ChriZtoffer skrev:
Fullständigt normalt som föregående skrev! Det är stegens interna kondensatorbank som laddas upp. Om det bara gnistrar lite gran så är det lugnt, men om du skjuter säkringen så är nåt fel. Ett tips, koppla klart allt och sätt i säkringen sist.
Ursäktar för bumpning av antik tråd, men även jag upplevde detta problem för tio minuter sedan.
Håller nämligen på att uppgradera ljudsystemet. Org. Diskanterna är av och en dörrhögtalare är av. Med ytterst lite fri tid kvar att spendera i verkstaden ville jag testa baslådan lite... (Lite kli i fingrarna måste du ju känna igen...)
Så, kablaget hade jag hunnit att dra färdigt. På med säkring cirka 10-15cm efter batteriet, in i ett slutsteg, rca från huvudenhet till slutsteget, sedan högtalarkabel + - från slutsteget till baslådan.
Det kassa originalbatteriet (Har beställt en ersättare, som definitivt pallar trycket...) som stått på laddning dagen innan kopplades på. Allting gott.
Vrider om nyckeln, men startar inte bilen. Alla lampor lyser i bilen, men det gnistrar åt satan från batteriet.
Låter detta normalt? Stängde av efter bara några få sekunder, för risk att skada slutsteget eller att batterifan ska smälla... Testade dock igen efter att ha säkrat jordkabeln och plusen lite bättre, men samma sak hände. Dock inget spänningsfall eller någonting. Huvudenheten hann inte starta innan jag dödade strömmen.
Så, låter detta normalt och borde jag bara låta det stå och gnistra ett tag? Säkringen gick inte.
Saken är att tillsammans med det nya batteriet som ligger på posten ligger en kondensator på 1 farad. Kommer samma gnistrande uppstå när denna ska laddas upp?
Och sist, men inte minst - inte måste jag väl ha ett strömfördelningsblock? Det borde väl gå hur fint som helst att koppla direkt från batteriet > slutsteg > förbrukare?
Tackar för svar...