3124
Sök

Saab 9-3 2.0T -00a trögstartad

479 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#1
Hej!!

Min 9-3a är trögstartad som tusan när det är kallt ute.. Får stå på startmotorn ett tag sen vänta sen startmotorn sen vänta osv.. Ett par gånger sen kommer han igång. Men de är riiiktigt segt att få den och starta. Men sen när man har kört en liten stund sen låter den stå några timmar så kan de funka ganska smärtfritt igen..


Va kan de va för fel?!

// P

I´m living my life a quarter mile at the time!

Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
9 november 2011
#2
Bytat tändstift? smile


479 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#3
WolleJR skrev:
Bytat tändstift? smile

Den är ju servad för 550mil sen tongue

I´m living my life a quarter mile at the time!

Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
9 november 2011
#4
Poppsey skrev:
WolleJR skrev:
Bytat tändstift? smile

Den är ju servad för 550mil sen tongue

Ja jo men är den svårstartad när de är kallt så kan de vara tändstiften smile hur ser oljan ut? smile


Servicetekniker
160 Inlägg
9 november 2011
#5
Precis! Kolla stiften. Är batteriet friskt så att det orkar dra startmotorn ordentligt?

OG9-3 2.0T Sport Edition

Truckreparatör
221 Inlägg
9 november 2011
#6
Sätter 50.- på vevaxelgivaren om inte den redan är bytt wink


Klassad som Bilgalen Idiot
273 Inlägg
9 november 2011
#7
freddy_82 skrev:
Sätter 50.- på vevaxelgivaren om inte den redan är bytt wink

Sätter 100:- på att han hittar felet ;D


479 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#8
AEracing skrev:
Precis! Kolla stiften. Är batteriet friskt så att det orkar dra startmotorn ordentligt?

Okej, tack alla för info!!

Ska kolla oljan och stiften! smile


Vevaxelgivaren är nog inte bytt.. Men det lustiga är att den är bara trögstartad på morgonen. Som om den va morgontrött... För nu har jag varit iväg och jobbat och låtit bilen stå sig riktigt kall och den starta direkt...
SKUMT sad sad

I´m living my life a quarter mile at the time!

479 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#9
AEracing skrev:
Precis! Kolla stiften. Är batteriet friskt så att det orkar dra startmotorn ordentligt?

Japp! Batteriet är nytt.. Drar runt den som den ska smile

I´m living my life a quarter mile at the time!

3 714 Inlägg
9 november 2011
#10
Kan vara nån av dessa fel:
Vevaxellägesgivare (vanligt)
Tändkassett 
Tempgivare

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

23 Inlägg
10 november 2011
#11
Vevaxelgivaren alt om du har öppet filter som står och blir små fuktigt under natten


34 Inlägg
10 november 2011
#12
Fick samma fel när jag tanka med Etanol på bilen, finns tydligen vinter E85 som ska innehålla 25 % bensin, men när de börjar sälja den vet jag inte hundra... jag löste det genom att ha mer bensin i tanken...
Senast redigerat av hetrometrus (10 november 2011)

479 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
#13
ronja skrev:
Vevaxelgivaren alt om du har öppet filter som står och blir små fuktigt under natten

Kanske ska åka original filter under vintern??

I´m living my life a quarter mile at the time!

23 Inlägg
11 november 2011
#14
Poppsey skrev:
ronja skrev:
Vevaxelgivaren alt om du har öppet filter som står och blir små fuktigt under natten

Kanske ska åka original filter under vintern??

Jag åker orginal på vintern med Hirschen mår bäst av det:)


479 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
#15
ronja skrev:
Poppsey skrev:
ronja skrev:
Vevaxelgivaren alt om du har öppet filter som står och blir små fuktigt under natten

Kanske ska åka original filter under vintern??

Jag åker orginal på vintern med Hirschen mår bäst av det:)

Aha smile

I´m living my life a quarter mile at the time!

Hemmainstruktör
641 Inlägg
13 november 2011
#16
Kör du men E85? Helt värdelöst för kallstart, orsaken att alla Saabs etanolbilar har motorvärmare från fabrik.
Det är ju mycket kallare på nätterna och det kann orsaka din bils "morgontröthet"

Rör varvräknaren på sig när du drar runt den på starten? Om Vevaxelgivaren inte ger någon signal står den still, enkel felsökning.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

479 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#17
Pukadjuret skrev:
Kör du men E85? Helt värdelöst för kallstart, orsaken att alla Saabs etanolbilar har motorvärmare från fabrik.
Det är ju mycket kallare på nätterna och det kann orsaka din bils "morgontröthet"

Rör varvräknaren på sig när du drar runt den på starten? Om Vevaxelgivaren inte ger någon signal står den still, enkel felsökning.

Problemet löst, de va vevaxelgivaren

I´m living my life a quarter mile at the time!

34 Inlägg
13 november 2011
#18
Härligt att höra att det löste sig till det bästa!


Sök