2794
Sök

Frågor angående trimning - Saab 9000 2,3T -96

1 497 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#1
Har lite planer att framåt hösten få lite mer fart på min Saab.
Men finns dock lite frågetecken angående val av hårdvara.
Har pratat med Nordic Uhr och det blir de som kommer göra en individuell mappning åt mig.

Hade tänkt mig 400-450 hk.

Mitt tänkta motorrecept:
Mitsubishi TD04-19t
Kina IC modell större
Siemens Deka 630cc spridare
3bars mapsensor
3" avgas från turbon med tillhörande katt
Mappning på E85
Säkert något jag har glömt att skriva upp också..

Men då kommer ett par frågor.
Hur lång hänger den nämnda turbon med?
Gjorde en liten uppskattning med Nordic och han skulle räkna
med 370-400hk. Finns det någon annan ersättningsturbo med intern WG
från Garrett eller dylikt?

Hur långt hänger de nämnda spridarna med?

Och vad skall jag köra på för tryckrör? (Fungerar original?)

Vill ha ett så diskret utséende på bilen som möjligt och blåa silikonslangar
är inte välkomna wink

Tacksam för svar smile

// Axel

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 juli 2008
#2
19t#7 har stressats till lite över 400hk vid rätt omständigheter... Men då kan ju inte allt annat ligga precis på gränsen...


1 497 Inlägg
17 juli 2008
Trådstartare
#3
bumpe skrev:
19t#7 har stressats till lite över 400hk vid rätt omständigheter... Men då kan ju inte allt annat ligga precis på gränsen...

Nej precis.
Men hur lång hänger spridarna med?
Och har garrett ngn turbo som klarar lite mer?

45 Inlägg
17 juli 2008
#4
Garret har väl GT28an i lite olika versioner? Men d e väl kulagrade turbos. Vad jag förstår så är mitsu agget lite mer slitstarkt? Rätta mig om jag har fel. Men gt28 e väl inte riktigt 100% bult on. Vilket avgashus hade du tänkt på 19t agget?
Senast redigerat av mjong (17 juli 2008)


2 164 Inlägg
17 juli 2008
#5
Du ska ha avgashus 6# och de ska räcka till ca 390-400hk beroende på skick på motorn.
Du behöver inte röra tryck röret för de räcker till.
Kopplingen lär du behöva se över annars är de inget jag reagerar på.
har själv tänkt lite i dina banor och fick lite fina garantier då på vilken effekt jag kunde få ur så 390hk är nog inga problem med 630cc spridare.
Större bränslepump måste du nog också tänka på.

MVH

F


8 883 Inlägg
17 juli 2008
#6
AxlSam skrev:
Har pratat med Nordic Uhr och det blir de som kommer göra en individuell mappning åt mig.


Hur långt hänger de nämnda spridarna med?

Och vad skall jag köra på för tryckrör? (Fungerar original?)

Vill ha ett så diskret utséende på bilen som möjligt och blåa silikonslangar
är inte välkomna wink

Tacksam för svar smile

// Axel

Eftersom du redan pratat med Nordic Uhr så är dom bäst lämpade att svara på dina frågor, så varför inte fråga dom.

Fotograf på tierpidag.se

1 497 Inlägg
18 juli 2008
Trådstartare
#7
mjong skrev:
Garret har väl GT28an i lite olika versioner? Men d e väl kulagrade turbos. Vad jag förstår så är mitsu agget lite mer slitstarkt? Rätta mig om jag har fel. Men gt28 e väl inte riktigt 100% bult on. Vilket avgashus hade du tänkt på 19t agget?

Fredrik skrev 6# avgashus medans Magnus på Nordic skrev 7#. Vad skall jag köra på?

Fredrik-79 skrev:
Du ska ha avgashus 6# och de ska räcka till ca 390-400hk beroende på skick på motorn.
Du behöver inte röra tryck röret för de räcker till.
Kopplingen lär du behöva se över annars är de inget jag reagerar på.
har själv tänkt lite i dina banor och fick lite fina garantier då på vilken effekt jag kunde få ur så 390hk är nog inga problem med 630cc spridare.
Större bränslepump måste du nog också tänka på.

MVH

F

Var bra att veta dedär med tryckrören.
Koppling och bränslepump var givetvis något jag glömde skriva med i listan wink
Självklart skall detta också bytas. Sen funderade jag även på en Quaife diffspärr..?
Skulle detta vara skonsammare för lådan?

Hamilton skrev:
Eftersom du redan pratat med Nordic Uhr så är dom bäst lämpade att svara på dina frågor, så varför inte fråga dom.

Eftersom det inte är aktuellt än på ett par månader så är det roligare att bolla idéer i ett forum smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
18 juli 2008
#8
Jag skulle köra på 7:ans... Med 6:an får du lite tidigare spoolup och det ger bara massa jobbigt vridmoment med laddtryck på låga varv...
Visst man tappar lite respons men får lägre mottryck på högre varv, finns inget rätt eller fel men JAG hade tagit 7:ans...


2 164 Inlägg
18 juli 2008
#9
AxlSam skrev:
mjong skrev:
Garret har väl GT28an i lite olika versioner? Men d e väl kulagrade turbos. Vad jag förstår så är mitsu agget lite mer slitstarkt? Rätta mig om jag har fel. Men gt28 e väl inte riktigt 100% bult on. Vilket avgashus hade du tänkt på 19t agget?

Fredrik skrev 6# avgashus medans Magnus på Nordic skrev 7#. Vad skall jag köra på?

Fredrik-79 skrev:
Du ska ha avgashus 6# och de ska räcka till ca 390-400hk beroende på skick på motorn.
Du behöver inte röra tryck röret för de räcker till.
Kopplingen lär du behöva se över annars är de inget jag reagerar på.
har själv tänkt lite i dina banor och fick lite fina garantier då på vilken effekt jag kunde få ur så 390hk är nog inga problem med 630cc spridare.
Större bränslepump måste du nog också tänka på.

MVH

F

Var bra att veta dedär med tryckrören.
Koppling och bränslepump var givetvis något jag glömde skriva med i listan wink
Självklart skall detta också bytas. Sen funderade jag även på en Quaife diffspärr..?
Skulle detta vara skonsammare för lådan?

Jag säger 6# för 7# är lite för stort för våra saabar igentligen.
Jag kör själv med 6# och tycker den är helt underbar karaktär och så jätte tidig kommer den inte.
Men tror heller inte de är några fördelar med 7# för den kommer för sent för att ge en bra motor karaktär och inte för ketchups lik.

Du bör titta på en förstärkt låda för diff gör inte så jätte mycket när du går över 500Nm på en 9000.
Om du tar den 6 växlade varianten som Maptun har eller nån annan drev sats är upp till dig men billigt är de INTE.

MVH

F


234 Inlägg
18 juli 2008
#10
Satsa på en större turbo om du vill få ut mer än 400hk. Det är inte bra att turbon ständigt behöver arbeta för fullt. GT35/GT37 skulle passa bättre.

/Eric.


2 164 Inlägg
18 juli 2008
#11
Ska du upp på 450hk skulle jag rekomdera dig extrakor grenrör med och lite större turbo och ingen TD04 turbo.
Porta toppen kan du göra om du vill men annars är de inte jätte nödvändigt.
Vet du med dig att du ska köra hårt med bilen ska du definitivt gå över både block och topp.

MVH

F


1 062 Inlägg
18 juli 2008
#12
Skulle säga att storleken på avgashuset inte ska anpassas efter motorvolymen!
Ett 19t aggregat i ett 6cm2 avgashus blir inte en optimal kombination! Det blir bra trångt för avgaserna att komma ut.
390hk med ett 6cm2 avgashus blir hett och inte bra alls utan jag rekomenderar solklart 7:ans avgashus ihop med 19t kompressorn och 2,3T motor.
Kör med det själv och spooluppen är det inget fel på! Storleken på avgashus avgör mycket hur många hästkrafter man kan ta ut.
Bromsade 367hk ute vid hjulen i rototest hos maptun med 98oktan från Jet och orginal grenrör. Med 6:ans avgashus hade den effekten aldrig nåtts utan att plåga ihjäl bitarna helt.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (18 juli 2008)


1 497 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
#13
Fredrik-79 skrev:
Jag säger 6# för 7# är lite för stort för våra saabar igentligen.
Jag kör själv med 6# och tycker den är helt underbar karaktär och så jätte tidig kommer den inte.
Men tror heller inte de är några fördelar med 7# för den kommer för sent för att ge en bra motor karaktär och inte för ketchups lik.

Du bör titta på en förstärkt låda för diff gör inte så jätte mycket när du går över 500Nm på en 9000.
Om du tar den 6 växlade varianten som Maptun har eller nån annan drev sats är upp till dig men billigt är de INTE.

MVH

F

Tror jag kör på en 19t med 7# avgashus.
Men angående lådan. Har läst lite om folk som förstärker.
Hur förstärker dom?

För en 6-växlad drevsats hos Maptun är inte aktuellt..
Allt för dyrt wink 27 000:- ...

Men blir som sagt tidigare.
En Mitsubishi 19t turbo.

403 Inlägg
2 januari 2012
#14
är topplockspackning och svarva ner kolvarna yttligt så dumt  ,kostar inte så mycket tar mest tid ?  läste om någon som fick ut 428hk med 19T#7

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456


Sök