3485
Sök

Lämpligt "Basic" småtrim volvo B230FB

Avstängd
195 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
Hejsan big_smile första inlägget här smile

Har precis skaffat en volvo 940 GL 92- Och undrar lite hur jag ska trimma. Turbokonvertering är uteslutet, jag vill ha den igenom besiktningen.

Jag har satt på 2,5" Sportavgas, om man sätter på sportluftfilter och byter till en elfläkt, kommer den gå bra då? vilken effekt snackar vi om ? original har den 136 hk om jag inte har fel.

Jag skulle kunna plana toppen lite, det kan jag göra i skolan så då blir det gratis smile hur myckett isåfall?

1 319 Inlägg
4 november 2011
stortluftfilter och elfläkt gör väll på sin höjd att du får högre insugsljud och lägre ljud från fläkten...

_----------'

Avstängd
195 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
Men originalfläkten stjäl väl effekt?

188 Inlägg
5 november 2011
FlyIntoTheDistance skrev:
Men originalfläkten stjäl väl effekt?

marginellt, men byt till vassare kam, extraktor, lättat svänghjul så får du lite bättre respons när du gasar. ett sportluftfilter ger ingen effekt, mer insugsljud

Mr
24 Inlägg
24 november 2011
Vi körde vår VOC i bänk och testade olika uppsättningar..(förutsatt att motorn är fräsh)
Byt ut den gamla stora generatorn(trögrullad) till volvos mindre dock starkare på 90ah..(1-2hk)
tar du bort slirfläkten så har du mellan 3-5 hk,
tar du bort servot (bort med rem och töm hela servot på olja) så har du ca 4-6 hk.. 2-4hk om man har lilla servot..

Skulle nog fixa till toppen och ev. stoppa i lite större spridare, i med en H kam, extraktor, något modifierat avgasrör.. 3"-> 2½" längst bak, elfläkt å generator, behålla svänghjulet original för vridets skull och försöka komma över en bakaxel med typ 4:10 i utväxling ( eller köpa en drevsats å sätta i bakaxeln) och sen kolla blocket efter en chippad box gärna voc
( modifierad tändning med flyttat varvstopp.. och bättre bränsleflöde)

efter dessa modifieringar så har du en rätt rolig bil

1:a Sthlms DM Rally VOC 2009
2:a Sthlms DM Rally VOC 2010
1:a Sthlms DM Rally B-förare 2011
www.STHLMRALLY.se

Sök