3680
Sök

Slutstegshjälp

Snabb jävel
57 Inlägg
6 februari 2007
Trådstartare
Nu är det så att jag precis har köpt två stycken Pioneer TS-W306C och nu ska ju detta drivas på ett så bra sätt som möjligt. Jag sitter och funderar på två olika mono steg just nu och jag som inte är den bästa bilstereo-byggaren precis (detta är mitt första bygge) undrar vilket utav dom här stegen är det bästa?
---------------------------

Alpine MRD-M605. Pris: 2988:-

Produktbeskrivning:

Helt digital klas-D teknik. Digitalt styrcenter med LCD-display (temperatur, spänning och ström samt inställningar för basen). Bass Engine DSP med inställningar för: parametrisk EQ, delningsfrekvens/branthet, tidskompensation, faskontroll, ultraljudsfilter, baskompensation. Inbyggd lock för ledningar och monterskruvar. Variabel påslagsfördröjning. Förberedd för fjärrbasratt eller styrcenter.

Specifikationer

600W RMS x 1 [2Ω @14.4V 1% THD] 400W RMS x 1 [4Ω @14.4V 1% THD] 400W RMS x 1 [2Ω @12V 1% THD] 250W RMS x 1 [4Ω @12V 1% THD]
Signal/brusförhållande 90 dBA (IHF A viktad referens vid märkeffekt i 4 Ω )
Värmereglering
------------------------------

Rockford Fosgate Power 500W (927W). Pris: 3998:-

Monoförstärkare i Power-serien. 1x500W basförstärkare, effekten är uppmätt till ca: 927W RMS i 1ohm (CEA-2006). De är fulla av bra lösningar, t.ex. MEHSA som är en ny metod för att bli av med värmen fem gånger snabbare. Kan driva en hel hög 12" basar till fulla konutslag utan problem.

Uteffekt: 1x125W RMS 4ohm. 1x250W RMS 2ohm. 1X500W RMS 1ohm. Uppmätt effekt CEA-2006 927W RMS. Övrigt: LP-filter 32-250Hz 24dB/okt. Subsonic filter 27Hz (12db). Kylfläkt (temp-styrd). MEHSA. Ingång för 25mm kabel. Avsäkrad 120A. Mått: 325x66x345mm.
--------------------------

Ni får gärna komma med egna förslag men priset får inte överstiga 4000:-.

--------------------------
Specifikationerna på basarna är fölgande:

12" 30 cm förstärkt dubbel IMPP™-kon med aramidfiber

Radial med fiberväv i 3 skikt

1000 Watt max, 400 Watt RMS

4 Ohm

Frekvensomfång 18-500 Hz

FS 32,6 Hz

Qms 10,82

Qes 0,43

Qts 0,42

Vas 55,585 liter

Mms 146,1 gram

Xmax 8,7 mm

Känslighet 89 dB/1Watt/1meter

Rek låda 24-50 liter sluten

Rek låda 35-58 liter basreflex

Monteringsdjup 157 mm

Monteringshål 278 mm

Ytterdiameter 325
----------------------------

Jag skulle helst vilja att steget skulle klara att eventuellt driva två till likadana basar i framtiden. Men det är bara bonus.

Mycket tacksam för eventuell hjälp.
Senast redigerat av COTN (6 februari 2007)

372 Inlägg
6 februari 2007
Skulle fungera bra med bägge stegen som du angivit. Fördelen med extra effekt är att du får bättre kontroll på konerna och fastare bas. De här Pioneer basarna är riktigt prisvärda och inte speciellt trögdrivna.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

Snabb jävel
57 Inlägg
6 februari 2007
Trådstartare
octan skrev:
Skulle fungera bra med bägge stegen som du angivit. Fördelen med extra effekt är att du får bättre kontroll på konerna och fastare bas. De här Pioneer basarna är riktigt prisvärda och inte speciellt trögdrivna.

Okej men med tanke på priskillnaden på nästan 1000:- och dom olika funktionerna vilket skulle ni (du) välja?

Tror ni att båda stegen kan driva 4 stycken pioneer TS-W306C? eller är det lite overkill. Jag tänkte på informationen som står på rockford steget: "Kan driva en hel hög 12" basar till fulla konutslag utan problem."

372 Inlägg
6 februari 2007
COTN skrev:
octan skrev:

Okej men med tanke på priskillnaden på nästan 1000:- och dom olika funktionerna vilket skulle ni (du) välja?

Tror ni att båda stegen kan driva 4 stycken pioneer TS-W306C? eller är det lite overkill. Jag tänkte på informationen som står på rockford steget: "Kan driva en hel hög 12" basar till fulla konutslag utan problem."

Båda klarar att driva 4 men Alpine steget kommer få svårast. Rockfordsteget är bättre. Ska du köra 4 st basar hade jag köpt DLS CAD-11. Finns för 3999:-

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

Sök