13 december 2011
Trådstartare
Hej Garaget.
Jag har ett problem med min BMW 328iA -97. Jag följer lathunden som jag hittade överst i forumdelen!
Mitt problem är att bilen kokade efter en kortare bilfärd (ca 15 min 90 väg och 5 min 30 väg). Det rann ut mycket kylvatten ur expansionskärlet. Temperaturmätaren stod dock rakt upp som den ska göra, dvs motor var inte överhettad vid kokningen.
EDIT:
Jag kan tillägga att jag kände på kylaren när jag stängde av motorn, och den var kall. Därför misstänkte jag vattenpump och / eller Termostat.
Bilmodell:
BMW 328iA -97 Cab E36
Miltal:
ca 23000 på mätaren (tysk import 2004)
Modifikationer på bilen:
inget som borde påverka mitt problem. Men nya fälgar, foilerad ny stereo osv.
Är felet permanent eller upstår det bara ibland?
Ja, nu är ju problemet permanent men jag kommer ihåg att jag fått felmedelanden på färddatorn som sa "Check coolant fluid (level kanske det var)" eller liknande.
Vilken felsökning har redan gjorts?
Jag har monterat ur både vattenpump och termostat. Termostaten kokades för att kolla om den fungerar, den öppnade en springa på kanske 2 mm vid en temperatur av ca 93ºC. Vattenpumpen var bytt och i bra skick (metall pumphjul).
Jag funderar på om bilen kan ha kokat pga för låg kylvatten nivå som färddatorn varnat för. Men jag minns att jag öppnat expansions kärlet och kollat, visst nivån var i lägsta laget men inte långt under.
Vad tror ni? Finns det något jag borde göra på bilen nu när den ändå är isär plockad? Oljefilter mm?
Tacksam för svar!
MVH
Senast redigerat av Wepz (13 december 2011)