Köp en 5W40 eller en 10W40 helsyntetisk olja (alternativt en helsyntetisk 5W50 alt en 10W50 om du kör hårt och/eller har en sliten motor) med klassserna:
API SJ eller SL, ACEA A3/B3 eller B4 (spelar ingen roll eftersom B=dieselklass!)
En 0W30 olja kanske är lite för tunn när den är varm, om din motor är sliten.
Glöm inte oljefiltret! Köp ett originalfilter.
Om du tvekar mellan två märken med de klasserna, välj den billigare av de två, eftersom de inte skiljer sig nämnvärt i sina egenskaper i det fallet!
Titta på klasserna först, sedan prislappen och sist tillverkaren...
När servades bilen sist? Vilken olja har motorn fått innan?
All modern kvalitetsolja (mineral, delsyntet och helsyntet) löser upp gammal smuts i motorn som kan uppstå om den har fått väldigt dålig olja eller har fått rulla aldeles för långt mellan oljebytena.
Om du efter oljebytet ser att oljan blir svart väldigt fort, kan det därför vara försvarbart att göra ett nytt oljebyte (och givetvis filter!) inom 100-300mil för att få ut all smuts ur motorn.