2549
Sök

Volvo 855 2.5 GLT ljusbrunt skum på oljestickan och startar inte

3 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
Hej!
Det här är nog sista spiken i kistan men jag vill ändå veta vad som är fel och om det eventuellt går att fixa.
Bilen är en 855 2.5 GLT från 1997 med automat och har 31000 mil.

Senaste tiden har jag märkt att bilen börjat dra en del olja och att det sipprat ut olja från motorn.  En dag fungerade bilen fungerade som vanligt och jag använde den hela dagen för att uträtta ärenden. När jag kom hem parkerade jag bilen i en timme för att sedan sticka iväg igen.  Bilen hackade och frustade och halvstartade bara för att till slut inte tända alls.  Jag kollar oljestickan och den är helt täckt i ljusbrunt skum. Jag kollar även ner där man fyller på olja men där ser oljan ut som vanligt.  Inte heller är kylarvattnet blandat med olja såvitt jag kan se; lite mörkt men inte oljigt.
Startmotorn drar runt när jag vrider på nyckeln så motorn har väl inte skurit totalt?
Vad är det för något fel tror ni?

Och tycker ni att det är värt att fixa felet eller är det skroten som gäller?  Jag är inte jättebra med bilar men fixar en del i alla fall.

Stort tack om ni kan hjälpa mig identifiera felet!

-Andreas

477 Inlägg
26 november 2011
låter som kolvringarna/ventiltätningarna har gjort sitt... ta ett komp prov om du vill veta säkert
Senast redigerat av blink_pj (26 november 2011)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

Forummoderator
26 317 Inlägg
26 november 2011
Det ljusbruna skummet/kletet kan ju annars vara kondens, pga av att bilen har kört korta sträckor och otäta packningar.
Har själv problemet just nu på V70:in, och det är ganska störande för man ser ju inte hur mycket olja man har..

Varför bilen dock har lagt av..det har jag ingen aning om.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök