4142
Sök

Vilken Bas spelar bra i en Volvo 740 GL 88 ?

16 Inlägg
2 oktober 2005
Trådstartare
Hej..

Står inför ett litet problem, jag vet inte vilken bas jag ska i bilen. Vanligtvis kanske detta inte är ett stort problem men det är ju så tajt under hatthyllan på en 740 och det är där jag vill ha den.

Är inte ute efter att skrämma älgar utan välljud !! och generellt sätt så låter väl ett "dyrt" element bättre en två "billiga". Saken är att lådan kan bara vara 30cm hög vilket gör det svårt att hitta bra lådor. Har funderat på att köpa en MDS anpassad låda till 740 o dunka i nå välljudande basar men lådan är relativt dyr och kanske blir lite mycket med två tior. Har även funderat på att köra en DLS OA10 framför skidporten (open air) men vet inte om man får in basen bra i bilen lr om det bara basar i bakluckan.

Ska drivas med ett DLS CA51 på mono kanalen 170w, har inte inhandlat steget än heller så kom gärna med förslag på andra steg oxå som kan driva basen o ett par DLS 960 (6x9) 

Men som sakt kom med förslag på basar,steg, låd alternativ, gärna bilder och gärna komentarer på de ljud som jag nämde. 

Tacksam för alla svar smile

Hewi
571 Inlägg
2 oktober 2005
Jag hade en JBL GT100 ( http://www.jbl.com/car/products/product … mp;ser=GTS ) i en sluten 21 lit låda i min förra bil(740) allt köpt på BRL för runt 1500kr. Skulle bara ha ngt billigt i väntan på att jag skulle få arslet ur vagnen att köpa nyare bil. Jag blev faktiskt överraskad av denna bas som spelade på bra med ett DLS A3 som drivning.Placerade lådan bakom skidluckan och satte på ett par vinklade sidoväggar på lådan som tätade mot ryggstödet.Lådan( 950BASLM1)var 295mm hög och jag fick sparka den på plats ;D.
Iövrigt skulle jag skita i 6X9":arna och satsa på ett 5.25" kit fram istället.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

16 Inlägg
2 oktober 2005
nja... köp hellre ett hatthyllpaket på brl, GAS slutsteg och 6*9". Kompisen klämde in sexnior i sin hatthylla (också 740) och det fick plats. Det blev bäldigt gött dunk för en billig peng.

1000:- kostar det nu på BRL, rea och allt. Du får inte plats med mer än sexnior på den hatthyllan. Den är inte generöst tilltagen direkt wink.

www.brl.se/main.aspx?mc=69&c=69&p=3271

Hewi
571 Inlägg
2 oktober 2005
Det går inte att jämföra ett par 6x9":are mont i hatthylla med en bas i låda om man är ute efter välljud.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

16 Inlägg
2 oktober 2005
nä, men han ville ju inte få bilen att hoppa! han ville ju bara ha gött ljud! väl utnyttjade sexnior känns i bröstkorgen

719 Inlägg
2 oktober 2005
LS skrev:
nä, men han ville ju inte få bilen att hoppa! han ville ju bara ha gött ljud! väl utnyttjade sexnior känns i bröstkorgen

En bas ger "gött" ljud du ställer den på den nivå som du tycker att den spelar bra med allt bara!

Lite "ren bas" höjer upplevelsen så jävla mkt! Och ren bas får du nästan bara från ett baselement om du inte köper riktiga high-end prylar vilket GAS inte är!

Ska du inte lira på höga volymer så behöver du inte köpa riktigt fina grejer nästan allt låter bra på lägre volymer skillnaden märks på dom högre volymerna där dom billigare elementen tappar kontroll och slår över!

live free, die young.

16 Inlägg
3 oktober 2005
Trådstartare
Tack för alla inlägg !! men jag har redan ett par DLS 960 6x9 som ska sitta i låda i hatthyllan (fick tag på fabriksgjorda adaptrar), men fråga lyder hur jag ska få in bas i bakluckan bra? :S lutar lite åt en DLS OA10 http://www.dls.se/Test%20reports/oa10bst1.jpg som drivs med ett DLS CA51 som skulle isf köpas från www.nardik.se men är lite osäker på hur det kommer låta, basen alltså är ju som sakt inte ute efter att skrämma folk men man vill ju ha en snärt och klar bas som nödvändigtvis inte behöver vara väldigt djup. så vad tror ni om det, bra dåligt alla reaktioner är jag tacksam för. smile

Hewi
571 Inlägg
3 oktober 2005
Gör som jag skrev tidigare! dvs en liten sluten låda och skit i OA.Lämlig 10" bas:Infinity Reference 1040W 995kr , JBL GTO 1002D 1050kr hos Nårdik och låda på 21 Liter från BRL.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

16 Inlägg
4 oktober 2005
Trådstartare
ok tack för tipset, lådan kommer jag att köpa men det blir inte JBL utan DLS prylar tack ändå. Mvh David

Hewi
571 Inlägg
4 oktober 2005
Vad blir det för bas då? Tänk på att basen måste vara byggd för liten sluten låda på 20-25Liter!

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

16 Inlägg
4 oktober 2005
Trådstartare
När jag var i USA köpte jag en Niche Audio 10" med dubbla talspolar plus annat skojj, köpte den som världens impuls köp men koppla in den i förra lådan 30l portad låda och där lät den riktigt bra trots att jag drev den med skit steg så lär nog låta lite bättre nu smile o läste i instruktions boken och där stod det att sluten låda på 25l passa bra så får väl se. Gillar jag inte ljudet får väl jag sälja den och köpa en annan bas men får börja med den iaf, skicka precis iväg en beställning på ett DLS CA51 steg och lite annat skojj. Men kommer bilder på det snart du får väl ta o kolla då tongue

719 Inlägg
4 oktober 2005
basen spelar inte så stor roll i en slutenlåda bara du harkraft att driva den!

live free, die young.

16 Inlägg
5 oktober 2005
Trådstartare
ok men får hoppas effekten räcker då, kan ju kolla själv DLS CA51 va tror du ? nu vet du ju inte vilken högtalare jag har så kan bli lite svårt att svara på det men man kan iaf konstatera att det ska relativt mycket till för att inte CA51 ska orka lr har jag fel :S ? mvh David

Sök