2924
Sök

Volvo 940 -94, B230FK styrper sig när motor blir varm.

23 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej.

Jag har en volvo 940 -94 Motor: B230FK, 531 top med vx3 kam.

Den gick utan problem fram tills våras då ja ställde undan den, sen nu i höstast
tog ja fram den och problemmet uppstod!

Nu till problemmet!
Så fort motor blivit varm så stryper den sig själv. Det är näst intill omöjligt
att få bilen i rull så fort den har blivit varm. Men på tomgång går den jämnt
och fint kall som varm. men så fort motorn är varm så stryper den sig när man
ger lite gas.
Så när bilen är kall funkar motor problemfritt! 



Saker som är bytta och kollade är:
Batteri,
Generator.
Tändspole.
Soppatrycket.
Vakumslangar.
Rotor-fördelarlock.
Tändkablar.
Tändstift.
Laddnings relä.
Databoxarna, (Den under ratten och den på golvet vid passagerare).
Halgivare.
Luftmassemätare.


Har ni något förslag på vad mitt problem kan bero på?!

Tackar på förhand! smile

[img]http://www.garaget.org/images/small_logo.gif[/img]

460 Inlägg
3 januari 2012
#2
Hogge_Norr skrev:
Hej.

Jag har en volvo 940 -94 Motor: B230FK, 531 top med vx3 kam.

Den gick utan problem fram tills våras då ja ställde undan den, sen nu i höstast
tog ja fram den och problemmet uppstod!

Nu till problemmet!
Så fort motor blivit varm så stryper den sig själv. Det är näst intill omöjligt
att få bilen i rull så fort den har blivit varm. Men på tomgång går den jämnt
och fint kall som varm. men så fort motorn är varm så stryper den sig när man
ger lite gas.
Så när bilen är kall funkar motor problemfritt! 



Saker som är bytta och kollade är:
Batteri,
Generator.
Tändspole.
Soppatrycket.
Vakumslangar.
Rotor-fördelarlock.
Tändkablar.
Tändstift.
Laddnings relä.
Databoxarna, (Den under ratten och den på golvet vid passagerare).
Halgivare.
Luftmassemätare.


Har ni något förslag på vad mitt problem kan bero på?!

Tackar på förhand! smile

Eftersom du bytt/kollat alla dom sakerna så tippar jag på lamdasonden..

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

23 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#3
GasGlad1337 skrev:
Hogge_Norr skrev:
Hej.

Jag har en volvo 940 -94 Motor: B230FK, 531 top med vx3 kam.

Den gick utan problem fram tills våras då ja ställde undan den, sen nu i höstast
tog ja fram den och problemmet uppstod!

Nu till problemmet!
Så fort motor blivit varm så stryper den sig själv. Det är näst intill omöjligt
att få bilen i rull så fort den har blivit varm. Men på tomgång går den jämnt
och fint kall som varm. men så fort motorn är varm så stryper den sig när man
ger lite gas.
Så när bilen är kall funkar motor problemfritt! 



Saker som är bytta och kollade är:
Batteri,
Generator.
Tändspole.
Soppatrycket.
Vakumslangar.
Rotor-fördelarlock.
Tändkablar.
Tändstift.
Laddnings relä.
Databoxarna, (Den under ratten och den på golvet vid passagerare).
Halgivare.
Luftmassemätare.


Har ni något förslag på vad mitt problem kan bero på?!

Tackar på förhand! smile

Eftersom du bytt/kollat alla dom sakerna så tippar jag på lamdasonden..

Men borde inte den gå dåligt varm som kall då? :S

[img]http://www.garaget.org/images/small_logo.gif[/img]

460 Inlägg
3 januari 2012
#4
Hogge_Norr skrev:
GasGlad1337 skrev:
Hogge_Norr skrev:
Hej.

Jag har en volvo 940 -94 Motor: B230FK, 531 top med vx3 kam.

Den gick utan problem fram tills våras då ja ställde undan den, sen nu i höstast
tog ja fram den och problemmet uppstod!

Nu till problemmet!
Så fort motor blivit varm så stryper den sig själv. Det är näst intill omöjligt
att få bilen i rull så fort den har blivit varm. Men på tomgång går den jämnt
och fint kall som varm. men så fort motorn är varm så stryper den sig när man
ger lite gas.
Så när bilen är kall funkar motor problemfritt! 



Saker som är bytta och kollade är:
Batteri,
Generator.
Tändspole.
Soppatrycket.
Vakumslangar.
Rotor-fördelarlock.
Tändkablar.
Tändstift.
Laddnings relä.
Databoxarna, (Den under ratten och den på golvet vid passagerare).
Halgivare.
Luftmassemätare.


Har ni något förslag på vad mitt problem kan bero på?!

Tackar på förhand! smile

Eftersom du bytt/kollat alla dom sakerna så tippar jag på lamdasonden..

Men borde inte den gå dåligt varm som kall då? :S

Eftersom avgaserna blir mycket varmare när den är varm så blir det kanske annorlunda om den är dålg/gammal.. vet inte vad det skulle vara annars iomed att du bytt dom sakerna..

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

1 008 Inlägg
4 januari 2012
#5
Lyser motor/lamdalampan ?
Kontrollerat ev felkoder?

när den är kall så går den på fasta värden, lampan börjar reglera först när tempen kommit över ca 300 grader, i regel brukar det innebära en varmkörningssträcka på ca 6-10 km


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
4 januari 2012
#6
tycker det låter som ett kat fel


har iof ett sjukt fel på min 740 som bara kom helt utan förvarning
tappar ladd när laddtrycksmätaren når hälften av vad den brukar göra då går jag från över tryck till undertryck på 1sec och bilen slutar varva fast man har fullt ös

är dock ganska säker på att det är luftslangen mellan lmm och turbon som sugs ihop
känns iallfall som det

Kör fort så hinner inget hända...

23 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
#7
240bns skrev:
Lyser motor/lamdalampan ?
Kontrollerat ev felkoder?

när den är kall så går den på fasta värden, lampan börjar reglera först när tempen kommit över ca 300 grader, i regel brukar det innebära en varmkörningssträcka på ca 6-10 km

ingen lampa lyser! och inte häller kollat felkoder då ja fick tips igår på hur man kollade felkoder enklast! smile

[img]http://www.garaget.org/images/small_logo.gif[/img]


Sök