4557
Sök

Volvo 740 -90, byta till förgasare?

42 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
#1
Tjena..


har en volvo 740 90as

b230 med fördelaren bak på motorn.


Till min fråga då..

Är det mycket att göra å ta bort insprutet och stoppa weber gasare?!.. Tex måste jag montera nån annan soppa pump?

hur blir det med luftmassemätare, osv?! smile


Tack!

Bytte till en godkänd rubrik samt flyttade till rätt forum.
mvh jonTe/ moderator

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
13 december 2011
#2
Ackeenglen skrev:
Tjena..


har en volvo 740 90as

b230 med fördelaren bak på motorn.


Till min fråga då..

Är det mycket att göra å ta bort insprutet och stoppa weber gasare?!.. Tex måste jag montera nån annan soppa pump?

hur blir det med luftmassemätare, osv?! smile


Tack!

byta insug och montera knasare ... ställ in de rätt med

luftmasse mätaren kan du ju kasta långt iväg

vad jag vet ska du inte behöva byta pump
Senast redigerat av CHEEVA (13 december 2011)


42 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
#3
Okej, hur blir det med lambdan då? blir den inte knäpp?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 december 2011
#4
Ju självklart, om du river av sprutet så kan ju inte lambdan reglera någonting & blir därmed överflödig. Du kan glömma att besikta med Webrar.
Pumpen behöver du inte byta men du måste ha en BTR för förgasare.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
13 december 2011
#5
Ackeenglen skrev:
Okej, hur blir det med lambdan då? blir den inte knäpp?

plugga ut taget ... behöver ju inte den

men visst en bredbands lambda kan nog vara till hjälp när du ska ställa in förgasaren, men det brukar man köra med vakuum klockor så skit i lambda helt.


42 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#6
hm, okej men fick nå råd idag, är nog smartast å köpa en tex 85;as 740 me förgasare, borra till tex 2,8L å bygga med stakar kolvar osvosv eller en färdig underdel/motor och bygga därifrån smile

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
14 december 2011
#7
jo ... vet inte hur insuget ser ut på 85ans men gissar på att du får bygga om det ändå, så det spelar ju mindre roll vilken maskin du väljer

och ska du borra osv spelar det ju ännu mindre roll

för orginal knasare ska du väl ändå inte köra med ?
Senast redigerat av CHEEVA (14 december 2011)


42 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#8
85;an med förgasare, behöver ingen tex ingen katt eller?

Ubåtsingenjör
7 346 Inlägg
14 december 2011
#9
Ackeenglen skrev:
85;an med förgasare, behöver ingen tex ingen katt eller?

om du tänker på sbp så kanske det är  lättare med en äldre motor ja... men då får du byta bil då man inte får lägga i en motor utan katt i en bil som haft katt innan


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 december 2011
#10
Enda sättet att få en sådan installation genom besiktningen är väl att använda en bil utan avgascertifikat, m.a.o en bil byggd före -75 eller en flyttgodsbil.
Efter -76 så får man ju inte ändra på avgasreningen så jag har svårt att tro att dubbla webrar ramlar igenom. Men efter -88 är det garanterat helkört...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök