2511
Sök

Gnällande bromsar efter 10 min körning. HJÄLP!

6 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
Har en Seat Toledo 00 som har börjat klydda.
när jag kört  10-15 min så börjar det gnälla från bakbromsarna när jag kör, alltså inte när jag bromsar, såfort jag bromsar blir det tyst.
Bromsarna tar bra och den drar inte snett när jag bromsar.
har bytat det ena oket eftersom jag trodde det var därifrån det lät och jag råkade pajja gängorna där luftnipplen sitter. beläggen är inte slitna.
när jag stannar bilen så är bromsskivorna bak varma.

Någon som har någon fundering på vad det kan vara ? eller är det bara att lämna in den till en expert ? har ingen lust att lägga ex antal tusen hos en verkstad.

Tacksam för snabba svar.

309 Inlägg
21 november 2011
låter som de har börjat kärva. smörj upp dom så det blir det säkert bättre

Läser och släcker felkoder. pm för info

6 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
ja jag trodde också det, men på den sidan där jag bytte ok blir fortfarande skivan varm...

192 Inlägg
21 november 2011
skivan tar nog i nånstans om den blir varm...... typ om beläggen ligger mot skivan hela tiden

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
21 november 2011
inte funderat på fall det är hjullagret som gått åt helvete.. och när du bromsar så stabiliserar du lagret genom att låsa skivan.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

6 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
om det var hjullagret borde det inte låta hela tiden då ? det låter bara när jag kört en stund och skivan blir varm och expanderar en del, när jag lyft upp bilen går det lätt att snurra på hjulen. dock lite motstång men det ska det väl vara ?

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
21 november 2011
Luftat ordentligt?

Annars har det hänt att bromslangar kollapsar invändigt så det blir som en flik som att oljan går trögt tillbaka. så slangen mer eller mindre låser sig åt ena hållet..  blir som en en vägs ventil i slangen. 

själv hadde jag börjat kolla lagret och luftat ordentligt igen. Sen får man väl leta vidare därifrån.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Sök