2533
Sök

Någon som är duktig på Blyförgiftning?

Ödesutmanare
389 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
Tjenare!smile

Som rubriken lyder så undrar jag om det är någon här som har erfarenhet av "Akut blyförgiftning" eller "mindre" förgiftad av bly... roll

Det är nämligen så att för två dagar sen (jobbar med att smälta stål osvosv) så smälte jag bly, hade endast halvmask på mig, blev en del gaser men så inne i jobbet som jag är så ville jag hellre jobba klart än att pausa och springa iväg och hämta skydd osvosvosvo, dumt jag vet!

O nu, har typ som en klump i halsen hela tiden,har jag sovit jätte dåligt, bara legat och vridit och vänt på mig, huvudvärk till tusen och sedan jädrans ont i magen till och från, toaletten & Ipren har varit mina bästa vänner de här dagarna om man säger så, haha!

Har läst lite och hittat lite smått hit och dit, men de där "läkarspråket" förstår jag mig inte på för fem öre!
"Kronisk blyförgiftning kan erinra om polio, porfyri, obstipation, difteri, neurit, efterbliven, depression och mycket annat. Perifer nervpåverkan med både sensoriska och motoriska bortfallssymtom förekommer. "

Eh, ja precis!

Så allvarligt kan de inte vara att de gått på njurar/lever eller nervsystem, men man ska väl aldrig säga aldrig, men ah min fråga till er är om ni någon gjort något jobb och känt sig lika dålig efteråt eller så? Eller någon som är bra lärd om bly o dess gifter.

smile

MVH
Widing

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

självutnämnd expert
157 Inlägg
12 januari 2012
Om du känner dig orolig så kan du ju slå en signal till http://www.giftinformation.se/

hitta lite info http://www.giftinformation.se/AlphaList … playType=0
Senast redigerat av Adeno (12 januari 2012)

if you’re going to talk the talk, you’ve got to walk the walk

Ödesutmanare
389 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
Adeno skrev:
Om du känner dig orolig så kan du ju slå en signal till http://www.giftinformation.se/

Tackar för den där! Aldrig hört talas om! smile

självutnämnd expert
157 Inlägg
12 januari 2012
Widing_ skrev:
Adeno skrev:

Tackar för den där! Aldrig hört talas om! smile

Så lite så ,bra att veta om om man har barn eftersom dem har en tendens att smaka på allt

if you’re going to talk the talk, you’ve got to walk the walk

1 915 Inlägg
12 januari 2012
Du kan även ringa 1177 och få råd och ev tid för läkarbesök.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sleeper
3 084 Inlägg
13 januari 2012
känner du dig efterbliven? isf hur känns det tongue?

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Ödesutmanare
389 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Sushikocken skrev:
känner du dig efterbliven? isf hur känns det tongue?

hahaha fick mig ett skratt när jag läste de också, haha!
Ja alltså, jag känner mig så galet efterbliven nu, hänger inte alls med längre..
När någon säger ett skämt o alla skrattar så förstår jag skämtet 15 minuter senare..  eller inte big_smile ;P

663 Inlägg
14 januari 2012
Mitt tips är att du MÅSTE besöka en läkare, dom kommer köra upp ett rör i din penis för att kolla skador på dina slemhinnor som orsakat av blyt etc...det är ett måste. Sen kommer dom kolla dina blodvärden och se hur hjärnan reagerar.

Ödesutmanare
389 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Freddeponken skrev:
Mitt tips är att du MÅSTE besöka en läkare, dom kommer köra upp ett rör i din penis för att kolla skador på dina slemhinnor som orsakat av blyt etc...det är ett måste. Sen kommer dom kolla dina blodvärden och se hur hjärnan reagerar.

Jo jag har hört det, pratat med min chef idag.
Ska göra ett blodprov på mitt jobb (har egen vårdcentral här) och då ska de kolla mina blyvärden i blodet och sedan göra det du pratade om, så allt löste sig till slut, får man se hur de ligger till.

smile

663 Inlägg
15 januari 2012
Widing_ skrev:
Freddeponken skrev:

Ska göra ett blodprov på mitt jobb (har egen vårdcentral här) och då ska de kolla mina blyvärden i blodet och sedan göra det du pratade om, så allt löste sig till slut, får man se hur de ligger till.

smile

haha dock skojade jag bara om det där med snoppen! så Hoppas verkligen inte du behöver göra det då det var ett litet skämt från min sida=) hehe förlåt! hoppas du inte blir för arg nu!

Ödesutmanare
389 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Freddeponken skrev:
Widing_ skrev:
Freddeponken skrev:

smile

haha dock skojade jag bara om det där med snoppen! så Hoppas verkligen inte du behöver göra det då det var ett litet skämt från min sida=) hehe förlåt! hoppas du inte blir för arg nu!

haha nja, du hade nästan rätt wink vad heter de... eh såndär som man rensar öronen med,, wtf .... eeh.... tappat ordet helt, tops!! körde de in, sen fick vi två hinkar på 1 liter st som vi ska fylla med urin... mhmm!! blod tog de i mängder för mig, kändes som en hel jävla liter, haha.. Får se va resultaten blir sen då, höll på med bly igår också!

Jobbar skift o likaså vår "egna" vårdcentral på jobbet så därför kunde vi göra testerna idag. smile

Ödesutmanare
389 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Oh my bad! haha! Fick precis veta att de där med topsen och kissprovet var för att de ska kolla med radioaktivitet osv, haha! Arbetar på ett kärnkraftverk, de var endast blodprovet som skulle kolla blyet! Pinsamt! .

Supraman
2 300 Inlägg
16 januari 2012
Widing_ skrev:
Oh my bad! haha! Fick precis veta att de där med topsen och kissprovet var för att de ska kolla med radioaktivitet osv, haha! Arbetar på ett kärnkraftverk, de var endast blodprovet som skulle kolla blyet! Pinsamt! .

Nyköping, e du på okg eller e du på de gamla studsvik, de e väl dom enda i närheten av nyköping?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Ödesutmanare
389 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
Widing_ skrev:

Nyköping, e du på okg eller e du på de gamla studsvik, de e väl dom enda i närheten av nyköping?

Jag jobbar på Studsvik smile
Jobbar på en avdelning som kallas "Smältan"..

Vi behandlar radioaktivt stål som kommer från runt om i hela världen, blästrar, skär o smälter stål osvosv. smile

Supraman
2 300 Inlägg
16 januari 2012
Widing_ skrev:
Stefan Varberg skrev:
Widing_ skrev:

Vi behandlar radioaktivt stål som kommer från runt om i hela världen, blästrar, skär o smälter stål osvosv. smile

Hehe, när du e pensionsmässig lär du väl va självlysande med en insida täckt av bly tongue

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Ödesutmanare
389 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
Widing_ skrev:
Stefan Varberg skrev:

Hehe, när du e pensionsmässig lär du väl va självlysande med en insida täckt av bly tongue

haha ah kanske de wink om inte annat så kanske jag får barn med 19 fingarar, 4 ben o lysande ögon, haha! Nädå, de är benhård koll på hur mycket "dos" man drar i sig så de är nog ingen fara smile

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
20 januari 2012
Är det bara jag som ser ironin av att Widing har fått blyförgiftning av att jobba i ett kärnkraftverk?

Du lär iallafall inte oroa dig lika mycket för strålningsskador jämfört med dina arbetskamrater.
Senast redigerat av Eddy (20 januari 2012)

Ointresserad.
936 Inlägg
21 januari 2012
Fan perfekt o va blyförgiftad i ett kärnkraftverk, stålmannen!

Teabag appreciation club.

1 067 Inlägg
21 januari 2012
Du har passande titel iaf..  Ödesutmanare..   Joddah 0_o

Du får la se till att förvara skyddsutrustningen närmare arbetsplatsen? smile

Sök