tekniknissen1 skrev:
Nu vet jag inte hu en volvo b20 om man bara byte till dubbla su .OM DET GÖR NÅGON SKILLNAD :-).
Men när tänkte militären på bränsle förbrukning på 70-80 talet !!! Det är bara hur mycket bränsle du har med dig.
Stridsvangn S Där tryckte dom in 2 motorer:-) En 6 cyl diesel och en gasturbin motor. Funka skit bra när det funka men man såg S,en bara i bränsle depån. Men det är klart dom gick som skållade troll med senap i röven.;-))
Centurion var rena snigeln. med en liten V12 på 750 hk men det är klar där gick 1,2 kubikmeter diesel i skroten.
Men det är klart man kom 10-15 mil hade jag för mig :-) 202 an var nog ingen höjdare när det tog i mot i leran. :-)
40-talets världskrig och Suezkrisen på 50-talet är några gånger vi har haft en drivmedelskris, och Försvaret vet att om de skulle behöva försvara landet, så skulle det troligtvis vara med begränsade mängder diesel/bensin
Därför finns det /har funnits cisterner nedgrävda utmed strategiska vägar, så nog har det tänkt på bensinförbrukningen allt
Hörde också att det var lag förr att bensinmackarna alltid var tvungna att ha en viss procent drivmedel, utifall det skulle bli krig, men det är något jag hört bara, hur som helst så vill man inte att trossen i sina bandvagnar ska ha en ökad förbrukning, då sparar man hellre de dropparna och ger de till pansar plutonerna
Finns fullt med spännande arkitektur, vattendragen runt Arlanda har t.ex. betongförstärkta sidor för att snabbt kunna fälla ut en mobil-bro så att I1 (nuvarande LG) kunde rulla in och återta flygplatsen
För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P