audi_96 skrev:
LeafBox skrev:
Det är inte bara storleken som räknas. utan hur avgassystemet är utformat oxå.
På en turbomotor så vill man ha bort alla avgaser så fort som möjligt, för att göra det så enkelt för turbon som möjlligt.
Men i en sug-motor så vill man ha lite undertryck som hjälper till att "dra" ut avgaserna så att dom fortare ska röra på sej.
Och det + chip på en sugis skulle ja säga max 10hk om inget med bilen är riktigt galet.
+att 20v motorn har redan extraktorgrenrör satt
kan du förklara med med "undertryck"
får kolla dyno test snart då, chippet är otroligt dyrt sa en kille som vet om sånt..
Alltså, jag är inte expert på ämnet, och jag vet inte riktigt vad jag ska söka på för att hitta nån bra info, men tänkt dej dethär.
När kolven ska pressa ut avgaserna genom ventilen så vill man ju att det ska gå lätt och fort så att kolven inte ska motarbetas på sin väg uppåt i cylindern.
Därför vill man ha ett grenrör som gör det "mjukt" för avgaserna att åka ut. dvs, utan skarpa böjjar osv.
Men! (Och detta är
delvis min egen teori)
Varm luft rör sej lättare än kall luft pga att atomer i värme rör sej mkt mera än atomer i kyla. (det är även därför vi kan frysa in mat)
Och när man har ett stort och tjock avgasrör så kyls luften ner fortare. Dels pga att tunn aluminium a'la sport-system tar åt sej värme bättre, och för att den ökade arean inuti röret gör att atomerna inte har lika stor chans att krocka med varandra och på så sätt hålla sej i rörelse (rörelse = värme)
Och har vi då tex 3" efter katt, så är kommer den varma luften ifrån den trånga delen av avgasröret svalna av för fort och komma ivägen för den snabbare varma luften. Och på så sätt motverka kolvens gång.
Men, trots att detta bör vara korrekt i teorin, så handlar det ju om en väldigt liten effektförlust att bara sätta 2,5" efter katt tex.
Sen kan man fråga sej, vad skadar mest, ett aningen för litet avgasrör, eller alla ljuddämpare och saker som är ivägen...