2255
Sök

Tillverka eget kamdrev.

130 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
#1
Jag har nu tänkt göra eget ställbart kamdrev till 530 topplock. Såg några bilder på folkrace hur det borde se ut ungefär.. Men ja undrar ifall de nått man bör tänka på före man sätter igång å fräsa? T.ex med plattan på baksidan? Diameter, Tjocklek mm. Har ngn erfarenhet av detta?

Tacksam för svar! smile



Baksidan:

http://folkraceshop.se/images/big/stallbart_kamdrev_volvo_bak.jpg



Framsidan:

http://folkraceshop.se/image_show.php?item_id=131&type=large&vc=09e6ef84a8d9024164f638986487e1cb


( Bilderna är från www.Folkraceshop.se )

Volvo 240 -83

Bonntrimmare
620 Inlägg
11 november 2011
#2
är det verkligen värt att krångla för 500kr

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

3 235 Inlägg
11 november 2011
#3
Du bör balansera drevet.
Ang tjockleken på plattan: på bilden ser det ut att vara aluminium, ca 20mm, så gör det samma, håller säkert bra.


866 Inlägg
11 november 2011
#4
Ett vettigt Aluminium legering så du inte drar gängorna efter första monteringen  (insats gänga går oxå bra)

2 117 Inlägg
11 november 2011
#5
Det kan vara bra att låsa centrumdelen mot drevet med 5 skruvar, speciellt om du använder höglyftande kam och extra starka ventilfjädrar. Några markeringar är också bra att ha, det underlättar justeringen.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4a47ca14e2728.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4a8869503c79c.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4bf96a2b74032.jpg
Senast redigerat av shogun (11 november 2011)


130 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#6
D_Carlsson skrev:
är det verkligen värt att krångla för 500kr

Då tkr jag du skall berätta var jag får tag i 500kronors drev i Finland eller som skickar till Finland.

Volvo 240 -83

130 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#7
engolf skrev:
Du bör balansera drevet.
Ang tjockleken på plattan: på bilden ser det ut att vara aluminium, ca 20mm, så gör det samma, håller säkert bra.

Tkr 20mm låter tjockt. Man borde ju plana ur drevet på insidan också så det inte går 20mm längre från toppen. Å tror du faktist det är nödvändit att få det balanserat ifall man klockar in de exakt före man fräser ur i t.ex. CNC-fräs elr delningsapparat i manuell fräs?

Volvo 240 -83

Bonntrimmare
620 Inlägg
13 november 2011
#8
4ndreas skrev:
D_Carlsson skrev:
är det verkligen värt att krångla för 500kr

Då tkr jag du skall berätta var jag får tag i 500kronors drev i Finland eller som skickar till Finland.

kan inte folkrace shoppen skicka till Finland menar du?

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

130 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#9
D_Carlsson skrev:
4ndreas skrev:
D_Carlsson skrev:
är det verkligen värt att krångla för 500kr

Då tkr jag du skall berätta var jag får tag i 500kronors drev i Finland eller som skickar till Finland.

kan inte folkrace shoppen skicka till Finland menar du?

Nej. Eller ja e ju inte säker. Men helst ser de väl att man hämtar själv. Hursomhelst gör jag gärna ett eget eftersom de blir gjort i skolan och då har jag ju ngt att göra wink

Volvo 240 -83

Byggare Behm
562 Inlägg
13 november 2011
#10
Obalans i dreven kan slita ned kammarna, iallafall i teorin. Men det beror väl på toleranserna i toppen också.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

130 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#11
Jo men ja tänkte.. Ifall drevet blir i obalans efter bearbetning. Då betyder de ju att de dåligt inklockat och att hålen inte är exakt avstånd från centrum. Och vad kan göras åt det på en balansering?

Volvo 240 -83

Byggare Behm
562 Inlägg
13 november 2011
#12
Det kan bli obalans pga olika tjocklek på material i drevet också. Men är det en industriskola så lär väl maskinen klara det.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

130 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#13
Jo jag tror inte det är något som helst problem med de maskiner som finns.

Volvo 240 -83

866 Inlägg
14 november 2011
#14
Tro nog att banlansering är onödigt !  periferi hastigheten är låg då drevet roterar med halverad hastighet. Varvar man 7000V/min 3500V/min på drevet. Nockarna trycker väsentligt mycket mer en några gram offset  på drevet.

85 Inlägg
23 januari 2012
#15
Här har du en bekant till mig som bygger såna http://www.mickegron.se/

350 spänn!

˙˙˙ʇǝʞɔoןq åd pɹoqʇuǝƃuɐʇ ɐdöʞ ɹǝɯ ƃıɹpןɐ ɐʞs 'uɐɟ


Sök