3675
Sök

Trimning av 940ltt -98 :)

38 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
#1
Tjenare!
Vet att det finns en del trådar om detta men blir lite förvirrad av alla olika svar.. sad
Så skapade mig en egen smile

Sitter på en 940ltt -98, och skulle vilja ha lite mer kräm ur den.

Räcker det att byta:
Tryckklocka
Chippa (Wiking chip, BSR eller liknande, vad rekomenderas?)
3" ?

Eller är det något mer man bör byta/lägga till för att det ska gå så bra/rent som möjligt?
Håller original koppling etc?

Är som sagt inte ute efter en 300hk bil som ni kanske förstår, men kanske närma sig 200hk stolpen smile
Kommer även inte hålla på och burna/köra stoll hela tiden, utan vill bara ha lite mer drag i bilen smile

Hoppas jag uttryckte mig så ni förstår! smile
Tack på förhand!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 september 2009
#2
chipp sen 1 bar ladd så är du över 200 hk sträcket . chip bara välja vilket du vill . sen byta tryckklocka lr köpa pysventil så du uppnår 1 bars ladd lika enkelt på denna som alla andra 940 turbos big_smile


38 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
#3
Tack för snabbt svar! smile

Vad tror du(eller någon annan ;P) om kopplingen? Kommer den slira eller funkar original finfint? smile
Sen ang. 3", gör det stor effektskillnad eller är det kasta pengar i sjön?
Senast redigerat av adrianw (5 september 2009)

526 Inlägg
5 september 2009
#4
adrianw skrev:
Tack för snabbt svar! smile

Vad tror du(eller någon annan ;P) om kopplingen? Kommer den slira eller funkar original finfint? smile
Sen ang. 3", gör det stor effektskillnad eller är det kasta pengar i sjön?

Originalkopplingen kommer ge sig efter ett tag smile
Då är det 712 tryckplatta och ny lamell som gäller smile runt 4000kr..

Sen avgassystemet så duger 2,5" lika bra... Det är en smaksak smile
Vill man att det ska bröla så köper men 3" med 1 dämpare smile


10 287 Inlägg
5 september 2009
#5
Jepp, så är det.

/Göran

Turbo_Erik skrev:
Originalkopplingen kommer ge sig efter ett tag smile
)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
5 september 2009
#6
Byt kam. Orginal kam sitter där för att jävlas med dig genom att strypa motorn.
A, VX, VX3 tex. Ger dig en helt annan andning på varv.

/Göran

adrianw skrev:
Sen ang. 3", gör det stor effektskillnad eller är det kasta pengar i sjön?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

38 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
#7
Tack för alla rakt på sak svar! Har gett mig mycket bra info! smile
Märker att det börjar plocka iväg lite nu ( Vet att bilar är dyrt men hade tänk mig landa på ca 6000 )
Så får nog tänka över detta lite wink Men ingenting är omöjligt, bara jobba mera wink

Är riktigt sugen på att få lite mer fräs smile

Så om man sätter i Fulltryckklocka, Chipp, 3", VX3 kam, vad kan man uppskatta att effekten landar på då? smile

Tack på förhand! Mvh Adrian

10 287 Inlägg
5 september 2009
#8
210-230 Hkr beroende på hur grejorna lirar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 915 Inlägg
5 september 2009
#9
På min 945 B230FK så har jag följande:

Topplock 531
A-kamaxel
1bars laddtryck
vikingchip
öppet filter
JT 3" avgassystem från turbon med en dämpare (låter inte alls mycket. Turbon tar bort mycket ljud.)

Mätarställning på snart 45000mil.
Renoverade motorn med nya lager, packningar osv i samband med byte av topplocket för ca 1500mil sedan.
Innan renovering låg kompressionerna på 8kg i varje cylinder, efter låg de på 13kg, så ökade en del.
Kör med orginalkoppling, den har iaf hållt i 1500mil och slirar ingenting, bör vara runt 200hästar iaf i motorn.

adrianw skrev:
Tack för snabbt svar! smile

Vad tror du(eller någon annan ;P) om kopplingen? Kommer den slira eller funkar original finfint? smile
Sen ang. 3", gör det stor effektskillnad eller är det kasta pengar i sjön?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 915 Inlägg
5 september 2009
#10
med de sakerna så runt 170häst skulle jag gissa på.

med en fulltrycksklocka så laddar du 0,55bar och de har 165häst orginal.
LTT laddar 0,3 orginal med 135häst.

adrianw skrev:
Tack för alla rakt på sak svar! Har gett mig mycket bra info! smile
Märker att det börjar plocka iväg lite nu ( Vet att bilar är dyrt men hade tänk mig landa på ca 6000 )
Så får nog tänka över detta lite wink Men ingenting är omöjligt, bara jobba mera wink

Är riktigt sugen på att få lite mer fräs smile

Så om man sätter i Fulltryckklocka, Chipp, 3", VX3 kam, vad kan man uppskatta att effekten landar på då? smile

Tack på förhand! Mvh Adrian

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

6 Inlägg
5 september 2009
#11
Du kan ju spara en slant på att sätta dit en fjäder utanpå wg:n. Väl beprövat alternativ smile

38 Inlägg
6 september 2009
Trådstartare
#12
Tack för alla svar! big_smile

Du kan ju spara en slant på att sätta dit en fjäder utanpå wg:n. Väl beprövat alternativ smile

Hur menar du då? smile

Hare!

14 Inlägg
6 december 2011
#13
en liten fråga bara sitter det sk guldbox på en ltt 98a. eller finns bara guldboxen på en 96 och nyare ftt?

mvh bajjen


23 Inlägg
7 december 2011
#14
ja det borde sitta en guldbox på den. riv ner plasten vi pedalerna å kolla sitter vid rattstången


1 915 Inlägg
7 december 2011
#15
Guldbox finns på 95-96.
Vad jag vet finns det inte guldbox på din 98a, du har en svart 148 box tror jag.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
7 december 2011
#16
Louksor skrev:
Guldbox finns på 95-96.
Vad jag vet finns det inte guldbox på din 98a, du har en svart 148 box tror jag.

stämmer fint finns väll på några tidigare turbosar oxå vill jag minnas

men 148 är vanligst och sitter orginal i alla 97-98

Kör fort så hinner inget hända...

14 Inlägg
8 december 2011
#17
men det finns ingen sån docknings station i den svarta boxen?
en sån som finns i guldboxen, så man enkelt kan byta chip



Sök