3799
Sök

Köpråd 7-sitsig familjebil

1 Inlägg
måndag 20:05
Trådstartare
Hej,

Jag är på jakt efter en 7-sitsig familjebil som lastar väl. Jag har spanat in XC90 D4 eller D5 från 2013-14 (tänker att de senaste av den generation har minst antal barnsjukdomar). Jag vill ha en driftsäker bil som kan kryssa ca 2000mil/år i minst 5 år till.

Mina frågor som jag hoppas att jag kan få hjälp med:
1. Vad är att föredra, D4 eller D5(chippad D4 som jag förstått) och varför?
2. Vilka vanliga fel ska jag akta mig för när jag sonderar marknaden?
3. Vad ska jag se till ha bytts ut?
4. Har ni några andra förslag på 7-sitsare som är driftsäkra?

Tack på förhand!

1 641 Inlägg
för 4 timmar sedan
XC90 är generellt ett tryggt köp, nu har jag ingen erfarenhet av just dessa motorer du söker efter då jag enbart haft 2,5T samt V8. Dock så har jag haft otroligt lite problem med mina under åren. Har fått byta nått hjullager samt k-stag i framvagnen. I övrigt har dom rullat på utan konstigheter.

Kända fel på XC90 generellt skulle jag säga är framvagnsdetaljer som slits samt att handbromsen är av en riktigt dålig konstruktion.

Forummoderator
18 120 Inlägg
för 3 timmar sedan
KIA Sorento finns som 7-sitsig

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Of World
3 372 Inlägg
för 6 minuter sedan
Jag köpte en Ford S-max 2015 2.0 tdci, ångrar inte det en sekund haft bilen i 2.5 månad och avverkat 1000 mil utan krångel, det kanske inte låter jätte imponerande men många kör kan 1000 mil på ett år ..

Den har allt och lite till. Fjärr dieselvärmare PremiumSoundsystem som spelar mer än tillräckligt panorama elstolar med minne osv.. klart mest prisvärd än te.x Sharan som är 7 sits.

Ingen suv dock men vi fick en rejäl snöstorm för ett tag sen där den aldrig fastnade på ens oplogat väg eller parkering med snö nästan halvvägs till knät.. (anser att AWD är onödigt i många fall)

Farsan har en äldre sån här (2008) med 27 000mil och den rullar klanderfritt och startar i -27 utan värmare, det är hans slit och släng bil som lastar mycket och drar under 0.6 i snitt

Ford kanske inte tilltalar men jag är imponerad  såpass att nästa bil blir nog en S-max av senaste generation

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Sök