3076
Sök

BMW 318 is coupe -97 (hackar/går ojämnt)

6 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#1
Tjenare!
Har en BMW 318 is coupe -97 som gått 14700 mil och den går inte som den ska.

Bilen hackar och dör ibland när jag åker. Blir ungefär som det skulle va slut på bensin även fast det är full tank. Problemet kan uppstå när som helst, även när den går på tomgång eller under körning.

Växlar man ner eller lägger i friläget och varvar upp den lite så brukar det rätta till sig.
När den dör/stannar så kan den va trög att få igång. Händer även att den bakskjuter ganska rejält ibland.

Bilen brukar gå ner i varv när dessa problem uppstår, även fast man kanske håller full gas.
Inga varningslampor lyser. Den bara lägger av kort och gott.

Någon som har någon idé vad detta kan bero på?
Kan tillägga (om det är till någon hjälp?) att det sitter en annan slutburk på som gör att det låter lite extra och troligtvis så har det även gått hål någonstans.

mvh Tom.
Senast redigerat av ctps (9 oktober 2011)

1 062 Inlägg
11 oktober 2011
#2
Jag gissar på att tändmodulen är trasig eller att luftmassmätaren mäter fel.
Om du är lite elkunnig kanske du kan ta reda på "normala" signalvärden från tex LMM på tomgång och mäta och se vad den ligger på men annars är det nog in till någon med diagnosverktyg för en urläsning som gäller.
Felaktig tempgivare är inte omöjligt men kanske inte troligt...

M.V.H.


6 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
#3
Har lämnat in den på felsökning och inga fel hittades.

Däremot va bilen inne på besiktning idag och kom ut med följande fel:

*CO-halt förhöjd tomgång, för hög.
*CO-halt tomgång, för hög.
*HC-halt tomgång, för hög.

CO - 0,9 (0,5)
CO2500 - 0,7 (0,3)
HC - 342 (100)
LAMBDA 1,01 (0,97-1,03)

Kan detta vara till nån hjälp tro?

1 062 Inlägg
14 oktober 2011
#4
ctps skrev:
Har lämnat in den på felsökning och inga fel hittades.

Däremot va bilen inne på besiktning idag och kom ut med följande fel:

*CO-halt förhöjd tomgång, för hög.
*CO-halt tomgång, för hög.
*HC-halt tomgång, för hög.

CO - 0,9 (0,5)
CO2500 - 0,7 (0,3)
HC - 342 (100)
LAMBDA 1,01 (0,97-1,03)

Kan detta vara till nån hjälp tro?

Lambda talar ju om att den får rätt mängd bränsle. Så för nu så utesluter vi bränslerelaterade saker.
Jag gissar på att den misständer eller iaf förbränner dåligt och spottar ur sig oförbränt bränsle (HC) samt taskigt förbränt bränsle (CO).
Hur ser tändstiften ut? Har du prövat att byta de eller iaf jämföra de utséendemässigt?
Inga felkoder borde betyda att vevaxelgivaren fungera som den ska och inte småmissar.

M.V.H.


6 Inlägg
15 oktober 2011
Trådstartare
#5
Förra gången den sköt så låg den på ca 2500rpm. Under körning.

Har inte kollat stiften än. Ska kolla dem nu under helgen. Återkommer med svar!

6 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
#6
Hej igen, får be om ursäkt att jag är dryg att svara! Har varit bortrest ganska länge.

Stiften är kollade och de såg fräscha ut men bytte för säkerhetssskull, dock utan framgång...

LMM är bytt idag och har testats under 2 kortare turer. Inga fel än så länge.
Får återkomma när jag kört lite mer med bilen så får vi se.

35 Inlägg
29 november 2011
#7
tja,

Jag hoppas att det är ok att jag hoppar in här. Mitt problem e att jag har en 320i 96 som kunde i somras bara tappa kraften plötsligt under körning, den dog inte men rpm kunde gå ner till under 2000 på motorvägen t ex.
Det har inte hänt de senaste 2-3 månaderna men däremot har den blivit svårstartad, motorn måste snurra 3-4 ggr innan den startar. Jag har nyligen bytt tändstift. Vad kan det vara?

6 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#8
Tjena! Nu är jag tillbaka.

Har inte haft några problem med ojämn/ryckig gång sen jag bytte LMM för 2 månader sen.
Troligtvis var det där problemet låg.

T-Sound, min 318 betedde sig också så innan jag bytte luftmängdmätarn.


Sök