Anledningen till att så många bilfabrikanter har en "88b" års modell är inte så konstig.
Det är för det mesta bara ett sverigefenomen.
Kravet på katalysator kom nämligen till årsmodell 1989. Fram till dess så fanns det någonting som hette "katalysatorrabatt", dvs. staten subventionerade bilar med katalysator som därmed ofta blev billigare än bilar utan kat, alltför att det skulle säljas så många katalysatorbilar som möjligt redan innan kravet kom.
I och med årsmodell 1989 försvann så klart katalysatorrabatten - alla bilar skulle ju ha katalysator i vilket fall som helst. En ny årsmodell kommer som regel på hösten - men i och med årsmodellväxlingen 88-89 så fortsatte de sälja bilar som årsmodell 1988 året ut - just för att få katalysatorrabatt. För att då skilja en vanlig 88 från en bil som egentligen var en 89 men hette 88 på pappret, så införde många bilfabrikanter årsmodellsbeteckning "88b".
Vet inte hur det är med just Audi, men ser man på Volvo och många andra märken så är "88A" de riktiga 88orna, och "88B" bilar som har samma spec som 89orna men som sålts som 88 års modell.