4117
Sök

Volvo S60, kan ej öppna bakluckan med handtaget.

88 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Tjo!

Har ett problem med bilen!
Luckan vägrar att öppna sig när jag använder bilens handtag eller trycker på larmdosans bagageöppnarknapp.
Det går bara att öppna med hjälp av att vrida runt nyckel i bagagets "nyckelhål".

Antar att det är något med elektroniken då det är elektroniskt styrt.

Bör ju tilläggas att det hela började med att det inte gick att få stängt bagageluckan, plockade då isär grejerna och rengjorde alla kontakter och sprayade i lite kontaktspray. Efter detta ingrepp så gick det att stänga luckan men nu gick det istället inte att öppna den.

Vad kan vara fel? Kan jag ha gjort någon maja när jag hade isär låset?
Säkringen är hel och när jag trycker på "bläcket" som skall öppna bagageluckan så hörs ett relä som slår till eller från.

Hoppas någon har något tips på vad det kan vara!

/G

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
16 januari 2012
Säker på att du satte ihop det rätt? Låter ju som att du gjorde en maja smile

Vet inte hur jobbigt detta är, men plocka ner det och se om något ser mysko ut. Fungerar relät så lär det ju inte vara något fel på elektroniken, snarare någon del som sitter där den inte ska. Det är inte så att du kan öppna luckan när bilen är låst?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

88 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Allt sitter som det ska, hade inte isär själva låsmekanismen utan jag tog bara los låsmekanismen från luckan så att jag hade den i handen för att kika om det var något jag kunde göra. Tog då och körde in lite kontaktspray i kontakterna då jag såg att där var lite ärg.

109 Inlägg
16 januari 2012
Jag har fått byta handtag både på min S40N 2004 och S60 2001, problem med tryck-kontakten och elektroniken..

88 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Hmm, räckte det med att bara byta handtaget då?

109 Inlägg
16 januari 2012
Yes! Tillsammans med en rejäl rengöring.

Sök