3705
Sök

Vilken motor ska jag välja?

19 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
Tjenare!
Jag vill köpa en motor som jag tänkt renovera och ställa på stativ för att se prydlig och låta bara helt underbart! Jag har funderat på en V6a eller en rak 6a. Jag hittade en liknande tråd här där alla sa olika, vissa gillar vr6, raka 5or eller 6or och andra v6or eller v8or. Det gjorde det bara ännu svårare för mej att välja.

Ge gärna tips om vilka som ni tycker låter bäst och skönast med eller utan ljuddämpare (raka rör).
Har dock ett litet krav, den ska gärna vara tysk!
Jag vill inte heller att det ska vara någon turbo/kompressor motor utan en helt vanlig bensinmotor.

Har ni filmklipp eller ljud på orginalmotorer utan en massa extraturbo etc. på hur de låter dela gärna med er! smile

5 111 Inlägg
12 december 2011
En Opel CIH-raksexa kanske, den är ju tysk och rätt snygg med sin flänsade aluventilkåpa, låter fint med. wink
Inte över sig dyra delar heller.
Senast redigerat av Volvo544special65 (12 december 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 december 2011
Alfa Romeo´s klassiska V6 utan tvekan, jag tror den motorn är svårslagen med sina kromade insugsrör och helt underbara ljud. En gammal rutten Alfa med denna maskin i är dessutom inte allt för dyrt?

Annars finns BMW, både M20, M30 och M50 utan Vanos har kvar det goa metalliska vrål motorn gjort sig känd för och som tyvärr försvunnit en gnutta på nyare Vanos-maskiner.

Det finns säkert fler exempel, men ovanstående är två legendariska motorer från tillverkare som hållit sig till denna motortyp under större delen av sin livstid och inte flängt mellan raka sexor, V6or (Host, Mercedes) och så vidare. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

612 Inlägg
13 december 2011
Minimum 8 cylindrar. Jaguar V12?

19 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
Har suttit o bläddrat igenom lite klipp på youtube på lite motorer och måste ju säga att inte bara för att jag är VW älskare men VR6 motorerna låter otroligt underbart! Detta är ju nu min åsikt och säger inte att det är det mest underbaraste man hört, men fortsätt kom med förslag, det kanske finns ännu bättre?! big_smile

Member of LowMotion
1 705 Inlägg
13 december 2011
Vankelmotor? Du har ju mazda rx-8 utan turbo osv... Tycker iag jag är ett riktigt gött ljud! Men däremot om du ska renovera upp den så kan det bli "problem" om du inte är så kunnig... Och självklart va det inte tyskt tongue

För övrigt håller jag med dig om vr6 motorn, men tycker att det hade sett "coolare" ut med en V-motor i toppskick! smile

Nu fick du lite delade meningar från en och samma person, precis som du inte ville ha det haha! Men jag är nog lika "velig" som du i detta ämnet... wink hehe

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 december 2011
Vad du än tar så kan en riktigt elak kam vara en bra idé, om man bara ska ha en motor för att lyssna på så är ju körbarhet skitsamma. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök