3716
Sök

2 frågor om min bil? (volvo 850 -94)

1 679 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
Tjabba, tänkte bara fråga lite som jag funderat på tongue

När man använder motorvärmaren, värmer den även automatlådan i samma veva eller är det bara motorn som blir lite uppvärmd? smile

och sen en sak som står i mina regpapper som jag undrar lite över, det står såhär:

"Fordonet omfattas inte av tillverkarens avgasrelaterade särskilda åtaganden och inte av tillverkarens ansvar för avgasreningens hållbarhet enligt A60-Regulation.

Vad jag vill tro att det där ska mena att jag inte har nåt spec decibel krav på bilen eller hur avgassystemet är byggt, tex 3 tum utan dämpare.
bara man klarar av avgaskraven hos besiktningen smile
Senast redigerat av JimmyAndersson (25 december 2011)

KHRacing
25 december 2011
Den värmer bara motorn.

nej. på fordon tillverkade efter 1976 får man egentligen inte ändra nånting.

Ditt fordon är inte Helfordongodkänt - därav texten om avgas.

1 679 Inlägg
25 december 2011
Trådstartare
KHRacing skrev:
Den värmer bara motorn.

nej. på fordon tillverkade efter 1976 får man egentligen inte ändra nånting.

Ditt fordon är inte Helfordongodkänt - därav texten om avgas.

men min förra 740 var ju inte heller helbilsgodkänd :S
där stog det inget liknande tongue
trodde detta var nåt spec då bilen är import smile

Muttley
26 december 2011
Du får ändå inte sätta stora stuprör på den så den brölar. Finns viss gräns för alla bilar, vad kommer jag ej ihåg.

Handledare
1 481 Inlägg
26 december 2011
Din bil är en importbil. Det som menas är att din bil inte omfattas av tillverkarens garanti på avgasrelaterade delar.
Bilarna har normalt en garanti i 5 år eller 8000mil på avgasrelaterade delar. Går ex. katten sönder under denna tid så byts den på garantin. Alla direktimporterade bilar undantas från den garantin. Nu spelar det ingen roll på din bil, den är alldeles för gammal. Däremot så gäller de vanliga avgaskraven och bullerkraven vid besiktningen

1 679 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
jaha, vad tråkigt tongue
får väl rulla in till bes i februari och se om dom gnäller nåt på avgasljudet smile

56 Inlägg
26 december 2011
den får inte ha en DB över 95 men de är vid en viss hastighet på en viss växel vet inte hur man mäter upp det men så säger farblå blå iaf

Muttley
26 december 2011
borje_89 skrev:
den får inte ha en DB över 95 men de är vid en viss hastighet på en viss växel vet inte hur man mäter upp det men så säger farblå blå iaf

De brukar mäta vid tomgång. Har nog aldrig hört dem gnälla vid körning. Men de är klart brölar man på i ett bostadsområde kan man såklart få böter. Inte för de händer så väldans ofta.

Sök