_Butcher_ skrev:
87 och 88 är lågfriktions motorer gäller alla typer som gjordes under dom åren...
Som sagt: samtliga med
0 på slutet är lågfriktionsmotorer, årsmodellen har egentligen inget alls med saken att göra.
Lågfriktionsmotorn introducerades tillsammans med 740 år 1985 och monterades därefter även i 240. Efter 1985 är det alltså enbart lågfriktion som gäller!
Det som skiljer från de tidigare "icke-lågfriktionsmotorerna" är:
Längre och tunnare stakar (längd: +7 mm, tjocklek: 9 mm), kolvar med lägre kompressionshöjd, smalare lågfriktionslager, annan vevaxel, åtta motvikter på veven istället för fyra, sen är det nåt lager på veven som ät flyttat också... från femte överfallet till tredje.
De första lågfriktionarna visade sig dock lite väl klena, så man förändrade ytterligare lite senare:
1989: Lagret på veven flyttades tillbaks till femte överfallet och man satte i större lager igen.
1990: Stakarna blev 13 mm tjocka istället för 9.
1993: Oljekylda kolvar på turboblocken.
1994: Nya kolvar.