2283
Sök

D24tic m47 koppling

90 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#21
PMPerformance skrev:
Danne_1977 skrev:
PMPerformance skrev:
Volvo original koppling till d24tic är samma som sitter på 940 gl ej turbon.
740 turbo kopplingen kör jag med och jag laddar 1,6 minstbottnar mätaren på 1,5 bar, har åkt med de laddet i ett år nu dvs 6000mil.
Dock är jag noggrann med att inte varva över 3000 varv minst en halvtimme efter kallstart och den håller än. smile
Har själv haft sinter en vända men den var så jävla ryckig och dryg att åka med, samt så börja den slira efter ett tag fick olja på den eller nåt.

Köpte min på BDS butiken hette kk-506 tror jag kosta 2600 med utrampningslager.

Det låter ju kanonbra.. big_smile  menade nog att dom flesta ungdomarna inte vet bättre än att varva 5000 varv och inte alls tänka på att det kan gå sönder.. har "läxat upp" ett antal i min hembyggd ang detta... dom kör sönder o så gnäller dom på att D24 är ren skit.. vilket det inte är anser jag.. big_smile 

Kör man med vett som du verkar göra.. ja då kommer det att hålla oavsett ladd.. big_smile

Ja visst jag gasar och plågar den när den är varmkörd men inte innan. Sladdar så mycke man kan under vintern  Effektmässigt sett så har jag tillräckligt med hästar för att åka ifrån en original 940 LTT. Sen är de service var 1000mil ett A och O.

tycker alla säger att dom är så känsliga och de inte håller, känner många som har/haft d24 och laddat mycke å plåga o dom håller fint enligt mig. samma sak med en vanlig turbo, skiter du i olje byte osv aldrig varmkör, kyler så är de klart de går sönder också !smile


2 266 Inlägg
18 december 2011
#22
kevinfEBO skrev:
PMPerformance skrev:
Danne_1977 skrev:

Det låter ju kanonbra.. big_smile  menade nog att dom flesta ungdomarna inte vet bättre än att varva 5000 varv och inte alls tänka på att det kan gå sönder.. har "läxat upp" ett antal i min hembyggd ang detta... dom kör sönder o så gnäller dom på att D24 är ren skit.. vilket det inte är anser jag.. big_smile 

Kör man med vett som du verkar göra.. ja då kommer det att hålla oavsett ladd.. big_smile

Ja visst jag gasar och plågar den när den är varmkörd men inte innan. Sladdar så mycke man kan under vintern  Effektmässigt sett så har jag tillräckligt med hästar för att åka ifrån en original 940 LTT. Sen är de service var 1000mil ett A och O.

tycker alla säger att dom är så känsliga och de inte håller, känner många som har/haft d24 och laddat mycke å plåga o dom håller fint enligt mig. samma sak med en vanlig turbo, skiter du i olje byte osv aldrig varmkör, kyler så är de klart de går sönder också !smile

Lätt att koka sönder toppen på dom pga av den är smal och då tar de längre tid att få kylning till dom sista cylindrarna och med påställd pump så de svartryker mycke stiger avgastempen fort och toppen spricker eller toppackning går. Funkar dock på varmkörda d24or att leka en stund. Lycka till med kopplingsbytet sen tycker själv lådan är lite bökig att få ner när de siiter en vattenslang som gärna hakar i sprängkåpan och så lär man vrida lådan rätt mycke.

svetsdiff !!!

90 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#23
PMPerformance skrev:
kevinfEBO skrev:
PMPerformance skrev:

Ja visst jag gasar och plågar den när den är varmkörd men inte innan. Sladdar så mycke man kan under vintern  Effektmässigt sett så har jag tillräckligt med hästar för att åka ifrån en original 940 LTT. Sen är de service var 1000mil ett A och O.

tycker alla säger att dom är så känsliga och de inte håller, känner många som har/haft d24 och laddat mycke å plåga o dom håller fint enligt mig. samma sak med en vanlig turbo, skiter du i olje byte osv aldrig varmkör, kyler så är de klart de går sönder också !smile

Lätt att koka sönder toppen på dom pga av den är smal och då tar de längre tid att få kylning till dom sista cylindrarna och med påställd pump så de svartryker mycke stiger avgastempen fort och toppen spricker eller toppackning går. Funkar dock på varmkörda d24or att leka en stund. Lycka till med kopplingsbytet sen tycker själv lådan är lite bökig att få ner när de siiter en vattenslang som gärna hakar i sprängkåpan och så lär man vrida lådan rätt mycke.

jo vet, men är rätt så noga med varmkörning osv så de ska nog hålla smile den som lever får se!
ja, ta ner lådan är inte de roligaste men kopplingen är riktigt dålig annars hade jag kunna kört vintern iaf menmen. en fråga bara, koppla in tempgivarn, sitter ju vid övrevatten slangen på toppen. 1 kabel, på min som satt på b230 är de ju 2st, hur kopplar jag då? en på temgivarn och andra på plus ? smile


2 266 Inlägg
18 december 2011
#24
kevinfEBO skrev:
PMPerformance skrev:
kevinfEBO skrev:
tycker alla säger att dom är så känsliga och de inte håller, känner många som har/haft d24 och laddat mycke å plåga o dom håller fint enligt mig. samma sak med en vanlig turbo, skiter du i olje byte osv aldrig varmkör, kyler så är de klart de går sönder också !smile

Lätt att koka sönder toppen på dom pga av den är smal och då tar de längre tid att få kylning till dom sista cylindrarna och med påställd pump så de svartryker mycke stiger avgastempen fort och toppen spricker eller toppackning går. Funkar dock på varmkörda d24or att leka en stund. Lycka till med kopplingsbytet sen tycker själv lådan är lite bökig att få ner när de siiter en vattenslang som gärna hakar i sprängkåpan och så lär man vrida lådan rätt mycke.

jo vet, men är rätt så noga med varmkörning osv så de ska nog hålla smile den som lever får se!
ja, ta ner lådan är inte de roligaste men kopplingen är riktigt dålig annars hade jag kunna kört vintern iaf menmen. en fråga bara, koppla in tempgivarn, sitter ju vid övrevatten slangen på toppen. 1 kabel, på min som satt på b230 är de ju 2st, hur kopplar jag då? en på temgivarn och andra på plus ? smile

Den bakom generator? den som sitter bak på toppen ska ha med glödning säger dom som vet. Jag har tempgivare från biltema på övre slangen då min är paj så den är en inte ens inkopplad den främre.
Senast redigerat av PMPerformance (18 december 2011)

svetsdiff !!!

90 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#25
PMPerformance skrev:
kevinfEBO skrev:
PMPerformance skrev:

Lätt att koka sönder toppen på dom pga av den är smal och då tar de längre tid att få kylning till dom sista cylindrarna och med påställd pump så de svartryker mycke stiger avgastempen fort och toppen spricker eller toppackning går. Funkar dock på varmkörda d24or att leka en stund. Lycka till med kopplingsbytet sen tycker själv lådan är lite bökig att få ner när de siiter en vattenslang som gärna hakar i sprängkåpan och så lär man vrida lådan rätt mycke.

jo vet, men är rätt så noga med varmkörning osv så de ska nog hålla smile den som lever får se!
ja, ta ner lådan är inte de roligaste men kopplingen är riktigt dålig annars hade jag kunna kört vintern iaf menmen. en fråga bara, koppla in tempgivarn, sitter ju vid övrevatten slangen på toppen. 1 kabel, på min som satt på b230 är de ju 2st, hur kopplar jag då? en på temgivarn och andra på plus ? smile

Den bakom generator? den som sitter bak på toppen ska ha med glödning säger dom som vet. Jag har tempgivare från biltema på övre slangen då min är paj så den är en ens inkopplad den främre.

a precis den bakom generatorn, jag tänkte göra så på min med för folk säger att de inte går å kolla in till original temp mätare i panelen men de lär gå tycker jag.


2 266 Inlägg
18 december 2011
#26
kevinfEBO skrev:
PMPerformance skrev:
kevinfEBO skrev:

jo vet, men är rätt så noga med varmkörning osv så de ska nog hålla smile den som lever får se!
ja, ta ner lådan är inte de roligaste men kopplingen är riktigt dålig annars hade jag kunna kört vintern iaf menmen. en fråga bara, koppla in tempgivarn, sitter ju vid övrevatten slangen på toppen. 1 kabel, på min som satt på b230 är de ju 2st, hur kopplar jag då? en på temgivarn och andra på plus ? smile

Den bakom generator? den som sitter bak på toppen ska ha med glödning säger dom som vet. Jag har tempgivare från biltema på övre slangen då min är paj så den är en ens inkopplad den främre.

a precis den bakom generatorn, jag tänkte göra så på min med för folk säger att de inte går å kolla in till original temp mätare i panelen men de lär gå tycker jag.

En två stift givare va sitter de inte sånt på bensinmotorn med

svetsdiff !!!

3 292 Inlägg
18 december 2011
#27
PMPerformance skrev:
kevinfEBO skrev:
PMPerformance skrev:

Lätt att koka sönder toppen på dom pga av den är smal och då tar de längre tid att få kylning till dom sista cylindrarna och med påställd pump så de svartryker mycke stiger avgastempen fort och toppen spricker eller toppackning går. Funkar dock på varmkörda d24or att leka en stund. Lycka till med kopplingsbytet sen tycker själv lådan är lite bökig att få ner när de siiter en vattenslang som gärna hakar i sprängkåpan och så lär man vrida lådan rätt mycke.

jo vet, men är rätt så noga med varmkörning osv så de ska nog hålla smile den som lever får se!
ja, ta ner lådan är inte de roligaste men kopplingen är riktigt dålig annars hade jag kunna kört vintern iaf menmen. en fråga bara, koppla in tempgivarn, sitter ju vid övrevatten slangen på toppen. 1 kabel, på min som satt på b230 är de ju 2st, hur kopplar jag då? en på temgivarn och andra på plus ? smile

Den bakom generator? den som sitter bak på toppen ska ha med glödning säger dom som vet. Jag har tempgivare från biltema på övre slangen då min är paj så den är en ens inkopplad den främre.

Ja givaren som sitter bak på toppen är till glödningen....big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

90 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#28
PMPerformance skrev:
kevinfEBO skrev:
PMPerformance skrev:

Den bakom generator? den som sitter bak på toppen ska ha med glödning säger dom som vet. Jag har tempgivare från biltema på övre slangen då min är paj så den är en ens inkopplad den främre.

a precis den bakom generatorn, jag tänkte göra så på min med för folk säger att de inte går å kolla in till original temp mätare i panelen men de lär gå tycker jag.

En två stift givare va sitter de inte sånt på bensinmotorn med

sitter bara ett stift på min iaf :s


2 266 Inlägg
18 december 2011
#29
kevinfEBO skrev:
PMPerformance skrev:
kevinfEBO skrev:

a precis den bakom generatorn, jag tänkte göra så på min med för folk säger att de inte går å kolla in till original temp mätare i panelen men de lär gå tycker jag.

En två stift givare va sitter de inte sånt på bensinmotorn med

sitter bara ett stift på min iaf :s

Jaha men på motorn är de en tvåstiftad va?

svetsdiff !!!

90 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#30
PMPerformance skrev:
kevinfEBO skrev:
PMPerformance skrev:

En två stift givare va sitter de inte sånt på bensinmotorn med

sitter bara ett stift på min iaf :s

Jaha men på motorn är de en tvåstiftad va?

nej tvärtom på min, ett stift på motorn iaf vad jag har sett och två på kabel härvan för de va två stift på bensin motorn


2 266 Inlägg
18 december 2011
#31
kevinfEBO skrev:
PMPerformance skrev:
kevinfEBO skrev:

sitter bara ett stift på min iaf :s

Jaha men på motorn är de en tvåstiftad va?

nej tvärtom på min, ett stift på motorn iaf vad jag har sett och två på kabel härvan för de va två stift på bensin motorn

Jaha då är de bara testa vilken som är till mätaren tror du inte behöver någon plus iallafall
På min motor är de samma som bensinaren med två stift.

svetsdiff !!!

90 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#32
PMPerformance skrev:
kevinfEBO skrev:
PMPerformance skrev:

Jaha men på motorn är de en tvåstiftad va?

nej tvärtom på min, ett stift på motorn iaf vad jag har sett och två på kabel härvan för de va två stift på bensin motorn

Jaha då är de bara testa vilken som är till mätaren tror du inte behöver någon plus iallafall
På min motor är de samma som bensinaren med två stift.

får göra de å se om de funkar, annars blire samma lösning som dig fast jag tar org mätarn som sitter på bensin toppen!  tack för all hjälp! smile


2 266 Inlägg
18 december 2011
#33
kevinfEBO skrev:
PMPerformance skrev:
kevinfEBO skrev:

nej tvärtom på min, ett stift på motorn iaf vad jag har sett och två på kabel härvan för de va två stift på bensin motorn

Jaha då är de bara testa vilken som är till mätaren tror du inte behöver någon plus iallafall
På min motor är de samma som bensinaren med två stift.

får göra de å se om de funkar, annars blire samma lösning som dig fast jag tar org mätarn som sitter på bensin toppen!  tack för all hjälp! smile

missade lite i meningen förut att jag har en biltemamätare och givare i övre kylarslangen för i instrumenthuset så står min original tempmätare på normal när de är milt ute

svetsdiff !!!

90 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
#34
PMPerformance skrev:
kevinfEBO skrev:
PMPerformance skrev:

Jaha då är de bara testa vilken som är till mätaren tror du inte behöver någon plus iallafall
På min motor är de samma som bensinaren med två stift.

får göra de å se om de funkar, annars blire samma lösning som dig fast jag tar org mätarn som sitter på bensin toppen!  tack för all hjälp! smile

missade lite i meningen förut att jag har en biltemamätare och givare i övre kylarslangen för i instrumenthuset så står min original tempmätare på normal när de är milt ute

okejokej, ja som sagt ska se om jag får igång org givarn på motorn eller om jag tar givarn från 530 toppen å sätter i kylarslangen ! smile



Sök