Tjenare! Vet att det finns en del trådar om detta men blir lite förvirrad av alla olika svar.. Så skapade mig en egen
Sitter på en 940ltt -98, och skulle vilja ha lite mer kräm ur den.
Räcker det att byta: Tryckklocka Chippa (Wiking chip, BSR eller liknande, vad rekomenderas?) 3" ?
Eller är det något mer man bör byta/lägga till för att det ska gå så bra/rent som möjligt? Håller original koppling etc?
Är som sagt inte ute efter en 300hk bil som ni kanske förstår, men kanske närma sig 200hk stolpen Kommer även inte hålla på och burna/köra stoll hela tiden, utan vill bara ha lite mer drag i bilen
Hoppas jag uttryckte mig så ni förstår! Tack på förhand!
chipp sen 1 bar ladd så är du över 200 hk sträcket . chip bara välja vilket du vill . sen byta tryckklocka lr köpa pysventil så du uppnår 1 bars ladd lika enkelt på denna som alla andra 940 turbos
Vad tror du(eller någon annan ;P) om kopplingen? Kommer den slira eller funkar original finfint? Sen ang. 3", gör det stor effektskillnad eller är det kasta pengar i sjön?
Vad tror du(eller någon annan ;P) om kopplingen? Kommer den slira eller funkar original finfint? Sen ang. 3", gör det stor effektskillnad eller är det kasta pengar i sjön?
Originalkopplingen kommer ge sig efter ett tag Då är det 712 tryckplatta och ny lamell som gäller runt 4000kr..
Sen avgassystemet så duger 2,5" lika bra... Det är en smaksak Vill man att det ska bröla så köper men 3" med 1 dämpare
Tack för alla rakt på sak svar! Har gett mig mycket bra info! Märker att det börjar plocka iväg lite nu ( Vet att bilar är dyrt men hade tänk mig landa på ca 6000 ) Så får nog tänka över detta lite Men ingenting är omöjligt, bara jobba mera
Är riktigt sugen på att få lite mer fräs
Så om man sätter i Fulltryckklocka, Chipp, 3", VX3 kam, vad kan man uppskatta att effekten landar på då?
Topplock 531 A-kamaxel 1bars laddtryck vikingchip öppet filter JT 3" avgassystem från turbon med en dämpare (låter inte alls mycket. Turbon tar bort mycket ljud.)
Mätarställning på snart 45000mil. Renoverade motorn med nya lager, packningar osv i samband med byte av topplocket för ca 1500mil sedan. Innan renovering låg kompressionerna på 8kg i varje cylinder, efter låg de på 13kg, så ökade en del. Kör med orginalkoppling, den har iaf hållt i 1500mil och slirar ingenting, bör vara runt 200hästar iaf i motorn.
adrianw skrev:
Tack för snabbt svar!
Vad tror du(eller någon annan ;P) om kopplingen? Kommer den slira eller funkar original finfint? Sen ang. 3", gör det stor effektskillnad eller är det kasta pengar i sjön?
med de sakerna så runt 170häst skulle jag gissa på.
med en fulltrycksklocka så laddar du 0,55bar och de har 165häst orginal. LTT laddar 0,3 orginal med 135häst.
adrianw skrev:
Tack för alla rakt på sak svar! Har gett mig mycket bra info! Märker att det börjar plocka iväg lite nu ( Vet att bilar är dyrt men hade tänk mig landa på ca 6000 ) Så får nog tänka över detta lite Men ingenting är omöjligt, bara jobba mera
Är riktigt sugen på att få lite mer fräs
Så om man sätter i Fulltryckklocka, Chipp, 3", VX3 kam, vad kan man uppskatta att effekten landar på då?