2870
Sök

Skilnaden på b23et och b230et?

Fölkesberg
163 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#1
heej som rubriken lyder.. vad e det för skilnad på dom motorena egentligen?
mvh

130 Inlägg
28 januari 2009
#2
klenare stakar och vev på b230et, vad jag förstått. sitter väl m-stakar och smidda kolvar i b23et, istället för pressgjutna som i b230. rätta mej gärna om jag har fel..

Having sex with a pregnant girl is like filling gas into a wrecked car.

mariestad
59 Inlägg
28 januari 2009
#3
b230 från -88 och neråt har smalare lagerbanor och klenare vev o vevstakar, -89 och uppåt har bredare och bättre lagerbanor.

och som sakt, b23 har m-stakar, smidda kolvar. om jag inte minns fel.

raggarsvin!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
28 januari 2009
#4
är väl att alla b230 är lågfriktions motorer, är väl samma stakar och så men andra typ av lager? rätta mej om ja har fel smile

mariestad
59 Inlägg
28 januari 2009
#5
naee 88 och neråt tror jag är lågfriktions motorer, om jag inte minns fel:P, och dom har klenare lagerbanor

raggarsvin!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
28 januari 2009
#6
NeroX skrev:
naee 88 och neråt tror jag är lågfriktions motorer, om jag inte minns fel:P, och dom har klenare lagerbanor

menade du inte tvärtom nu, att 88 och UPP är det LÅGfriktion, innan högfriktion? tongue
men när började b230 göras då? inte 88 dåe ? tongue

1 758 Inlägg
28 januari 2009
#7
0an i slutet innebär mycket riktigt att det är en lågfriktionsvariant...
Introducerades vid lanseringen av 740 1984 och sedan hängde resten av motorprogrammet efter.

Syftet var att få ner bensinförbrukningen...

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
28 januari 2009
#8
ja men exakt som jag har fått för mej, visste ej riktigt när det kom men att det övertod b23;orna för dom hittade på bättre lager osovidare smile

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
28 januari 2009
#9
87 och 88 är lågfriktions motorer gäller alla typer som gjordes under dom åren...

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
28 januari 2009
#10
B23et sitter det M stakar (hårdare än B230et) och smidda kolvar i, mahle (stavning?) tror jag det är.
det är skillnaden jag vet om. men det där med veven stämmer säkert.

om du har en B23et, håll i den hårt. för dem växer inte på träd. det är mitt tips wink

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

1 758 Inlägg
29 januari 2009
#11
_Butcher_ skrev:
87 och 88 är lågfriktions motorer gäller alla typer som gjordes under dom åren...

Som sagt: samtliga med 0 på slutet är lågfriktionsmotorer, årsmodellen har egentligen inget alls med saken att göra.
Lågfriktionsmotorn introducerades tillsammans med 740 år 1985 och monterades därefter även i 240. Efter 1985 är det alltså enbart lågfriktion som gäller!

Det som skiljer från de tidigare "icke-lågfriktionsmotorerna" är:
Längre och tunnare stakar (längd: +7 mm, tjocklek: 9 mm), kolvar med lägre kompressionshöjd, smalare lågfriktionslager, annan vevaxel, åtta motvikter på veven istället för fyra, sen är det nåt lager på veven som ät flyttat också... från femte överfallet till tredje.

De första lågfriktionarna visade sig dock lite väl klena, så man förändrade ytterligare lite senare:
1989: Lagret på veven flyttades tillbaks till femte överfallet och man satte i större lager igen.
1990: Stakarna blev 13 mm tjocka istället för 9.
1993: Oljekylda kolvar på turboblocken.
1994: Nya kolvar.

290 Inlägg
28 januari 2010
#12
lånar tråden lite smile

passa dom smidda kolvarna som sitter i b23et i en b230ft? alltså är det samma storlek på kolvbulten?

Whatever :)
1 652 Inlägg
29 januari 2010
#13
volvofucker skrev:
lånar tråden lite smile

passa dom smidda kolvarna som sitter i b23et i en b230ft? alltså är det samma storlek på kolvbulten?

mja de bör de väl vara.. tror inte de finns så många olika storlekar på kolvtapparna..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 498 Inlägg
29 januari 2010
#14
Passar inte 23mm i b230 och 24mm i b23 samt är kolvtoppen högre i b23an så stakarna är olika långa.


14 Inlägg
30 december 2011
#16
_tedde88_ skrev:
B23et sitter det M stakar (hårdare än B230et) och smidda kolvar i, mahle (stavning?) tror jag det är.
det är skillnaden jag vet om. men det där med veven stämmer säkert.

om du har en B23et, håll i den hårt. för dem växer inte på träd. det är mitt tips wink

hmm finns ju hur månge som hälst, har ett b23et block ligganes som ska ner i min 940i smile


8 251 Inlägg
31 december 2011
#17
schnauz skrev:
De första lågfriktionarna visade sig dock lite väl klena, så man förändrade ytterligare lite senare:
1989: Lagret på veven flyttades tillbaks till femte överfallet och man satte i större lager igen.
1990: Stakarna blev 13 mm tjocka istället för 9.
1993: Oljekylda kolvar på turboblocken.
1994: Nya kolvar.

Gör ett litet tillägg på din lista. 1990 gick man upp till 63mm från 55mm ramlager, men det gäller inte 16V sugmotorerna som alltid har 63mm, osäker på hur det är med 16v turbomotorerna men har för mig att dem också ska ha stora lagren. I och med att man gick upp i lagerstorlek så försvann det man slarvigt kallar lågfriktionsmotorn.



Sök