Blandas inte begreppen nu ? Flödet och puls ! Akustisk puls vänder i kolektorn massa (pulsen?!) = flödet fortsätter.
På en 4 och 6 cylindrig motor med 4-2-1 och 6-2-1 grenrör så kan man utnyttja flödet. med rätt radie på runners,en Men det är den akustiska pulsen som skapar undertyck vid avgasventilen.? som på 4-1 och 6-1 headers .. Avgas rörets Så utformning,rakt som möjligt utan att ändra radien. All radie ändring skapar mot tryck då flödeshastigheten ändras (går åt energi för ändra hastighet).
bättre för stort en för litet. Och av erfarenhet så är det en cat bil så ger det mer att byta den mot en typ sport cat och 2,5" rör typ simons eller liknande som frågan var från början. Om det låter för mycket gå ner i 2" sista ljuddämparen. Troligen så har det ingen större betydelse då temperaturen har sjunkit så pass att mot trycket uteblir.