3542
Sök

Trasig topplockspackning! vad ska göras?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
30 november 2011
#21
Rätt värdelöst eller bara konstgjord andning att slipa in ventilerna. Är dessa så kassa så är garanterat sätet åt helsike å det fixar man inte med en "indianpinne" Riv dän toppen, plana och dit med en ny packning.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

930 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
#22
Webrex skrev:
Gick motorn som den skulle? Jämt och fint? drog inte kontigt mycke sopp?
Isf riv toppen åk till närmsta mekaniska verkstad och plana toppen, kostar mellan 300-500kr.
Skit i ventilerna, då det är ett jävla jobb om dom ändå inte är dåliga. Finns verkstäder som gör det för 50kr per ventil annars.

Gick den kass innan, kan de va lönt att fixa ventilerna.

Glöm inte efter du skruvat ihop den att byta olja till de billigaste du hittar och köra några mil, den byta igen till en bra olja.

Ja jag tycker att den gick som den skulle! Det enda var att jag haft lite problem med wastegaten innan men det kan ju knappast ha något med det att göra! sen har den vart lite ryckig ibland när den vart kall men inget överdrivet! och mycket sopp så vet jag inte vad det innebär men den ligger ju strax över 1 l /mil vilket jag inte anser vara överdrivet mycket!

Så du säger att jag egentligen bara behöver plana den och inte provtrycka den då alltså?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

379 Inlägg
30 november 2011
#23
Provtrycka gör man med dieseltoppar mest. Inget att lägga pengar på. Plana gör man mest för att vara 100 att den är rak, och för att få en fin yta för packningen.

379 Inlägg
30 november 2011
#24
Och just det, ett tränat öga ser direkt om det är packningen som gett sig, så det brukar sällan vara nån ide att provtrycka. det är bara om man absolut inte kan se felet på packningen eller om felet kvarstår efter packningsbyte.


Sök