3351
Sök

Volvo 944 FTT börjar hacka och vägrar ladda över 0.6 bar

164 Inlägg
13 januari 2012
Trådstartare
Jag har då en 944 FTT -94, har inte haft den särskilt länge men har hunnit chippa den med viking ecomax och ställa upp laddet till 0.9 bar (Kör 95 oktan). Den gick hur fint som helst, sen körde jag den inte på några dar så var den helt konstig nu, den vägrar ladda över 0.6 bar och när den når 0.6 bara börjar den hacka fram, det är inte spikningar, den vägrar bara ladda mer och går ryckigt. Nån som har en aning om vad problemet kan vara? Den går helt normalt när jag inte gasar över 0.5 bar.

29 Inlägg
14 januari 2012
Om du har en katalysator så kanske det är den som havererat, kanske är stopp i den.

312 Inlägg
14 januari 2012
Flera brukar väl ha problem med att slangen mellan luftmassemätaren och turbo suger ihop sig. så om du antingen byter ut den eller stadgar upp den på nått sätt. Sen tycker jag att du ska köra på 98oktan istället för man hör inte alla spikningarna med öronen och om man gör det så är motorn inte så go sen.

164 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
ExtremeBoost skrev:
Flera brukar väl ha problem med att slangen mellan luftmassemätaren och turbo suger ihop sig. så om du antingen byter ut den eller stadgar upp den på nått sätt. Sen tycker jag att du ska köra på 98oktan istället för man hör inte alla spikningarna med öronen och om man gör det så är motorn inte så go sen.

Du menar tryckslangen för insugningen mellan lmm och turbo va? Så typ om slangen är gammal och mjuk så kan den suga ihop sig? Har varit ute och kollat men den ser helt okej ut och verkar ej så farligt mjuk när man klämmer på den.  Har kört lite mer med bilen nu också och ibland går det att ladda högre och den hackar inte ens men oftast så laddar den inte över 0.6 bar och hackar fram. Men det konstigaste tycker jag är att jag fick inte problemet när jag körde, utan efter att den stått stilla i en vecka.

vvader skrev:
Om du har en katalysator så kanske det är den som havererat, kanske är stopp i den.

Ja, det sitter en katalysator på den men tycker inte att den skulle ramla ihop bara för bilen står stilla i en vecka. Men jag kan väll både prova att lossa tryckslangen vid turbon och avgasröret vid turbon (Dock ej samtidigt för då lär den bara suga in avgaser..) och se om något hjälper.

Sök