4040
Sök

Rostskydda en Opel Vectra -92

2 914 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#1
tjenare, jag har köpt mig en Opel Vectra som verkar vara en bil som kommer leva i några år till förutom rost i underrede.

då undrar jag, det kostar 3500 kr eller vad det var att rostskydda den på Bilvårdcenter i Skellefteå.

det borde ju gå göra hemma också. har inte riktigt tummen mitt i handen. har tillgång till ramp så man kan vara under bilen och spraya med t.ex. spillolja osv,

det är som mest bara ytrost men ett hål under sparklådan.

tar gärna emot tips på hur jag kan vårda denna bil.


tack på förhand // Kalle

270 Inlägg
14 november 2011
#2
Börja med linoljebaserat från biltema i alla hålrum osv. Den kryper in eftersom den är tunnflytande. Sedan tar du spillolja smile
Håller jävligt bra!

2 914 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#3
okej smile ska tänka på det smile tack så mycket för tipset smile

bör man göra det varannat år eller vad tycker du??
bör jag lägga på underredsmassa efter spilloljan det eller?? smile

270 Inlägg
14 november 2011
#4
Varsågod! Du kan ju lika gärna göra det var tredje månad när det är så billigt smile
Inte är det mycket jobb heller!

1 011 Inlägg
20 december 2011
#5
Om du har ett hål i sparklådan så finns det tyvärr fler om du hackar lite med en kniv.

Men tänk bara på en sak att du måste ta bort rosten innan du rostskyddar med spillolja. Lägger du på linolja och spillolja över rosten så vänder den håll och fortsätter att äta.

Skall du rostskydda balkar och trösklar så spruta i ordentligt med olja då det förmodligen ligger mkt grus och smuts i låderna.

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

270 Inlägg
21 december 2011
#6
Chrrille skrev:
Om du har ett hål i sparklådan så finns det tyvärr fler om du hackar lite med en kniv.

Men tänk bara på en sak att du måste ta bort rosten innan du rostskyddar med spillolja. Lägger du på linolja och spillolja över rosten så vänder den håll och fortsätter att äta.

Skall du rostskydda balkar och trösklar så spruta i ordentligt med olja då det förmodligen ligger mkt grus och smuts i låderna.

Nu får du förklara dig lite. Vad menar du med "vänder håll"????

och sen att man ska ta bort rosten innan man skyddar med spillolja, vad menas med det? tar man bort rosten så är det etsande grundfärg och rostskyddsmassa som gäller. Spillolja använder man för att det tränger in i rostporerna och hejdar rostprocessen, vilket inte behövs om rosten är borta.
Senast redigerat av DanneGTV6 (21 december 2011)

1 011 Inlägg
21 december 2011
#7
Vänder håll. Blockerar du rostangreppet på ett ställe så finns det risk att det vandrar vidare genom plåten till ett ställe där det inte finns exempelvis spillolja. Men med spillolja så bromsar man ju bara in rostätningen. Det bästa är att få bort rosten innan man rostskyddar.

Men det är klart att det funkar med att bara lägga på spillolja om du inte ska ha bilen mer än några år till.

Om du skall änvända Linolja så tänk bara att det är självantändligt.

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

270 Inlägg
21 december 2011
#8
Chrrille skrev:
Vänder håll. Blockerar du rostangreppet på ett ställe så finns det risk att det vandrar vidare genom plåten till ett ställe där det inte finns exempelvis spillolja. Men med spillolja så bromsar man ju bara in rostätningen. Det bästa är att få bort rosten innan man rostskyddar.

Men det är klart att det funkar med att bara lägga på spillolja om du inte ska ha bilen mer än några år till.

Om du skall änvända Linolja så tänk bara att det är självantändligt.

du snackar ju ren smörja.. om man har tex en lång järnstång som har börjat rosta på mitten och sen vandrat ut mot ändarna så rostar den ju inte snabbare i ena ändan bara för att jag rostskyddar den andra smile

Och om du lägger en rostig spik i en burk med spillolja så gör du oxideringsprocessen dvs rostandet långsammare.

Och ja, linolja kan självantända, men att det skulle göra det när det sitter på en bil är högst osannolikt.

Du går fordonslinjen va? tongue

2 914 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
#9
om man rostskyddar med spillolja varje gång man byter olja i motorn så håller nog karossen så länge man vill ha bilen. jag är nämnligen en som köper sånt ingen annan vill ha, sen kör jag riktigt slut på bilarna, så det är ingen bil i toppskick direkt tongue

1 011 Inlägg
22 december 2011
#10
DanneGTV6 skrev:
du snackar ju ren smörja.. om man har tex en lång järnstång som har börjat rosta på mitten och sen vandrat ut mot ändarna så rostar den ju inte snabbare i ena ändan bara för att jag rostskyddar den andra smile

Du läser ju inte vad jag skriver.


Och nej jag går inte fordonslinjen.

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

270 Inlägg
23 december 2011
#11
Chrrille skrev:
DanneGTV6 skrev:
du snackar ju ren smörja.. om man har tex en lång järnstång som har börjat rosta på mitten och sen vandrat ut mot ändarna så rostar den ju inte snabbare i ena ändan bara för att jag rostskyddar den andra smile

Du läser ju inte vad jag skriver.


Och nej jag går inte fordonslinjen.

Men naturligtvis så "duschar" man ju på spilloljan på rosten, och då även in på det friska området, förstår du väl.
Man maskerar ju liksom inte övergången från rost till frisk plåt big_smile

1 319 Inlägg
23 december 2011
#12
Spillolja är en av de värsta grejerna du kan ha på en bil, i spilloja finns fukt!! samt att den aldrig torkar utan det fastnar damm/grus och skit..vilket gör att bilen alltid är fuktig under/i balkar mm....(Blandas i saltvatten på vintern)
Vilket gör att det blir rena rostodlingen..

Blästra/svetsa
Epoxi grund
Vaxbaserat rostskyddsmedel för hålrum och balkar
Sedan tectyl på detta, då kan man kalla att man rostkyddat.
Senast redigerat av Volvofarfar (23 december 2011)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

2 914 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
#13
Volvofarfar skrev:
Spillolja är en av de värsta grejerna du kan ha på en bil, i spilloja finns fukt!! samt att den aldrig torkar utan det fastnar damm/grus och skit..vilket gör att bilen alltid är fuktig under/i balkar mm....(Blandas i saltvatten på vintern)
Vilket gör att det blir rena rostodlingen..

Blästra/svetsa
Epoxi grund
Vaxbaserat rostskyddsmedel för hålrum och balkar
Sedan tectyl på detta, då kan man kalla att man rostkyddat.

om man gör det med jämna mellanrum så funkar det otroligt bra, såg på en grannes gamla saab 99 (en gammal man som äger den) och den är otroligt fin den bilen, och det är spillolja under den wink

1 327 Inlägg
25 december 2011
#14
Finns det redan rost på bilen lär det knappast göra så stor skillnad om du roskskyddsbehandlar bilen nu efter så lång tid.

En opel vectra - 92 har oftast rätt så mycket rost och inget större värde oavsett skick så lägg inte ner några förmögenheter på den.



Sök