2508
Sök

Avgassystem sugmotor

harrykarlsson
30 november 2011
#41
snillen spekulerar!

227 Inlägg
30 november 2011
#42
wille_k skrev:
Driftar_N skrev:
wille_k skrev:

man vill ha hög avgashastighet för att bli av med avgaserna så snabbt som möjligt. med större rör så kanske det flödar mer, men saktare...

och nej självklart ska man inte ha mindre system än kollektorn.

Du säger emot dig själv här, flödar mer men saktare?
Flödar det mer så gör du av med en större massa/mängd per tidsenhet, hastigheten är irrelevant.

alltså, vi är överens om att man vill bli av med avgaserna på snabbaste sättet...
Om vi säger att du tar ett 1"rör och ett 2" rör, sen blåser du i båda rören samtidigt som du känner då andra sidan av röret.
Då kommer du du snabbt att inse att det kommer mer luft ur det lilla 1" röret än ur 2" röret!

det beror på att gashastigheten är bättre lämpat för dina små lungor än 2" röret!

översätt det till en motor och vips så inser man att man kan bli av med mer luft med ett mindre system som är anpassat efter motorn än ett för stort system som gör att luften "står still" i röret.

Du skulle alltså rekommendera audi killen att bygga ett 3" system på hans 170hk audi för bästa effekt?

Det kommer lika mycket luft ur bägge 2 smile

Han kommer inte förlora nånting på 3" bakre halva av avgaset, inte heller vinna något på sin bil.
Det enda som kommer skilja är ljudet men det beror mer på vilka eller vilken ljuddämpare han väljer.

mats757 skrev:
Ganska grundläggande matematik. Tvärsnittsarean ökar i kvadrat med radien. r*r*pi = Area 
Avgaser är ingenting man bara tappar ut ur en kran och det får stömma ur i den takt det hinner. När avgasventilen/ventilerna öppnar då ska det vara SÅ LÅGT TRYCK som möjligt i början på avgasporten. OM man har högsta möjliga gashastighet så hjälper massan i avgaserna till att dra med sig dom sista avgaserna i röret så att man "SKulle kunna säga att det blir Vaccum" utanför avgasventilen.
Med ett grovt rör tappar avgaserna direkt hastigheten och avgastrycket vid avgasventilen blir betydligt högre.

Det finns tryckvågor så långtbak som 2,5-3 meter bak i avgasröret som man kan utnyttja sig av. Så hela avgasröret är viktigt!

Mats

Pulserna så långt bak är svaga och ganska "störda" Man har ju dessutom en katalysator som förstör dom också.
På "vanliga" till normalt trimmade N/A motorer så har du mest att hämta i grenrör och kollektor, sen kommer det mest handla om attt inte hindra avgaserna från att ta sig ut.

Ett litet avgassystem kommer ju dessutom bli varmare och vars kommer den värmen och energin ifrån?

866 Inlägg
30 november 2011
#43
Blandas inte begreppen nu ? Flödet och puls ! Akustisk puls vänder i kolektorn massa (pulsen?!) = flödet fortsätter.
På en 4 och 6 cylindrig motor med 4-2-1 och 6-2-1 grenrör  så kan man utnyttja flödet. med rätt radie på runners,en Men det är den akustiska pulsen som skapar undertyck vid avgasventilen.? som på 4-1 och 6-1 headers .. Avgas rörets Så utformning,rakt som möjligt utan att ändra radien.  All radie ändring skapar mot tryck då flödeshastigheten ändras (går åt energi för ändra hastighet).
bättre för stort en för litet. Och av erfarenhet så är det en cat bil så ger det mer att byta den mot en typ sport cat och 2,5" rör typ simons eller liknande  som frågan var från början. Om det låter för mycket gå ner i 2" sista ljuddämparen. Troligen så har det ingen större betydelse då temperaturen har sjunkit så pass att mot trycket uteblir.

138 Inlägg
1 december 2011
#44
Driftar_N skrev:
wille_k skrev:
Driftar_N skrev:

Du säger emot dig själv här, flödar mer men saktare?
Flödar det mer så gör du av med en större massa/mängd per tidsenhet, hastigheten är irrelevant.

alltså, vi är överens om att man vill bli av med avgaserna på snabbaste sättet...
Om vi säger att du tar ett 1"rör och ett 2" rör, sen blåser du i båda rören samtidigt som du känner då andra sidan av röret.
Då kommer du du snabbt att inse att det kommer mer luft ur det lilla 1" röret än ur 2" röret!

det beror på att gashastigheten är bättre lämpat för dina små lungor än 2" röret!

översätt det till en motor och vips så inser man att man kan bli av med mer luft med ett mindre system som är anpassat efter motorn än ett för stort system som gör att luften "står still" i röret.

Du skulle alltså rekommendera audi killen att bygga ett 3" system på hans 170hk audi för bästa effekt?

Det kommer lika mycket luft ur bägge 2 smile

Han kommer inte förlora nånting på 3" bakre halva av avgaset, inte heller vinna något på sin bil.
Det enda som kommer skilja är ljudet men det beror mer på vilka eller vilken ljuddämpare han väljer.

mats757 skrev:
Ganska grundläggande matematik. Tvärsnittsarean ökar i kvadrat med radien. r*r*pi = Area 
Avgaser är ingenting man bara tappar ut ur en kran och det får stömma ur i den takt det hinner. När avgasventilen/ventilerna öppnar då ska det vara SÅ LÅGT TRYCK som möjligt i början på avgasporten. OM man har högsta möjliga gashastighet så hjälper massan i avgaserna till att dra med sig dom sista avgaserna i röret så att man "SKulle kunna säga att det blir Vaccum" utanför avgasventilen.
Med ett grovt rör tappar avgaserna direkt hastigheten och avgastrycket vid avgasventilen blir betydligt högre.

Det finns tryckvågor så långtbak som 2,5-3 meter bak i avgasröret som man kan utnyttja sig av. Så hela avgasröret är viktigt!

Mats

Pulserna så långt bak är svaga och ganska "störda" Man har ju dessutom en katalysator som förstör dom också.
På "vanliga" till normalt trimmade N/A motorer så har du mest att hämta i grenrör och kollektor, sen kommer det mest handla om attt inte hindra avgaserna från att ta sig ut.

Ett litet avgassystem kommer ju dessutom bli varmare och vars kommer den värmen och energin ifrån?

okej det verkar vettigt



Sök