ny tråd? nej onödigt. Vad är problemet?

Att på detta forumet får du inte väcka en gammal tråd om ett ämne du vill diskutera, och inte skapa en ny för du blir du hänvisad till den gamla och så börjar det om smile

OnT: ABS ger kortare bromssträcka och säkrare inbromsningar. Kortare sträcka är dock inte alltid sant då vanliga bromsar bromsar snabbare med låsta hjul på rullgrus och blankis/is med lössnö på, av den enkla anledningen att då byggs det upp en vall framför hjulen och dom når ner till underlaget med grepp.

Säkrare inbronsningar är det dock fortfaronde, då bilen aldrig vänder sig eller går upp på ställ av bromsningen.

Vid bankörning, rally m.m föredrar man dock utan ABS, men där är föraren hela tiden fokuserad på just körningen och bromsningar, och sitter inte med stereon på behaglig volym och glider fram, kanske trött sent på kvällen, utan att vara särskilt engagerad. Där gör ABS nytta vid en inbromsning.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 758 Inlägg
9 november 2011
#75
2ooSX skrev:
spela roll om tråden är 2 år eller 10 år gammal?! går väl fortfarande att disskutera saken? eller måste man göra en ny tråd? nej onödigt. Vad är problemet?

Självklart går det bra att diskutera, men då kan man väl komma med något nytt, istället för att skriva det som redan finns postat 15 gånger innan.
Är så tröttsamt med folk som skriver, men som uppenbarligen inte läst tråden. Så kommer samma inlägg gång på gång på gång igen.

____________________________________
1 340 Inlägg
9 november 2011
#76
http://www.youtube.com/watch?v=ZSqGPyWr … ce=message

Bra jämförelser på bromssträcka någon minut in i videon

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P


Sök