Tja, satt och leta innan jag själv gav mig på det och insåg att de inte fanns allt för mycket information på svenska om hur man skulle gå till väga för att få sina Angeleyes att lysa när man låser upp bilen och slockna när man låser den, även kallat "Remote Angeleyes". Därför gör jag nu en liten sammanställning så att någon i framtiden kanske kan ha nytta av den
Arbetet tar ca 2-3h beroende på mekvana.
Verktyg: Skruvmejsel, skaltång, borrmaskin, tång modell bredare, 10m elkabel, eltejp, limpistol, skarvklämmor, dioder för att förhindra backspänning, 6-kantsnycklar,
Att få Angeleyes att lysa när man låser och låser upp bilen görs lättast i att koppla de på innerbelysnigen.
Börja med att ta ner innerbelysningslampan som sitter ovanför mittkonsollen (bild 1), detta görs genom att från varsitt håll trycka in en skruvmejsel och försiktigt bända neråt.
När "lamp-paketet" är loss så lokalisera den Röd/blå kabeln (bild 2) och med hjälp av skarvklämma fäst din nya kabel (en längd på 6-7m är att föredra för att vara på den säkra sidan).
Dra sedan kabeln i taket mot passagerardörren, lättast är att hålla upp kabeln mellan rutan och taket och sedan försiktigt pressa in den emellan innertaket och vindrutan med en skruvmejsel (bild 3).
När du kommer till A-stolpen på passagerarsidan lättar du lite försiktigt, med hjälp av en mejsel, på listen märkt "Airbag" som sitter fastklämd på A-stolpen (bild 4) och pressar in kabeln där.
Fortsätt sedan hela vägen ner förbi instrumentbrädan tills du kommer till handskfackets slut (bild 5).
Lossa sedan plattan som sitter under handskfacket genom att dra den emot dig, observera att den sitter fastklämd på plats och därför kan behövas lite våld för att få bort den.
Nu bör du se botten på en vit plastbalja som är en säkringsbox som sitter under kupéfiltret på passagerarsidan i motorutrymmet (bild 6)
Som ni kan se på bild 6 har jag redan borrat ett hål där och dragit igenom kabeln. Jag borrade med ett 4mm borr, var noga med att kolla i säkringsboxen först så ni inte har några kablar eller kontakter liggandes i botten på den vita plastbaljan!
Nu är det dags att gå vidare till motorutrymmet!
Öppna huven och ta loss kupéfilterlådan på passagerarsidan.
När ni fått bort lådan ser ni ett vitt lock (bild 7).
Lossa de 4 skruvarna som är utmärkta på bild 7 och lägg dem på ett säkert ställe!
När ni lyft bort locket ser ni nu massa kablar och kontakter (bild 8).
I botten på denna plastbalja, mot torpedväggen, ligger ena änden på kabeln som ni stuckit igenom från hålet ni borrade under instrumentbrädan (bild 9).
Dra fram hela kabeln och täta i hålet som ni borrat med nån typ av tätmassa, jag använde vanligt smältlim, lättast är att täta från insidan då det är mest plats där!
Nu är det dags att på ett snyggt sätt få kabeln fram till era Angeleyes.
Jag gjorde så att jag drog kabeln genom den första genomgången som redan finns ut från säkringsboxen (mot skärmsidan), sedan klippte jag ett litet hål i den och drog ut kabeln igen eftersom det inte går att trycka kabeln hela vägen igenom (bild 10).
Glöm inte att täta igen hålet som ni dragit ut kabeln igenom, vi vill inte ha vatten och el på samma ställe!
Nu är det bara att på valfritt sätt fästa upp kabeln med buntband eller eltejp på redan befintlig kabelstam tills ni kommer fram till första lampinsatsen (som rimligtvis borde vara den högra från förarplatsen sett).
Nu lämnar vi bilen en stund och går in i garaget för att tilverka våra "backspänningsskydd" i form av dioder (10st för 40:- köpte jag, observera att endast 4st behövs men de går lätt sönder) (bild 11)
Klipp av 2st korta längder kabel (5-6cm) och fäst sedan likriktardioden emellan dom och tejpa sedan runt alltihop för att förhindra att inget vatten tar sig in, givetvis kan man löda fast dioden i ändarna på kablarna men jag nöjde mig med att tvinna dom.
Var noga att märka ut ändarna så ni vet vilken ände som är "in" och "ut" på dioden då den endast släpper igenom ström i en riktning! Silvemarkeringen på dioden som vi kan se på bild 11 betyder "ut". Alltså, +kabeln från innerbelysningen ska INTE in på sidan med markering!!
Att man måste använda dioder har att göra med att vi inte vill att strömmen ska ta bakvägen och lysa upp vår innerbelysning när Angeleyes är tända då vi är ute och kör, detta kommer att bli fallet om man struntar i dioderna!
Gör nu 4st sådana här små "diodpaket" och gå ut till bilen igen.
Leta upp lampan till era Angeleyes (bild 12) och klipp bort det svarta kabelskyddet som sitter tejpat runt kablarna. Den bruna kabeln är jord så den ska vi inte göra något med.
Det är den andra kabeln (olika färg på olika sidor, och årsmodeller men det är den som INTE är brun) som vi ska använda.
När ni frilagt kabeln så är det dags att klippa av den för att vi ska få in våra "backspänningsskydd" däremellan.
Nu är det lite svårt att med ord beskriva hur man ska koppla så jag har ritat en bild för att ni lättare ska förstå hur jag har gjort (bild 13)
Kortfattat beskrivet med ord:
När ni klippt isär original +kabeln till AE (Observera att jag målat den grön på bilden för att man lätt ska kunna se, i verkligheten varierar färgen på denna kabel) sätter ni in ett diodpaket däremellan och skarvar ihop ändarna igen, jag använder uteslutande skarvklämmor då jag inte har tillgång till lödkolv.
Det enda vi gjort nu är alltså att vi klippt isär originalmatningen och stoppat in ett av våra diodpaket däremellan för att förhindra att strömmen från innerbelysningen ska gå fel väg.
Nu skarvar vi på det andra "diodpaketet" från +kabeln som vi tog från innerbelysningen och och skarvar ihop det med original +kabeln till AE. Jag vet att det blir många skarvklämmor och har man något emot detta går det givetvis lika bra att löda!
Nu har vi alltså 2st +matningar till AE, den ena från original spänningskälla och den andra från innerbelysningen!
Nu är det bara dra vidare kabeln från innerbelysningen till den andra lampan på förarsidan och koppla likadant!
Glöm inte att vara noga med att täta och tejpa runt att kopplingar för att förhindra att fukt tar sig in!
Om allt nu är kopplat rätt ska AE lysa när ni låser upp bilen och släckas när ni låser den. Inga felmeddelanden ska heller dyka upp i display eftersom vi har spärrat av strömmens väg med dioderna så att ingen spänning går åt fel håll och stör originalsystemet.
OBS!!
Allt görs på egen risk och jag tar inget ansvar för den skada som kan uppkomma:)
Färdigt resultat med video:
[video]http://www.garaget.org/video/112071[/video]
/ Viktor
Arbetet tar ca 2-3h beroende på mekvana.
Verktyg: Skruvmejsel, skaltång, borrmaskin, tång modell bredare, 10m elkabel, eltejp, limpistol, skarvklämmor, dioder för att förhindra backspänning, 6-kantsnycklar,
Att få Angeleyes att lysa när man låser och låser upp bilen görs lättast i att koppla de på innerbelysnigen.
Börja med att ta ner innerbelysningslampan som sitter ovanför mittkonsollen (bild 1), detta görs genom att från varsitt håll trycka in en skruvmejsel och försiktigt bända neråt.
När "lamp-paketet" är loss så lokalisera den Röd/blå kabeln (bild 2) och med hjälp av skarvklämma fäst din nya kabel (en längd på 6-7m är att föredra för att vara på den säkra sidan).
Dra sedan kabeln i taket mot passagerardörren, lättast är att hålla upp kabeln mellan rutan och taket och sedan försiktigt pressa in den emellan innertaket och vindrutan med en skruvmejsel (bild 3).
När du kommer till A-stolpen på passagerarsidan lättar du lite försiktigt, med hjälp av en mejsel, på listen märkt "Airbag" som sitter fastklämd på A-stolpen (bild 4) och pressar in kabeln där.
Fortsätt sedan hela vägen ner förbi instrumentbrädan tills du kommer till handskfackets slut (bild 5).
Lossa sedan plattan som sitter under handskfacket genom att dra den emot dig, observera att den sitter fastklämd på plats och därför kan behövas lite våld för att få bort den.
Nu bör du se botten på en vit plastbalja som är en säkringsbox som sitter under kupéfiltret på passagerarsidan i motorutrymmet (bild 6)
Som ni kan se på bild 6 har jag redan borrat ett hål där och dragit igenom kabeln. Jag borrade med ett 4mm borr, var noga med att kolla i säkringsboxen först så ni inte har några kablar eller kontakter liggandes i botten på den vita plastbaljan!
Nu är det dags att gå vidare till motorutrymmet!
Öppna huven och ta loss kupéfilterlådan på passagerarsidan.
När ni fått bort lådan ser ni ett vitt lock (bild 7).
Lossa de 4 skruvarna som är utmärkta på bild 7 och lägg dem på ett säkert ställe!
När ni lyft bort locket ser ni nu massa kablar och kontakter (bild 8).
I botten på denna plastbalja, mot torpedväggen, ligger ena änden på kabeln som ni stuckit igenom från hålet ni borrade under instrumentbrädan (bild 9).
Dra fram hela kabeln och täta i hålet som ni borrat med nån typ av tätmassa, jag använde vanligt smältlim, lättast är att täta från insidan då det är mest plats där!
Nu är det dags att på ett snyggt sätt få kabeln fram till era Angeleyes.
Jag gjorde så att jag drog kabeln genom den första genomgången som redan finns ut från säkringsboxen (mot skärmsidan), sedan klippte jag ett litet hål i den och drog ut kabeln igen eftersom det inte går att trycka kabeln hela vägen igenom (bild 10).
Glöm inte att täta igen hålet som ni dragit ut kabeln igenom, vi vill inte ha vatten och el på samma ställe!
Nu är det bara att på valfritt sätt fästa upp kabeln med buntband eller eltejp på redan befintlig kabelstam tills ni kommer fram till första lampinsatsen (som rimligtvis borde vara den högra från förarplatsen sett).
Nu lämnar vi bilen en stund och går in i garaget för att tilverka våra "backspänningsskydd" i form av dioder (10st för 40:- köpte jag, observera att endast 4st behövs men de går lätt sönder) (bild 11)
Klipp av 2st korta längder kabel (5-6cm) och fäst sedan likriktardioden emellan dom och tejpa sedan runt alltihop för att förhindra att inget vatten tar sig in, givetvis kan man löda fast dioden i ändarna på kablarna men jag nöjde mig med att tvinna dom.
Var noga att märka ut ändarna så ni vet vilken ände som är "in" och "ut" på dioden då den endast släpper igenom ström i en riktning! Silvemarkeringen på dioden som vi kan se på bild 11 betyder "ut". Alltså, +kabeln från innerbelysningen ska INTE in på sidan med markering!!
Att man måste använda dioder har att göra med att vi inte vill att strömmen ska ta bakvägen och lysa upp vår innerbelysning när Angeleyes är tända då vi är ute och kör, detta kommer att bli fallet om man struntar i dioderna!
Gör nu 4st sådana här små "diodpaket" och gå ut till bilen igen.
Leta upp lampan till era Angeleyes (bild 12) och klipp bort det svarta kabelskyddet som sitter tejpat runt kablarna. Den bruna kabeln är jord så den ska vi inte göra något med.
Det är den andra kabeln (olika färg på olika sidor, och årsmodeller men det är den som INTE är brun) som vi ska använda.
När ni frilagt kabeln så är det dags att klippa av den för att vi ska få in våra "backspänningsskydd" däremellan.
Nu är det lite svårt att med ord beskriva hur man ska koppla så jag har ritat en bild för att ni lättare ska förstå hur jag har gjort (bild 13)
Kortfattat beskrivet med ord:
När ni klippt isär original +kabeln till AE (Observera att jag målat den grön på bilden för att man lätt ska kunna se, i verkligheten varierar färgen på denna kabel) sätter ni in ett diodpaket däremellan och skarvar ihop ändarna igen, jag använder uteslutande skarvklämmor då jag inte har tillgång till lödkolv.
Det enda vi gjort nu är alltså att vi klippt isär originalmatningen och stoppat in ett av våra diodpaket däremellan för att förhindra att strömmen från innerbelysningen ska gå fel väg.
Nu skarvar vi på det andra "diodpaketet" från +kabeln som vi tog från innerbelysningen och och skarvar ihop det med original +kabeln till AE. Jag vet att det blir många skarvklämmor och har man något emot detta går det givetvis lika bra att löda!
Nu har vi alltså 2st +matningar till AE, den ena från original spänningskälla och den andra från innerbelysningen!
Nu är det bara dra vidare kabeln från innerbelysningen till den andra lampan på förarsidan och koppla likadant!
Glöm inte att vara noga med att täta och tejpa runt att kopplingar för att förhindra att fukt tar sig in!
Om allt nu är kopplat rätt ska AE lysa när ni låser upp bilen och släckas när ni låser den. Inga felmeddelanden ska heller dyka upp i display eftersom vi har spärrat av strömmens väg med dioderna så att ingen spänning går åt fel håll och stör originalsystemet.
OBS!!
Allt görs på egen risk och jag tar inget ansvar för den skada som kan uppkomma:)
Färdigt resultat med video:
[video]http://www.garaget.org/video/112071[/video]
/ Viktor
Senast redigerat av Johnsen (17 oktober 2011)
Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567
0
0
0
0