3322
Sök

Motorstörning=ingen avgaskontroll, men bilen går bra, hjälp nu!!!!

elevassistent
15 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#1
Köpt en vw polo 1.6 -99.
Köpte den besiktad med papper där det stod:
Ingen avgaskontroll utförd - motorstörning.

VA??

Bilen går bra, pigg, ingen vad jag vet just nu oljeförbrukning eller intag av vatten.
Soppasnål.
Innan jag bytte olja så slog jag i wynn´s, invändig motortvätt. Bytte sen olja och oljefilter.
Bytte även tändstiften.
Slog i wynn´s rengöring i tanken och spreyade Bensin EGR 3 Aerosol – Rengör EGR /Förgasare/Direktinsprutningsmotor.
Jag har gjort rent vevhusventilationen.

Det som jag läst mig till eftersom bilen går bra och inte har några problem är att bilen inte vill hålla varv när de utför avgaskontroll och det stämmer!!
Testade det idag, försöker hålla jämn gas på 3000 varv men den "slår" av efter nån sekund och går ner till 2000..
Vad tyder detta på???

Kan erkänna att avgaserna luktar apa om jag gasar och står still, blir som svart sot på marken!

Jag frågade besiktningsgubben om det kunde vara katten som var pajj men han trodde snarare på nån elektronik i motorn, klockrent svar tyckte jag, vad ska jag då leta efter?!
Har nu tagit bort kontakter och smörjt men allt ser fint ut!

Har googlat och sökt men finner inget, hjälp mig!!

Mvh. Lisa

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
15 januari 2012
#2
Utan att ha svart på vitt skulle ag kunna tänka mig luftmassemätare, då bilar brukar gå jäkligt fett vid trasiga sådana. Specellt om du inte har någon motorarningsampa som lyser.

Jag skulle prova att koppla ur luftmassemätaren och se om bilen går mörkbart böttre (körs på nödprogram) och sedan leta upp någon med vag-com och läsa ur felkoder.

Det kan vara mycket, men påverkar det varvet som du säger borde boxen sätta felkod och tända motorlampa..

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

elevassistent
15 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#3
Jag tackar och bockar, ska "bara" leta på den, vet ej var den sitter men får väl kika lite på google wink

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
15 januari 2012
#4
Den sitter i närheten av luftfilterbxen med en ganska stor flat kontakt.

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

elevassistent
15 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#5
Tackar och bockar, då var det den jag försökte rubba idag men det gick inte, får skruva bort luftfilterboxen. Gör det direkt.

elevassistent
15 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#6
Bilen funkade urkass utan den.. Satt en kontakt under luftfilterboxen med, testade att rycka den (vit), då typ dog bilen.
Upptäckte dock att det är en, vad det nu kan vara, som har en kontakt, den är ljusblå. Har en kontakt med, 3 stift har jag för mig och en slang som går in i den och en annan slang som går in på andra sidan, den slangen löper ner i en "box", nån har skrivit "tank" på den. Är det nån slags retur?
Den grejjen (haha, jag kan meka och peta men kan inte namnen på saker och ting, ni får garva wink), den tickar högt! Man känner att den tickar och jag testade att rycka den kontakten men då hände ingenting, varvade upp och den är som vanligt att den släpper varvet efter ca 5 sekunder (inte 1 sekund som jag tidigare skrivit, det var fel).
Känns som att är den viktig så är det en ny sån som står på inköpslistan.

Bosch 0280 142310 står det på den.

Tacksam för svar, vad är det?

elevassistent
15 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#7
Kan upplysa om att det är en vakuumventil, tänk vad google kan wink
Kan den ställa till mitt bekymmer?

1 353 Inlägg
16 januari 2012
#8
Min första tanke är nån tempgivare för kylvatten som säger till boxen att motorn är kall fast den är varm och fetar då på blandningen, brukar inte bli nån motorstörningslampa för det heller.
kan vara värt att kika på!

There's no replacement for displacement

elevassistent
15 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#9
Aha!! Har funderat lite på tempgivare, men vet ej var de sitter, ska kika lite.
Bilen går upp i temp som den ska och ger alldeles för bra värme inuti (van med min STORA caddy life -04 som ger mkt sämre värme inuti för att den är just stor) wink.

Ska kika lite på tempgivaren smile, tack!!!!


Sök