Jag har nu tänkt göra eget ställbart kamdrev till 530 topplock. Såg några bilder på folkrace hur det borde se ut ungefär.. Men ja undrar ifall de nått man bör tänka på före man sätter igång å fräsa? T.ex med plattan på baksidan? Diameter, Tjocklek mm. Har ngn erfarenhet av detta?
Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till StreetPerformance SpecialSvarv
Det kan vara bra att låsa centrumdelen mot drevet med 5 skruvar, speciellt om du använder höglyftande kam och extra starka ventilfjädrar. Några markeringar är också bra att ha, det underlättar justeringen.
Du bör balansera drevet. Ang tjockleken på plattan: på bilden ser det ut att vara aluminium, ca 20mm, så gör det samma, håller säkert bra.
Tkr 20mm låter tjockt. Man borde ju plana ur drevet på insidan också så det inte går 20mm längre från toppen. Å tror du faktist det är nödvändit att få det balanserat ifall man klockar in de exakt före man fräser ur i t.ex. CNC-fräs elr delningsapparat i manuell fräs?
Då tkr jag du skall berätta var jag får tag i 500kronors drev i Finland eller som skickar till Finland.
kan inte folkrace shoppen skicka till Finland menar du?
Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till StreetPerformance SpecialSvarv
Då tkr jag du skall berätta var jag får tag i 500kronors drev i Finland eller som skickar till Finland.
kan inte folkrace shoppen skicka till Finland menar du?
Nej. Eller ja e ju inte säker. Men helst ser de väl att man hämtar själv. Hursomhelst gör jag gärna ett eget eftersom de blir gjort i skolan och då har jag ju ngt att göra
Jo men ja tänkte.. Ifall drevet blir i obalans efter bearbetning. Då betyder de ju att de dåligt inklockat och att hålen inte är exakt avstånd från centrum. Och vad kan göras åt det på en balansering?
Tro nog att banlansering är onödigt ! periferi hastigheten är låg då drevet roterar med halverad hastighet. Varvar man 7000V/min 3500V/min på drevet. Nockarna trycker väsentligt mycket mer en några gram offset på drevet.